Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2260 ggr
knutteknop
0

omplaceringskatt.

Jag har länge varit sugen på en katt igen och nu när min mamma inte riktigt har tid för två katter längre så frågade hon mig om jag ville ta över hennes ena hona på 9 år. Jag har länge varit ute efter en katt som går ihop med min hund och det det är typ bara den här katten som hunden verkligen trivs med så jag tackade självklart ja. Jag kommer hämta henne om några veckor när jag och sambon är lediga men jag undrar hur hon kommer reagera när hon plötsligt blir ensamkatt? jag kommer att vara hennes  tredje hem, det första hemmet lämnade in henne på ett kattpensionat och vägrade hämta upp henne igen och däråfrån tog mamma över henne. Hon har varit innekatt nu hos mamma men jag tänkte att jag skulle börja gå ut med henne i koppel några gånger i veckan hos mig, så tips på ergonomiska kattselar tas tacksamt emot och hur ofta bör man vaccinera en katt som vistas ute? 

Hon har otroligt mycket tovor så jag tänkte ta henne till vet å raka så jag kan sköta det från grunden, hon behöver också gå ner i vikt så jag behöver tips på hur jag ska gå tillväga.

Sen undrar jag en sak till; vilken Kattsand är bäst till en långhårig katt och som passar en husse som är otroligt luktkänslig? everclean funderar jag på men har hört att den dammar mycket och jag vill inte att hon ska få massa kattsands-damm i pälsen.. 

förlåt för struligt inlägg med många frågor men jag vill att det ska bli rätt :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

VildaVittra
0

Har ni en balkong så går det ju att sätta kattlucka och ha lådan därute, för jag är också känslig och även Kattsand som folk kallar för "odörfri/luktfri" har en vidrig sötkvalmig doft.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

knutteknop
0

Ja vi har balkong men ingen som helst möjlighet att montera kattlucka tyvärr :/

VildaVittra
0

#2 Fast man får göra hål om man sedan återställer dörren om man flyttar. Är det en vanlig balkongdörr så är det bara två tunna skivor i nederkant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

knutteknop
0

jaha.. hmm tål att funderas på :) tack för tips :)

Lol V Stein
4

Jag tycker att Everclean och Extreme Classic är bäst av de jag provat när det gäller lukt, känner aldrig något från lådan. Har långhårig katt och tror inte på det här med särskild sand för dem, de gillar att gräva i finkorning sand som alla andra katter. Jag har istället en Modkat-låda så hon inte släpar ut så mycket sand på golvet.

Caifig
4

Eftersom du har hund så är hon fortfarande inte helt ensam utan hunden finns även där. Oavsett om katten är ute eller inne bör de vaccineras mot kattpest vart 2-3 år och kattsnuva helst varje år, men vartannat var också OK enligt min vettis. 

Tips på en mycket bra sele: http://animail.se/easy-walk-kitty-rod.html

Vad äter hon för mat just nu? Blötmat är bland det bästa att ge för att få henne att gå ner i vikt då det inte innehåller några kolhydrater som är den främsta boven i övervikt hos katter. Mjau blötmat är toppen! 

Nu blir jag säkert lynchad av vissa cat-lovers här men jag använder mig faktiskt av PeeWee lådor och träpellets. Dammar och luktar ingenting :)

knutteknop
2

#5 tack jag tror det blir everclean nu :D

#6 bra, då fixar jag vaccinationer när hon ska rakas :)

Hon äter whiskas, friskis, ica basic å sån där skitmat, både blöt och torrt. 

Mjau, uppfattat :D funderar på typ orijen och vom och kattemat, som inbiten hundmänniska vet jag att båda märkena gör bra hundfoder iaf! 

TACK!

Caifig
1

#7 Orijen är ett av de bättre torrfodersorterna men personligen tycker jag det är för mycket extragojs i typ grönsaker, frukter och en massa annat konstigt. Vom och kattemat absolut! Dock innehåller korven endast två olika sorters proteiner har jag för mig (och så lite lax) så jag hade inte enbart gett detta, men absolut ett utav de bästa alternativen!

Lol V Stein
1

Jag tror du är inne på rätt spår med spannmålsfri mat, prova vad som passar dig och katten. Ger själv Orijen och blötmat. Vad du än gör för förändring av kosten, så kom ihåg att ändra långsamt så inte magen protesterar. Sedan kan jag tipsa om kattmalt, bra för långhåriga katter eftersom malten bryter ner pälsen i magen så den kommer ut som bajs istället för uppspydda hårbollar. Min katt tycker det är jättegott och äter en klick som godis varje dag, men alla katter är inte lika förtjusta.

