Mat till kattunge
Nu är det såhär att jag, om allt går som det ska, får hit en underbar liten kattunge på måndag, och nu börjar förberedelserna! Det jag tänkt mest på är mat - har nämligen läst så mycket olika saker om just detta.
Kattmat som innehåller skaldjur/fisk ska man visst vara sparsam med att ge katterna, varför? Finns det någon "smak" på kattmaten som passar kattungar allra bäst, eller som man bör undvika?
Har också funderat på detta kring olika märken. Enligt min erfarenhet är det mycket individuellt vad först sorts kattmat varje katt tycker om (hade en katt som endast åt Pussi's blötfoder, men älskade Whiskas torrfoder, medan en annan av våra katter fullkomligt hatade Pussi och åt helst Whiskas blötfoder), men finns det något märke som anses vara "bra" för just kattungar? Har hört att Mjau ska vara ett av de bättre märkena.
Värt att tillägga är att jag är student, vilket betyder att jag inte har råd med kattmat som är jättefancy, annat än vid få tillfällen. c:
melancholy were the sounds on a winter's night.
Fisk är allergent, är därför samt inget katten behöver i sin kost heller. Mina får det enstaka gånger för att de tycker det är gott 🙂
Mjaus blötmat är bra men inte torrfodret. Bozita blötmat är också bra.
Undvik alla torrfoder i matbutikerna samt torrfoder med spannmål & mycket potatis i (Bilanx har t.ex spannmålsfritt men mycket potatis i och ingen hög kötthalt = inte bättre) (katter i alla åldrar).
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/applaws/applaws/250255
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/taste_of_the_wild
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/orijen
Men fasa över långsamt från det fodret kattungen får nu.
Är själv student och ger applaws torrfoder (kyckling) samt mjau & Bozita blötmat
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad är kattungen van att äta nu för mat? ge samma mat så den slipper få en strulig mage. Jag ger våran ett foder som inte är den bästa men det är pga fiskallergi så har inte mycket val på mat, han vägrar äta blötmat men får råkost varje dag.
#1 Då förstår jag! Om jag förstått saken rätt är blötmat ett bättre alternativ än torrfoder i allmänhet till alla katter? Och tack så jättemycket för länkarna, det uppskattas!
#2 Hon äter Whiskas just nu. Oj, hur vet man om katten har fiskallergi?
#3 Ja då får katten bland annat i sig bra med vätska också.
2 dotterns katt fick sår, då jag läst på lite och visste att fiskallergi var vanligare än vad man tror så testa vi helt utesluta fisk. Efter detta fick han inte mer sår samt att hans mage vart mycket bättre, han växte dessutom bättre tycker jag efter uteslutit fisk. Han tål inte fiskolja heller så det är mycket lusläsning på allt.
Har du arken zoo där du bor? Isåfall hade jag bara köpt Bozita blötmat! 16 för 169 kr (eller 179kr) ! Billigt och bra! Mina två kattungar behöver knappt en tetra om dagen! Så på de borde du klara dig minst en månad! :)
Har du arken zoo där du bor? Isåfall hade jag bara köpt Bozita blötmat! 16 för 169 kr (eller 179kr) ! Billigt och bra! Mina två kattungar behöver knappt en tetra om dagen! Så på de borde du klara dig minst en månad! :)
På zoo.se kan man beställa billigt också 🙂 Ska beställa snart en omgång till.
Frakten är på 69 kr men bensinen för mig fram & tillbaka till närmaste som har plus lite dyrare på det stället så blir det inget större skillnad plus får till dörren 👍
#5 Vilken bra info! Jag visste faktiskt inte att fiskallergi ens fanns bland katter, åtminstone inte att det var vanligt!
#6 Arken Zoo finns här! Vad bra, då ska jag gå dit och köpa på mig lite kattmat. :D
#8 Vad bra att man kan få det direkt till dörren! Ska kolla in zoo.se också. :D
Tack för alla bra svar!
#9 jag tror det ska vara samma pris hos alla andra arken zoo iallafall :)
#9 jag tror det ska vara samma pris hos alla andra arken zoo iallafall :)
Det bästa med kattungar är att man rätt enkelt kan vänja dom vid det man vill att dom ska äta :) Kattungar är sällan så kräsna som vuxna katter som enbart ätit torrfoder hela sitt liv. Vänjer du kattungen tidigt med blötmat, rått kött (gärna även ben, tex kycklingvingar) samt torrfoder om du nu vill ge det så lär det inte vara några problem sen när den är vuxen. :)
Mvh Linn
#12 Vad skönt att höra! Det är lite småläskigt nu innan missen kommer, man vill ju inte göra fel så att katten blir sjuk eller mår dåligt. Ska se till att vänja henne i matväg! c:
#13 Fel gör man väl alltid, huvudsaken är att man gör sitt bästa och när något väl blir fel erkänner att man gjort fel och försöker hitta en lösning :)
Mvh Linn