Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1338 ggr
JossiH
0

Sibirisk hona och bengalhane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Wow, jag inser genast att min rubrik kanske väcker känslor.
Jag klargör direkt; det handlar inte om någon olovlig parning! Och jag förvarnar er om wall of text, jag är EXPERT på att skriva för mycket för jag tror på att få med så mycket info som möjligt (plus att jag älskar att skriva om mitt hjärtegull). Frågor följer längst ned, pedagogiskt med fet text och kursiv text för att vara lätta att hitta, för den som inte orkar läsa allt.

Jag har en steriliserad sibirisk hona, här hemma. I början av September var det exakt ett år sedan jag fick hem henne, vilket var en av de lyckligaste dagarna i mitt liv. Pojkvännen är nämligen allergisk och jag som alltid haft katt innan längtade så otroligt mycket. Vi hade pratat lite om det, tittar på eventuellt allergivänliga raser och rätt som det var överraskade han mig med att vi skulle åka och hämta hem vår älskade Zahara. Tro mig, det har inte varit problemfritt. Pojkvännen känner av henne då och då (vi bor som tur är inte ihop och han är borta en del på jobb) men allergimedicin hjälper. Rätt var det var fick Zahara svullen läpp (jag har skrivit om det tidigare).  Det visade sig  vara Eusinofilt granulom. Eller vad det nu heter. Vi började med att utesluta spannmål - det funkade och hon har inte blivit svullen något mer. I dagsläget äter hon applaws som hon trivs med

Livet rullar på för henne och mig, vi har våra rutiner, ska snart flytta till större lägenhet men the crazy cat lady i mig har under de senaste månaderna börjat vakna till liv igen. Jag vill ha en till katt. Inte bara för min egen skull, utan även för min hjärteflickas skull. Jag jobbar heltid för att försörja både henne och mig på bästa sätt, men det blir långtråkigt för henne att jag är borta. Tror jag. Hon kanske har världens fest när jag är borta.

I vilket fall som helst började jag fundera. Vill jag ha en till sibir? Svaret blev nej. Inte för att jag är missnöjd sedan den första, jag vill bara .. ni vet, prova nåt nytt. Nu har jag ju en sibir och ingen är som henne. Jag började istället intressera mig för bengalkatter. Bengaler och sibirer är, så vitt jag läst mig till, ganska lika i sättet. Båda raser blir stora och fina, båda raser gillar vatten över lag, båda är intelligenta och gillar höga höjder. Utmärkt tänkte jag. En ras som är som en sibir fast inte är sibir. Jag började läsa tills ögonen blödde (ni vet hur man blir..) och kolla på videos.

Japp! En bengal ska jag ha. En hane. Och så började själva letandet.
Av en slump fann jag en liten kille i Sundsvall (20 mil från Gävle) som har samma födelsedag som mig. Zahara är född i samma månad hon. Ödet? Ingen aning, men ni vet hur man bara känner att ögonen blir till hjärtan, som den där smileyn? Exakt så. Han måste jag ha. Jag mailade uppfödaren och fick jättesnabbt svar.
Nu är det typ klart. På Måndag åker jag och killen upp till Sundsvall, och kommer förhoppningsvis hem med en ny liten familjemedlem.

Namnet har jag bestämt i förväg. Typ. Han ska heta Hades. Men väl där kanske jag inser att han inte alls är en Hades, han kanske rent av är en.. Gunnar? Eller en Tropiko? Jag har inte den blekaste aning. Det återstår att se.

Vad som mer återstår är frågetecken som börjar fylla huvudet.

Zahara är min första raskatt. Förut har jag alltid haft bondkatter och jag älskar dem alla fortfarande så innerligt. Vissa har flyttat ut med mina systrar, andra till en helt annan vacker plats som brukar kallas för katthimlen, där de kan äta alla räkor, ostbågar och skinka de vill utan att det är på något sätt dåligt för dem.

**Fråga 1
**Behöver jag tänka på  något särskilt när jag introducerar dem? Att ge dem space är helt självklart. Zahara har träffat andra tjusiga kattkillar förut, dock bondkatter. Dock 1 år gamla. Inte kattbebisar längre alltså. 

