Mat till kattunge
Nu är det såhär att jag, om allt går som det ska, får hit en underbar liten kattunge på måndag, och nu börjar förberedelserna! Det jag tänkt mest på är mat - har nämligen läst så mycket olika saker om just detta.
Kattmat som innehåller skaldjur/fisk ska man visst vara sparsam med att ge katterna, varför? Finns det någon "smak" på kattmaten som passar kattungar allra bäst, eller som man bör undvika?
Har också funderat på detta kring olika märken. Enligt min erfarenhet är det mycket individuellt vad först sorts kattmat varje katt tycker om (hade en katt som endast åt Pussi's blötfoder, men älskade Whiskas torrfoder, medan en annan av våra katter fullkomligt hatade Pussi och åt helst Whiskas blötfoder), men finns det något märke som anses vara "bra" för just kattungar? Har hört att Mjau ska vara ett av de bättre märkena.
Värt att tillägga är att jag är student, vilket betyder att jag inte har råd med kattmat som är jättefancy, annat än vid få tillfällen. c:
melancholy were the sounds on a winter's night.
Fisk är allergent, är därför samt inget katten behöver i sin kost heller. Mina får det enstaka gånger för att de tycker det är gott 🙂
Mjaus blötmat är bra men inte torrfodret. Bozita blötmat är också bra.
Undvik alla torrfoder i matbutikerna samt torrfoder med spannmål & mycket potatis i (Bilanx har t.ex spannmålsfritt men mycket potatis i och ingen hög kötthalt = inte bättre) (katter i alla åldrar).
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/applaws/applaws/250255
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/taste_of_the_wild
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/orijen
Men fasa över långsamt från det fodret kattungen får nu.
Är själv student och ger applaws torrfoder (kyckling) samt mjau & Bozita blötmat
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.