Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1007 ggr
Onslow
1

Att dejta en kattallergiker?

Gissar att jag kan placera tråden här, jag hoppas det iallafall!

Jag är en tjej på 16 som precis börjat träffa en kille och allt klickar superbra mellan oss. Enda riktiga problemet - vi har en stor, 8kgs fluffboll till innekatt här hemma, och killen är riktigt kattallergisk. 

Kissen är min absoluta bebis, han är min egen, en ragdoll som heter Pascal. Jag har alltid skämtsamt sagt att han är mannen i mitt liv, så jag tänker absolut inte göra mig av med honom under några som helst omständigheter. 

Första, och förra, gången jag träffade killen gick allting toppenbra tills han frågade om jag möjligtvis hade katthår på kläderna. Det var inget synligt hår någonstans, men han reagerade kraftigt på det ändå. Tilläggas kan att jag inte hade varit hemma, och därmed i närheten av katten, på hela dagen. Detta var på kvällen/sen eftermiddag. 

Hans ögon är alldeles röda och rinner, det kliar över hela honom, och jag känner mig självklart hemsk som har utsatt honom för något sådant, även om det såklart inte var med flit. 

Att han inte kan komma hem till oss är ju rätt uppenbart och det har vi båda accepterat, men vi kan ju inte bara vara utomhus varje gång vi ses heller! Jag gillar verkligen, verkligen den här killen och vill fortsätta träffa honom, och han känner samma sak, men finns det något speciellt man kan göra för att göra det så bra för honom som möjligt? Jag vill ju inte att han ska få en allergisk reaktion varje gång vi träffas.

Någon som har varit med om samma sak eller har tips om hur man ska kunna få bort katten från kläderna? 

Tack!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

kattöga
2

Har han provat allergimediciner? Om inte så kan ni kontakta läkare. Det finns både receptfria och receptbelagda mediciner. Kanske kan hjälpa så att ni kan träffas i alla fall.

Astma- och Allergilinjen tipsar.

Hoppas och tror att ni hittar nåt som hjälper er att kunna träffas.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[TanatosNyx]
3

Storstäda tvättmaskinen, håll katten borta från tvätten. Dammsug dagligen, håll katten borta från ditt rum. Bada katten minst en gång i veckan och borsta den ofta så den inte dräller onödigt med hår. Ha särskilda kläder när du ska gosa med din katt, sen får du duscha och byta om efteråt om du ska träffa honom. Han å sin sida får underhållsmedicinera med allergimedicin, men jag är rädd att det inte lär hjälpa honom särskilt långt om han är såpass känslig.

VildaVittra
3

Ha speciella kläder som du genast tar av dig när du kommer hem och hänger undan, samt aldrig tvättar med övrig tvätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BIEE
4

Byt kille!
Skämt åsido, har ju svårt att föreställa mig att du ska få det att fungera när han är så pass allergisk. 
Pröva först med råden du har fått här ovan, och hjälper inte det, så är tyvärr det enda att du måste välja. Sorry.
Men hoppas för eran skull att ni kan komma fram till en lösning. Lycka till.

[Emma--]
1

Tror som #3 att ha särskilda kläder som får vara kattfria. 
Det brukar jag alltid försöka se till att göra när jag ska träffa mina allergiska släktingar.

Zepp
7

Undvik kattallergiker, de är besvärliga och har en tendens att ställa en massa krav!

Sen så brukar de få kattallergiska barn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Forest]
0

När jag hade häst och sonen är allergiker så fick jag göra som 3. 

Jag tvätta aldrig kläderna hemma utan dom tvätta jag hos en bekant just för att slippa blanda i hästhår i tvättmaskinen. Var mycket att tänka på klä av sig smällkalla vintern till underkläderna ute, springa in för duscha för att inte sonen skulle bli dålig. Det var inte hållbart alls så jag fick säga farväl hästar.