Flytta med katt!
Hej!
Om en månad flyttar jag, mina föräldrar och min katt Vincent till en lägenhet. Vi bor just nu i hus och han får vistas själv utomhus men nu blir det ändring på det.
Jag undrar om det finns någon här inne med erfarenhet av att flytta med katt, några tips?
Jag skulle börja ha katten inne mycket mer redan nu om tanken är att han inte ska gå ut mer i lägenheten senare. Kanske börja öva med koppel och sele?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag har flyttat med katt/er många gånger, vad är det mer specifikt du vill veta?
Hur var de första dygnen? Hur gjorde du när de ville gå ut men inte fick? Vad gick bra, vad gick mindre bra? Något spec du rekommenderar när man släpper in katten i det nya hemmet?
Första dagen var dom både nyfikna, rädda, trötta och omtumlade pga allt nytt, men de vande sig otroligt snabbt :) vi har inga utekatter men vi satte upp nät på balkongen typ det första vi gjorde och gick ut i sele med katterna, det rekommenderar jag dig att göra med din blivande innekatt.
Allt gick faktiskt bra för oss, så den frågan var svår..
Vi bara öppnade burarna och lät katterna undersöka hemmet själva så vi gjorde inget speciellt för att "inviga" hemmet.. :)
Min katt vill ALLTID ut på nätterna, då orkar man inte gå ut i sele precis.. Vi kommer bo på andra våningen inne i Växjö i ett bostadsområde nära centrum. Dock kommer vi har egen utgång ut, alltså inget trapphus. Om jag märker att min katt är olycklig av att vara inomhus, ska jag chansa att låta han gå ut då? Vill verkligen inte lämna bort/avliva honom.. Han är allt jag lever för :(
Jag är lite emot utekatter mitt i stan pga alla farorna, skulle aldrig släppa ut min katt där. Avliva ska du absolut inte göra för det är jag ännu mer emot eftersom han är frisk. Antar jag?
Mår han inte bra av att vara innekatt kanske han vänjer sig till slut ändå med att få gå ut i sele dagtid.. har ni ingen balkong eller uteplats man kan näta in heller?
Vi har inte sett lägenheten än för den håller på att byggas, men enligt ritning är det en stor terass med tak över som jag ska försöka göra så trevlig som möjligt!
#5 Bor själv i Växjö och det råder koppeltvång inom väldigt många områden här. Har ni balkong? Kan ni näta för ett fönster och ha lite öppet? Det enklaste är att ignorera och inte visa någon form av uppmärksamhet när han visar att han vill gå ut. Är han koppeltränad? Annars kan ni börja redan nu och försöka lära honom att sele = positivt + utevistelse!
Hur gammal är Vincent? Att ha innekatt innebär också att de behöver mer stimulans inomhus, framförallt mer lek.
#7 Då är det bara att sätta upp nät så kan katten vara ute på altanen.
Vi har flyttat med katt många gånger och det har alltid gått bra.
Det finns ofta mycket nytt och spännande att undersöka för en katt den första tiden.
/Maria
Den där uteplatsen/terrassen kan man ju göra jätterolig för honom :) se till att han inte kan smita bara.
Klösträd, hyllor, leksaker, aktiveringsleksaker osv kan man ha där ute.
Kommer själv få som en liten terrass där jag kommer bo nu och vi planerar att göra som man sett på bilder med hyllor i olika höjder och ha något stort klösträd där ute och naturligtvis näta :)
Vincent fyllde 3 är i slutet av maj detta året! Koppeltvång vet jag inget om då området inte är färdigbyggt, det är på anteliigatan. Det är tråkiga är att han inte alls är intresserad av leksaker eller ett klösträd jag köpte till honom med olika våningar :P dock gillar han sin höga klöspåle.
#7 Åh! Om det är de lägenheterna jag tänker på så hade jag INTE vågat släppa ut katten då de ligger nära järnvägen? Vi har rätt mycket tågtrafik här.
Ja det stämmer :( Frågan är om dom inte kommer näta in järnvägen på något vis, riskabelt att den ska gå där alla bilar parkeras. Jag har selen på han då och då, han blir lite handikappad och lägger sig mest ner. När kopplet är på rör han sig ibland och helst ska han in där jag inte kan följa efter.. Jag ska köpa feliway imorgon iaf!