**Fråga 2
**Hur f*sen gör jag med maten? Lillen ska ju inte ha Zaharas allergimat för vuxna katter, matning ska ske separat..? Zahara är så bra med maten så hon äter när hon känner för det, det står alltid framme. Ingen övervikt. Ingen undervikt. Hon är toppen. Det kanske inte kan göra det längre, för då kommer ju säkert han vara där och tugga. Och hon kommer väl äta hans kattungemat och bli smälltjock? Har ni några finurliga tips på hur man löser det?

Alltså egentligen var det väl bara de frågorna jag hade. Jag inser att texten i förhållande till de faktiska frågorna inte är proportionellt men ni var förvarnade! Jag återkommer med mer frågor om jag kommer på några. Jag är nog fortfarande i chock över att Zahara förhoppningsvis får en lillebror om ett par dagar!

MonicaLagerquist
8

Vill inte vara negativ men ska du verkligen ha en till katt om din pojkvän redan nu känner av den du har?

Risken är ju att han blir så pass sjuk att ni måste göra er av med båda katterna.

Kommer ni aldrig att flytta ihop?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

fredricakarlsson
1

Finns många olika sätt att introducerade katter på. Jag själv har aldrig gjort något komplicerat av de och det har funkat på mig. Men för att vara säker på att allt går som de ska så hade jag inrett ett rum till den nya katten som han får vistas i ett tag. På så sätt kan de känna varandras dofter. Och kattungen får en chans att bo in sig lite. Sen kan du ha kattungen i en bur och ta ut till din andra katt och se hur de mötet går. Jag skulle haft feliway i väggen ett tag innan kattungen kommer och under tiden de ska lära känna varandra. Vad är det för allergifoder du var till din katt? Man behöver ju inte ha kattunge foder.. Om du tvunget vill ge torrfoder så rekommenderar jag ett spannmålsfritt foder. Jag har TOTW till mina och de är till alla sårters katter (dock bara ifall jag inte skulle kunna ge dem våtmat och de var hungriga) ! Men annars så Skulle jag gett endast ge bozita blötmat. Man kan själv bygga en typ av låda/Box men en kattlucka som bara släpper in en av katterna. Luckan läser av kattens chip så den kan gå in och äta sin egen mat. De funkar bra när katter ej kan äta samma mat :)

annzoo
0

Jag vill bara påpeka att bengal är det många allergiker som känner av. Även kattungar och fertila är mer allergiframkallande än kastrerade och vuxna. Men iaf bor din kille med dig se till att ha kattfritt sovrum för hanns skull.

Jag brukar vara hemma och släppa ihop nya direkt om det inte finns något särskilt som gör att de måste vara separerade. se till att klorna är klippt på båda katterna.

JossiH
0

(Jag är inte inne här så ofta som jag kanske borde, men inser att jag har ingen aning om man kan tagga någon i ett svar..? Jag skriver utan taggning tills jag listat ut det!)

Till # 1 Monica:
Helt klart en mycket bra frågeställning! Du är inte den enda som undrar hur vi tänkt kring just detta.
Det som hjälpt med Zahara och hans allergi är regelbundna avduschningar samt hålla rent och krafsa katthår. Jag har legat på latsidan över detta, då ju mer tid han spenderar med henne desto mer går det över.
Värst är när han varit borta en ett längre tag, som nu när han varit borta två veckor; då får man vänja in honom sakta med henne igen och så länge han tar allergipiller så går det bra. Han låter även bli att klappa för mycket på henne, men att hon ligger nära går bra. Avduschningar och mer renhållning av kattprodukter (hår/saliv/vad det nu än var som gjorde dem allergiska) är ju isåfall mycket noggrannare att tänka på och hålla efter.

