Frågor om rastning i koppel
Hej! Min katt är innekatt, men hon älskar att vara ute i koppel så det gör vi när det är bra väder 😃 Grejen är, att hon är helt crazy när vi är ute, jagar allt som rör sig och helt plötsligt så racear hon järnet iväg. Jag tycker detta är lite obehagligt eftersom det känns att det är väldigt lätt att jag skulle kunna tappa henne när hon gör så. Är det jag som är en överbeskyddande matte eller tycker fler som jag? 😐
Och sen en till fråga, när vi kommer in efter att ha varit ute så blir hon väldigt frustrerad, springer runt och skriker som att hon vill ut igen. Det gör ont i mitt hjärta, hon verkar ledsen. Är det fler som har katter som gör så här? Hur reagerar ni?
Många har tyckt att hon borde få vara utekatt, men jag vågar inte det. Här är för det första lite vägar runt omkring, och även en massa andra katter som går runt lösa här. Så nej, det hade inte blivit bra.
Är det kopplet du är rädd att tappa? Kan du inte knyta fast det i handleden så du inte kan tappa det?
Min ena katt sitter ofta och jamar och vill ut, ibland släpper jag ut honom några minuter(vi har staket och han hoppar inte över) men oftast slutar han efter ett tag. Det är bara ignorera.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Nej alltså, jag har ett flexikoppel, så det sträcks ju ut när hon springer iväg och då är hon så långt borta. Det är mer det, vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Kanske jag som överdriver 🙂 Får nog släppa lite på kontrollbehovet så blir det säkert bra 😃
Förresten, är det någon som har denna selen? http://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/come-with-me-kitty.html
Jag köpte en, men jag lyckas inte ställa in den så det blir bra. Min katt verkar inte alls tycka om den för hon går som en dressyrhäst i den 🙂

Hur länge är du ute med henne? Det kanske är fört korta stunder för henne tänker jag :)
Jag brukar vara ute en timme med min katt, oavsett väder (får se när vintern kommer dock), gör jag inte det sätter han sig framför ytterdörren och ylar i högan sky. Men efter att vi varit ute är han lugn och går och lägger sig, jamar kanske lite senare på kvällen. Då antingen ignorerar jag honom, leker med honom för att stimulera honom på andra sätt, eller så går jag en kortare kvällspromenad.