Mysko kattovana
Min ena katt har en underlig procedur när han ska dricka.
Han ställer sig framför vattnet, sen lyfter han ett ben i taget till dess att han är tillbaka på första framtassen igen, sen dricker han.
Spelar ingen roll var han dricker, om det är bredvid maten, ur Mitt glas (jag måste lära bort det från båda) eller ur kranen. Samma procedur varje gång.
Han skvätter inte med benen, utan lyfter bara tassen rakt upp från den ytan som han står på
Det ser otroligt lustigt ut, jag önskar jag hade det på film men tyvärr.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Sätter han sig i rätt position kanske? 😃
Ställer sig isf. Varje gång så lyfter han tassarna i samma ordning och exakt rakt upp sen kan han dricka. Han är en väldigt mysko typ 😃
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Att katten trampar med/ lyfter på framtassarna eller gräver vid vattenskålen är rester av instinkten att gräva bort t.ex. löv och annat skräp från vattenytan.
Min Oberon trampar/gräver alltid några gånger på golvet intill vattenskålen innan han dricker. En av mina tidigare katter lyfte alltid på ena framtassen och skakade den så att den klingade i vattenskålen efter att ha grävt/trampat ett par gånger.
Sajtvärd Katter iFokus
Ang. glaset: Sätt lock på ditt glas eller ha det i flaska, och ha ett eget till missarna. Så har jag gjort, har inte det enorma tålamodet att få de att ändra sig.. Och på natten har jag ju i alla fall ingen koll på vad dom gör.
Det är enklare än att få dem att sluta med en vana. 🙂
Det går säkert men jag gissar att du har gett upp långt före katterna. 😃
#3 hehe då har min Decibel en omvänd instinkt då hon alltid ska gräva efter (ibland medans) hon dricker eller äter^^
#5 Att de gräver efter att de ätit är en annan instinkt som går ut på att gömma måltidsrester för att inte lämna spår efter sig till inkräktare och andra rovdjur.
Eftersom det är medfödda instinkter vet inte katterna själva varför de gör som de gör, de känner bara att det är något de måste göra (även när de är ensamma innekatter som har sina mat- och vattenskålar på golvet).
Sajtvärd Katter iFokus