Om vi ska flytta ihop igen (vi bodde ihop i två år innan) eller inte är nog en fråga för senare, det är inte omöjligt att vi alltid är särbos, kanske får det bli så just med tanke på katterna.
Om vi en dag inser att vi inte kan leva utan att bo med varann så kan man lösa det också. Jag har ett alldeles förtjusande exempel på att det alltid går att lösa: Min kollega och hennes man skaffade katter. Det uppdagade sig att han var allergisk och sa att katterna måste bort. Kollegan vägrade och finurlig som hon är löste hon det med att katterna får ha friggeboden, helt för sig själva. De är i och för sig utekatter också, men min poäng är att nåt alltid går att ordna. Om inte annat, cats before hats ;)

JossiH
0

Till #2 Fredrica: Vilka utmärkta idéer! Säkert oroar jag mig för ingenting, men dina idéer tar jag till mig! Nu kommer ju lillen snart, på måndag, men kanske kan jag lösa det med att beställa Feliway och låta Zahara vara hos killen i ett par/tre dagar om, vilket han lovat mig att hon skulle få vara om det blir något tok.

En mycket vis idé att låta inreda ett rum för honom, jag tror att det är viktigt att han och jag lär känna varandra innan jag släpper på ytterligare en katt. Jag gjorde som så med Zahara när hon fick vara hos en vän i en vecka som hade katter och en hund. Jag var med henne hos dem hela kvällen, kom dagen därpå och sedan åkte vi iväg på vår resa i en vecka. Hon klarade det galant och ville knappt åka hem igen, haha!

Allergifodret är Applaws chicken och spannmålsfritt är det helt klart tänkt att han ska få, jag vill inte ha några mer allergiska reaktioner hos mina små hjärtan :)
En sån där lucka har jag sett! Har aldrig tänkt på att man skulle kunna använda det till matstationen, jag har bara tänkt på att det är för utekatter.
Kanonidéer! Som sagt, jag oroar mig säkert för inget, och allt kommer lösa sig när alla väl är på plats, men dina tips har jag kopierat över till en anteckningsfil så jag har dem att vända mig till, om det går snett! Tack så hemskt mycket :)

JossiH
0

**Till #3 Annzoo:
**Aha! Jag hittade taggningen!Oj är det så? Jag har i princip bara hört solskenshistorier avseende bengaler och allergiker. Bland annat när vi var och hämtade Zahara hos uppfödaren var en till allergiker där, hon hade bengal sen tidigare och det var enda rasen hon inte kände utav, förutom sibirer. Såklart är det väldigt individuellt, jag tänker att vi åker upp utan för stora förhoppningar (ja säkert, mina förhoppningar är redan i skyarna… men jag kan ju försöka intala mig det iallafall!) är det så han blir på tok allergisk så kanske vi får tänka över det både en och två gånger och jag kanske helt enkelt får avvakta och se över mitt val av ras. Sen kan man ju tänka som så att det inte är säkert att jag och killen håller för alltid (vi är ju trots allt unga ännu) och jag kanske får en ny chans med bengal då isåfall. 

Ja, precis som jag skrev till Fredrica så oroar jag mig säkert över ingenting. Klokt med klippta klor! Zaharas är nyklippta, får se till att lillkillens också är det!

ScarletMajesty
0

Jag kan säga såhär att det är väldigt inviduellt vad man tål och inte. Jag klarar av huskatter, vissa långhårs raser, men Te.x inte siameser eller bengaler, eller liknande raser. Jag får extrema andningsbesvär, nyser, ögonen blir irriterade.. Bara av att vara i samma rum, men så reagerar jag på alla kattungar också.. En av mina som jag tål hur bra som helst nu kunde jag knappt vara i samma rum som henne då jag fick hem henne som 14 veckors. Så det är bra att din pojkvän får följa med :)

ElinaPersson
0

Jag måste få fråga, heter uppfödningen möjligtvis Leopardettes? 😃

Stort grattis iallafall! Jag tror att du kommer bli MYCKET nöjd med valet utav ras, har själv 2 stycken och är så himla förälskad i mina herrar 😍

På bild S*KungsgardenCats Origin of Zakouma (Kenai) ❤️

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
0

S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo ❤️

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo