Är min katt dräktig?
För några veckor sedan började jag märka att min katt blev lite mer rundare om magen och hon är väldigt hård när man känner på den. Jag har även märkt att hon har ändrat beteende från att vara den gosigaste och tillgivnaste katten som gärna leker med andra katter till att vara sur och tillbakadragen samt morrar åt de andra katterna, hon morrar även när man tar på hennes mage. Är hon dräktig eller är det något annat? Infogar en bild på hennes spenar som har börjat ändra färgen, dock en dålig bild
Varför kastrerade du inte henne? Vi har 150 000 hemlösa huskatter i Sverige och fler behöver vi inte. Släpper man ut en okastrerad katt så kan du räkna med att hon är dräktig
Bäst är att gå till en veterinär och få henne kastrerad (ja, Sveriges tråkigaste svar förmodligen). Har hon fått gå ute okasterad? Eller är det någon av de andra katterna som kan ha gjort henne dräktig? Ang det här med hemlösa katter som nämnts; det är ingen som säger att de ungar din katta eventuellt får kommer att bli utkastade av dig. Men när de flyttar så kan de nya ägarna, även om det så bara är en av dom, kasta ut katten. Eller så låter de nya ägarna katten få gå ute okasterad och hon får kull efter kull som ingen vill ta hand om. Sean även det att är det en omedveten dräktighet din katt har så vet man inte vilka genetiska defekter eller sjukdomar som föräldrarna har. Eller ens om deras blodgrupper matchar. Har du råd att föda upp en kull ungar? För ungarna ska ju vaccineras två gånger innan flytt. De bör även bli id märkta. Helst även kastrerade. Tänk om din hona måste ha kejsarsnitt, har du de pengarna? Och om hon inte klarar av en förlossning…?
Det är inte de att ungarna kommer bli utkastade utan att den kullen tar upp möjligheten att en hemlös adopteras
#3 ja det också. Men jag har fått intrycket av att vissa av de som tar huskattskullar verkar tro att vi här på det här forumet, tror att de kommer att slänga ut kattungarna.
Till allihopa i detta forumet, man(i alla fall inte jag) skaffar inte en katt för att sedan slänga ut den, jag har haft kull förut men inte med denna katten och har aldrig någonsin gett ungarna till någon jag betraktar som oansvarsfull, jag ser gärna att människor jag känner ska få katterna. Jag vet pengakostnaderna för kattungar och det är verkligen inget bekymmer, om det var ett bekymmer hade jag ju kastrerat min tjej för länge sedan men vill gärna ha en kull på henne innan hon kastreras. Blir så sur på människor som får för sig att man är oansvarsfull bara för man inte har kastrerat sin katt. Herregud.
Det är inte speciellt seriöst att ta en kull på en huskatt när det redan finns så pass många som borde få första tjing på de hem som finns.
#5 Tyvärr finns det dom som gör det.
Och det är en väldigt mättad marknad eftersom det finns så många huskatter och så många hemlösa katter. Och det är ju också en sak man bör fundera över innan man avlar.
Sen om hon nu exempelvis är dräktig med okänd pappa/pappor så kan det finnas vad som helst bakom. Det finns vissa saker man bör hälsotesta för hos båda föräldrarna. Det är ju även en risk att din hona smittas av sjukdomar vid parning.
Vet t.ex en släkting till mig där alla kattungarna dog, och det var antagligen över en sån simpel grej som att blodgrupperna krockade. Honan fick gå igenom en dräktighet helt i onödan (som också är en risk för honans hälsa), och kattungarna bara tynade bort.
Läs gärna på kattstatus.se. Där finns det mycket läsning om ämnet. 🙂
Kastrera genast och öppna upp ögonen för hur de hemlösa ha det istället! Dina kullar ta plats för de hemlösa och de i sin tur kommer avla sv sig
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
TS du kanske har folk som vill ha kattungar men du tänker inte på vad som kommer att hända under katternas livslängd som kan vara 15-20 år och ibland ännu längre.Tror du verkligen att alla kattungarna kommer att stanna i samma hem livet ut? Folk blir allergiska,det uppstår nya familjesituationer ..skilsmässor den nya partnern är allergisk, flytt från hus till lägenhet och man tycker inte att katt passar i lägenhet.Det händer också att okastrerade katter hinner rymma innan de ska kastreras och aldrig hittas eller hittas efter en lång tid då de har hunnit få flera kattungekullar ute och en del av de kattungarna har också fått kattungar.De kattungarna som överlever blir då förvildade om de överlever och inte blir omhändertagna.
En del säger att de inte vill ha en katthemskatt, men många av de katter som katthemmen tar in härstammar från en okastrerad katt med ägare som fick en planerad kull med kattungar eller en hoppsan kull.
Om din katt får 4 kattungar då är det mycket möjligt att de som köper kattungarna också vill ha kattungekullar och de som köper de kattungarna låter bli att kastrera.På 10 år kan det bli många kattungar som behöver nya hem och många av de vuxna katterna som behöver nya hem.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

jag tycker inte hennes spenar tyder på att hon är dräktig. Ljusa och inte så stora.