Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1638 ggr
Mill4
2

Kattens första år

Så vad händer under kattens första år..
Tänkte mest gällande vaccinationer och avmaskning :) när bör det göras.
Båda ska bli utekatter och dem är 14 och 17.

Måste man avmaska eller finns det alternativ (som häst kollamask prov osv)

fredricakarlsson
4

De ska vaccineras vid ca 8 veckor och sen igen efter 3-4 veckor. Sen när de är 1 år. Har mamman endast varit inomhus så behöver man oftast inte avmaska. Men ska kattungarna få gå ut så behöver man oftast avmaska de eftersom de får mask när de går ute. Men man ska helst inte avmaska i onödan utan där finns kollamasken till katter oxå på Apoteket.

fredricakarlsson
0

De ska vaccineras vid ca 8 veckor och sen igen efter 3-4 veckor. Sen när de är 1 år. Har mamman endast varit inomhus så behöver man oftast inte avmaska. Men ska kattungarna få gå ut så behöver man oftast avmaska de eftersom de får mask när de går ute. Men man ska helst inte avmaska i onödan utan där finns kollamasken till katter oxå på Apoteket.

Mill4
0

Oj oj oj… Då får jag ringa till veterinär bums och boka tid..
Katternas mamma var utekatt, kan jag göra kollamasken då eller ska jag göra avmaskning..?

MonicaLagerquist
4

Glöm inte att ID-märka och kastrera dem INNAN de får gå ut på egen tass.

Stolt ägare till tre La permer

Katthemsmatten
3

Om kattmamman varit utekatt ska de avmaskas eftersom de får mask via modersmjölken. Det plus vaccination och märkning är något som ansvarsfulla uppfödare gör per automatik.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mill4
1

Ok! Tack för alla bra råd :)

[[eskils_]]
3

Jätteviktigt med vaccination, kastrering, id-märkning och registrering innan småkissarna får sätta en tass ute! Antar att det inte finns någon biltrafik i närheten eftersom de ska bli utekatter?? Börja med koppelpromenader, så de lär sig hitta. Obs en del katter vill hellre vara inne.

Kastreringen kan göras vid 3-6 månaders ålder.

Här ska man ägarregistrera sina katter: Sverak eller DjurID. Helst båda.