Hur mycket mat?
Hej hej!
Jag undrar hur mycket en kattunge och en vuxen katt äter per dag.
Har hört att det ska vara 2% av kattens kroppsvikt. Men nu snackar jag om en okastrerad 100% innekatt.
Tack i förhand!
Varför har du katten okastrerad, undrar jag då istället. Och har du tänkt att det ska förbli så? Ålder på katten i dagsläget?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

2-3% av kattens vikt är riktlinjer när man utfodrar med rå mat (barf). Men det är även där individuellt, när det gäller blöt- och torrfoder brukar det finnas rekommendationer på påsen/burken :-)
Kattungar ska ha fri tillgång under tiden de växer. Det absolut enklaste är att skita i måttangivelserna på paketen, ge dem så mycket som de vill äta och håll koll på vikten :)
1# Varför ska jag kastrera en hon katt som ska vara 100% innekatt? Jag ska köpa en kattunge och vill veta redan nu hur mycket det ska ha och äta innan den kommer hem.
2# Tack ska kolla på påsens rekommendation! :D
3# Det ska jag absolut göra, tack! :D

Att inte kastrera är stressande för honan när hon löper, ska hon inte användas i avel finns ingen anledning till att inte kastrera, dessutom är det väldigt jobbigt att ha en löpande honkatt, hon skriker o kan tom pinka överallt. Dessutom finns risken att ha en jäkla massa hankatter pinkande utanför.
När min katt löpte första gången hemma hos mig (hittekatt) så hade jag en massa hankatter som pinkade ner fasaden på vårt hus, jävligt jobbigt o äckligt, samtidigt som honan var extremst stressad o vi fick ingen sömn på ett ex antal nätter då hon skrek nätterna igenom.
Det är en anledning till o kastrera, dessutom kan även en innekatt ryma o det kan räcka med 10 min på rymmen o man har en kull på gång. Det finns nog med hemlösa katter o det finns ingen garanti att ett hem som lovar guld o gröna skogar är ett bra hem i slutändan
Många tror att om man har katten som innekatt så behöver man varken vaccinera, kastrera, id-märka eller registrera sin katt. Inget är mer felaktigt.
Vi drar med virus in på våra skor som kan göra katten sjuk. Därför måste även innekatter vaccineras regelbundet.
När det gäller kastrering så är det som #5 skriver: d v s det kan stundtals vara ordentligt besvärligt att bo tillsammans med en okastrerad katt. Därtill så är det mycket vanligt att innekatter kommer ut av misstag. De ramlar/smiter ut från fönster och balkonger, tar sig ut ur transportburen på väg till veterinären/semestern, smiter ur kopplet på koppelpromenader o s v.
Som ett exempel kan jag nämna att varje år skadas mer än 500 innekatter i samband med att de ramlar ut genom fönstret eller ner från balkongen. Ännu fler ramlar naturligtvis ut utan att skadas. Det här exemplet visar tydligt att det är vanligt att innekatter kommer ut av misstag.
En okastrerad innekatt som kommer ut av misstag kan precis som alla andra okastrerade katter föröka sig.
Har du en okastrerad hona så riskerar du att hon blir dräktig om hon kommer ut av misstag. I vårt land har vi ett enormt överskott av katter. Det innebär att det kan vara ordentligt svårt att sälja kattungarna, det finns helt enkelt för många kattungar, fler kattungar än vad folk vill ha!
Lyckas du inte fånga in din okastrerade honkatt som har kommit ut av misstag (det kan ibland vara rejält svårt att hitta sin katt igen, särskilt om den är okastrerad och ger sig iväg för att hitta en hane att para sig med) så riskerar hon att bli kvar ute i hemlöshet (det finns idag 100 000 - 150 000 vilsna och hemlösa katter i Sverige) där hon kan föda kattungar som även de blir hemlösa. Katter klarar sig inte ute på egen hand, de fryser ihjäl, svälter ihjäl och far mycket illa under den tid de finns kvar där ute (vilket kan röra sig om både månader och år).
En honkatt kan under sin livstid föda upp till 120 kattungar. En hankatt kan naturligtvis ge upphov till ännu fler oönskade kattungar. Det innebär att mängden hemlösa katter kan öka fort om vi inte håller reda på våra katter och kastrerar dem.
En innekatt måste även id-märkas och ID-märkningen måste registreras i ett id-register. Genom ID-märkningen kan den som hittar din förrymda katt även hitta dig! Katter som hittas ute och som inte har någon ID-märkning riskerar dessvärre ofta att avlivas om man inte får tag på dess ägare. Och att hitta kattens ägare är ofta snart sagt omöjligt utan ID-märkning. Detta eftersom katter förändras en del utseendemässigt när de är på vift (de kan gå ner i vikt, tappa muskelmassa, pälsen kan bli matt, solblekt och tovig, katten kan få skador/sjukdomar som gör att de inte ser ut riktigt som förr o s v). Katter kan också ta sig långt "för egen tass" och bor man t ex i Sundsvall så kanske man inte letar på t ex Gotland trots att flera katter faktiskt lyckats ta sig dit "för egen tass".
Så tyvärr är det inget smart drag att ha en okastrerad katt, det kan tvärtom ställa till med elände både för dig och katten, och för kattens ev. avkommor.
Har man katt så ska man kastrera, id-märka, registrera och vaccinera katten. Dessutom ska katten ha en veterinärvårdsförsäkring. Det ansvaret har man som kattägare! Bara de katter som har stamtavla och som ska användas i seriös avel ska vara okastrerade.
Det är inte OK att kattsituationen ser ut som den gör i Sverige i dag, och det är upp till oss kattägare att ta ansvar för våra katter och se till att förändra situationen. Det gör vi bäst genom att kastrera, id-märka och registrera våra katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har inte nämnt något om att jag inte ska vaccinera. Vaccinera sin katt vet jag att man ska göra. Jag bor i 4:de våningen så att katten rymmer eller hoppar från balkongen tror jag inte är så möjligt då vi har fönster i balkongen. Det är alltså instängt där. Men får la se till att hon blir kastrerad så fort hon börjar att löpa.
#7 Det är faktiskt bättre att kastrera innan hon börjar löpa. Vissa katter börjar kissa inne under första löpet, och då kan beteendet redan vara fast så hon fortsätter även efter kastrering. Så ju tidigare desto bättre.
Men det är självklart bra att du ska kastrera.
//Jessie
7# Jo, anledningen till varför jag valde just en honkatt var för att jag har hört att hanar kissar överallt om de inte är kastrerade och när de är det så gör de fortfarande det men bara mindre. Det är inte så mysigt. Så en kastrerad hona får det bli! :)
#7 Dessvärre ser vi varje år på Kattpolisen i fokus och andra kattsajter att katter har ramlat ner från 4-10 våningen, så tyvärr är det inte helt ovanligt att katter tar sig ut även från dessa höjder. Det räcker med ett vädringsfönster som står öppet några cm för att katten ska kunna ta sig ut/ramla ut… Det händer även att katten slinker ut i trapphuset när matte/husse kommer hem, detta upptäcks inte, och sedan släpps katten ut i det fria av grannar som inte tycker att katten hör hemma i trappuppgången… Finns dessvärre massor av vägar ut för en katt…. All anledning att kastrera alltså.
Och oavsett om du väljer en hane eller en hona så kan det vara klokt att kastrera innan de blir könsmogna, och nej - en kastrerad hankatt kissar inte per automatik inomhus. Jag har själv aldrig haft en hankatt som har kissat inne.