Kattgräs
Min katt Sassi är ute- och innekatt. Hon har börjat med ett dumt beteende nu att leka/mosa/äta min blomma utomhus som jag har på ett bord. Blomman är i en låda och jag har provat att spreja Get-Off på själva lådan, eftersom jag tänkte att det suger in medlet. Problemet är att det hjälper bara i ca 1 timme, sedan börjar hon äta på blomman igen.
Anledningen till att jag är orolig är för att det är ljung och sedan en buske-liknande växt med röda bär på. Hon slickade av färgen på dekorations svamparna och de tog jag bort direkt! Men varför slickade hon bort färgen?
Jag funderar på om jag ska ersätta blomman med kattgräs eftersom jag vet att det är gjort för att katter ska kunna äta det. Samt det blir ändå något att ha på bordet utomhus.
Det jag undrar är om det är lönt att ha kattgräs? Jag är rädd för att hon ska tro att det plötsligt blir okej att äta upp alla växterna jag har hemma.
Kan man odla kattgräs ute i en kruka? Blir det fint? Tål det mycket sol och värme? Den kommer stå utan skugga hela dagen samt fönstret reflekterar solen och det bli väldigt varmt.
En annan sak jag undrar också…
Sassi har börjat med något väldigt irriterande. Hon kommer in och jamar för att hon vill ut. Släpper ut henne och hon är där i ca 10 minuter sedan vill hon in.
Tyvärr bor jag i en lägenhet (suterräng) och kan därför inte köpa en kattlucka, för dörren tillhör inte mig utan hyresvärden (som inte är glad i husdjur!)
Mycket frågor men jag hoppas jag kan få några svar :)
Tack i förhand!
Från Agrias sida:
Här är några av de vanligaste växterna i hemmet som kan vara farliga för din katt:
**KRUKVÄXTER
**Giftiga
Liljeväxter, till exempel släktena Lilium och Hemerocallis
Julros
Oleander
Änglatrumpet
Kottepalm
Mindre giftiga
Amaryllis
Azalea
Cyklamen
Hortensia
Korallbär
Irriterande växtsaft
Flitiga lisa
Fredskalla
Gullranka
Prickblad
Rosenkalla
**SNITTBLOMMOR
**Giftiga
Liljor, till exempel släktena Lilium och Hemerocallis
Ginst
Liljekonvalj
Påsklilja
Mindre giftiga
Amaryllis
Anemon
Hyacint
Iris
Mistel
Vallmo
Irriterande växtsaft
Kalla
Rosenkalla
Från Swecats sida:
Krukväxter giftiga för katt
Allamanda, Alocasia, Amaryllis, Asparagus med bär, Azalea, Benved, Browallia, Brunfelsia, Clivia, Dipladenia, Flaskfot, Fredskalla, Guldginst, Haemanthus, High Caparall,
Hyacint, Julstjärna, Karakinbuske, Kattsvans, Klänglilja, Korallbär, Kristitörnekrona, Kroton, Mistel, Murgröna, Pingstliljor, Prickblad, Påsklijor, Rosensköna, Silverkalla, Spansk peppar, Yucca Palm, Ökenros, Ökenstjärna
Giftiga trädgårdsväxter och snittblommorStormhatt, Artemisia, Malört, Chrysantemum, Silverax, Nakna Jungfrun, Liljeväxter, Convallaria, Liljekonvalj,Delphinium, Riddarsporre, Ranunkelväxter, Giftig Digitalis, Fingerborgsblomma, Lejogapsväxter,Giftig Doronicum, Vårkrage, Bolltistel, Euphorbia, Korallranka, Klänglilja, Helleborus, Julros, hyacinter, Påsk och Pingstlilja, Amaryllisväxter, Afrikas vita lilja, Papaver, Vallmo, Skogsolvon, Kaprifolväxter, Kalla, Buxbom, Järnek, Mahonia, Berberisväxter
Andra giftiga saker för kattChoklad, ju mer kakaohalt desto värre.
Tobak
Medicin
Råttgift
Blommor och växter av oilka slag
Rå lök
S märtstillande medel inehållande paracetamol, eller acitylsalisyra
Klorerade desificeringsmedel
Insektsgift
Ormbett
Detta verkar vara en bra sida på giftiga växter:
http://www.junglespots.se/Engelsk%20sida/giftigav.htm
Ljungen är troligen inte farlig för henne men den med bären kan vara annorlunda, speciellt när man inte riktigt vet vad det är.
Kattgräs kan du alltid ha. Men det är oftast inte speciellt långlivat, Å andra sidan är det lätt att gro nytt. Och gillar hon det så äter hon ju upp det. Men det fryser ner nu på hösten, så det är något du får ha inomhus nu. Finns olika sorters gräs, ofta är kattgräs tex havre,. Annars är ampellilja lämplig inomhus för katter, de brukar gilla dem.
Jag har en herre som inte bryr sig om kattgräs men älskar ampelliljor, så jag har flera stycken som jag alternerar med, han äter ju upp det mesta av bladen så de ätna, 🙂hängs i amplar högt i fönstren så de får hämta sig. Den andra katten bryr sig överhuvud taget inte om växter, totalt ointresserad. Men viss plast däremot älskar han att slicka på. Och brun packtejp sen, det tuggar han på, men äter inte. Jag försöker att hålla sådant ur vägen för honom men det är inte lätt. Han är mycket listig när det gäller att få tag på det han vill ha, fast han annars inte verkar speciellt intelligent 🙂 Hade förut en katt som älskade att slicka på foton. Det är väl någon som de gillar i materialet, men vad vet jag inte.
Du kan sätta in lucka i dörren, OM du återställen dörren när du flyttar. Det kan inte hyresvärden säga något om.
Oj, vilka långa inlägg det här blev då, men hoppas du fått lite hjälp i alla all.
Lycka till och klia misse från oss.! ❤️