Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 10023 ggr
Mysan_
0

När är en katt fullvuxen?

Hej, min katt är 2 år och väger 3-4 kg (enligt en våg) fast om man lyfter henne känns det som om hon bara väger 1-2 kg och i mkh är hon lite kortare än en 30-cm linjal. Hon är ganska liten om man säger så. Är en 2-årig katt fullvuxen?

Kattmamman45
0

En två år gammal katta kan anses som fullvuxen. Fortsätt att väga henne en gång i månaden och skriv upp vikterna så får du en bra koll på att hon inte börjar bli överviktig eller blir för tunn. Oväderlig info om veterinärbesök blir aktuella.

Maria29
0

Ja det skulle jag anse. 🙂

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[Emma--]
1

Det varierar ju beroende till ras om du tänker på när dom växt klart. T.ex maine coon växer ju länge.
Men jo din katt borde ha växt klart. Dom flesta katter växer väl som mest till ca 10 månaders ålder och därefter är det mest att dom växer på bredden.

Mysan_
0

#1 Okej, hur mycket ska dom egentligen väga? Hon får mat varje dag, som mest 2 påsar blötmat om dagen, men ibland äter hon bara 1. Är det lagomt?

Mysan_
0

#3 Kommer hon alltid vara så här liten? 🤔

Kattmamman45
1

Om du nätt och jämt kan känna revbenen så väger hon lagom. Väg henne varje månad och anpassa matmängden så att hon håller vikten. En del katter blir överviktiga på lite mat medan andra håller sig slanka fast de äter kopiöst.

En del kattmatssorter innehåller så lite näring att en katt behöver äta 300 g mat per dag medan andra är lite bättre för då behövs bara 200 g. När det gäller energiinneållet, dvs antal kcal eller kJ, kan det bli missvisande om maten innehåller kolhydrater. Mjau i brickpack innehåller nästan inga kolhydrater och räknar man på energiinnehållet behöver en katt bara 200 g Mjau per dag, dvs cirka 1/2 förpackning per dag. Som jömförelse behöver en katt som äter enbart rått kött äta enbart 100 g/dag.

Det finns mycket bra om kattmat på www.kattstatus.se

[Emma--]
0

#5 Det var en huskatt eller? I såna fall så skulle jag säga ja. 
Det är inte ovanligt litet heller 🙂 Många katter väger 3-4 kg. 

Gå efter hur hon känns i hullet.

Mysan_
0

#6 Okej, tack så mycket! 🙂

#7 Ja en huskatt är hon 🙂

[Emma--]
2

#8 Ok. Ja huskatter finns ju i alla storlekar. 🙂

kattöga
1

Jag har också en liten huskatt med korta ben.. Och hon väger 3,4 kg. Hon är 8 år nu. 

1-2 påsar blötmat tycker jag låter lite. Men det kanske det inte är om hon är en lugn innekatt? Om hon inte ät mager och är frisk i övrigt så är nog allt bra. Fast jag är ingen expert på sånt…… Behöver hon mer aktivitet för att bli mer hungrig?

Min hona är utekatt så hon äter mycket mer än så…….. Men hon rör ju på sig jättemycket å andra sidan, och behöver ordentligt med mat.  Hon äter möss och sork, och blötmat och lite torrfoder varje dag.  (På vintrarna äter hon inte så mycket förstås för då finns det inte mycket möss att jaga så hon håller sig i stillhet mest hela dagarna då.)

Jag har läst någonstans att man delar in katter i tre olika "storlekar". En liten, en mellanstor och en stor. Minns inte mått/vikt för dom olika. Jag har en liten och en mellanstor katt just nu. Och jag har haft en stor reslig katt förut.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Mysan_
0

#10 Min katt är en innekatt. Hon mår bra i övrigt och leker och busar mycket 🙂

kattöga
1

Det låter som att din katt mår hur bra som helst! 

Om du tycker att hon borde äta mer kanske du kan ge henne en rå äggula nångång ibland? Då får hon i sig mycket näring också. Jag brukar vispa ner lite småvarmt vatten i äggulan också så den blir lättare att dricka. Min hona gillar det, men inte om det bara är äggula, jag tror hon tycker illa om konsistensen då……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Mysan_
0

#12 Ja, det kan jag ju göra, tack för tipset 🙂

[cicoccabim]
0

Min honkatt är 14 månader, väger 2,8 kilo och är (enligt veterinär) bra i hullet. Hennes mamma var siames, så det kan förklara att hon är så liten. Kanske har hon några "rasgener" som kan förklara hennes storlek? 

Min katt har antagligen nått vuxenstorlek, kanske blir hon lite mer muskulös när hon är "helt vuxen".  Men under 3 kg, konstaterade vet vid senaste besöket. 

Men det är oerhört praktiskt med en nätt katt!