Vilken nystart i livet din katt kommer att få! Lycka till med allt!

knutteknop
2

#8 jo jag stog i djuraffären idag och läste innehållsförteckningar på varenda påse med kattmat tror jag, tyckte att nästan alla fodermärken blandade i massa onödigheter men köpt tillslut med mig en liten pose med orijen då det kändes som det bästa alternativet där. Jag tror vi gör så att jag blandar orijien med vom og kattemat, ska bara be min djuraffär ta in det :) 

#9 Jo en långsam övergång har jag klart för mig då jag har en hund med otroligt känslig mage så det är redan en självklarhet för mig :) 

kattmalt? vad är det förnått och vart kan man köpa det? :)

knutteknop
2

jag hittade inga bra selar för katter så jag köpte en valpsele med rem under magen också, hoppas den passar nu :)

knutteknop
1

efter en snabb googling kom jag fram til vad kattmalt var, men är det inte bättre att ge vanligt kattgräs?

knutteknop
2

En liten uppdatering om hur det gått, hon har fått bo in sig hos oss i ett par veckor och det funkar toppen! Katten och hunden sover brevid varandra även om dom har en varsin bädd, hon har även rakat och gått ner i vikt. Hon har dock massa Mjäll men det tar ju ett tag att bli av med. Bifogar en bild på rakad puma, tack för akl hjälp :)

knutteknop
0

knutteknop
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Proktologi
2

skit i kristall/klumpbildande skitsand.

GO ECO - köp stallpellets för hästar på lantmännen. 14kg för 50kr.
Dammar inte, luktfritt, enkelt att rengöra och katten smular inte runt sand överallt.
Helt naturligt för katten.

www.cuntcat.blogg.se  //kattblogg// ~pågående tävling~

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

sagan
2

#16 Inte alla katter uppskattar pellets. Mest naturligt är det med finkornig sand och gärna den som klumpar.

VildaVittra
0

#17 Nej, mest naturligt är jord.

Proktologi
1

Många märken av Kattsand innehåller Silicagel, Kisel och Kobolt(vilket är giftigt)…
Papperssanden luktar APA.. och är inte bra till något förutom smådjur kanske.
Kristallsanden är inte natrurligt någonstans, dyr och överskattad.

"Stallpellets är gjord av mjukpressat sågspån (kutter) med särskild mix av gran och tall för att ge bästa uppsugningsförmåga, snabbt falla isär till finfördelat spån, även vid användning av kallt vatten samt ge en ljus och fräsch stallmiljö. Gran innehåller mindre terpener* än tall och ger dessutom en ljusare pellets. Därför mixas högre andel granspån in i Stallpelletsen.

Värmepellets är gjord för att hålla ihop bra, vilket gör att den löser sig sämre vid vattning. Då den för hårdheten och energivärdet är hårt pressad blir värmepelletsen heller inte lika fluffig och många upplever då att det går åt mer av värmepellets än Stallpellets.

SCAs Stallpellets är gjord av rent sågspån från svensk skog och är dessutom FSC-certifierad. Inga tillsatser eller föroreningar - bara naturligt spån. 

Planerar du ändå att använda en värmepellets bör du vara uppmärksam på varans ursprung, liksom eventuella föroreningar. Det är inte säkert att pellets som går utmärkt att elda är lämplig som djurströ."

Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se

Proktologi
0

Samt att hundar älskar kattbajs. 
Vissa hundar dör pga att dom får i sig Kattsand.

Det gör dom inte av stallpellets ;D

Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se

sagan
3

#18 Hur tänker du nu? Katter är ökendjur och där finns finkornig sand vad jag vet.

sagan
1

#19 Katter gillar att gräva vilket inte är det lättaste i pellets. Men ur giftighetsynpunkt kan jag hålla med om att pellets nog är bättre.

VildaVittra
3

#21 Du vet att det finns fler varianter av öknar än sandöken? Som stenöken, klippöken osv osv? Ökenbegreppet innefattar inte bara områden med avsaknad av liv (som den antarktiska öknen på Antarktis), utan det finns öknar med liv. Katten äter musen, men vad äter musen om inte växten som växer i någon form av jord?

Sedan klumpar inte sand om man inte tillsätter partiklar i storleken ler (sand är alltså en storlek på kornen). Men nu ska jag sluta att nörda ner mig mer i det fascinerande ämnet geologi, ni riskerar ju att somna på stolen. 😎

IceJossan
3

Viktigt inför att du ska börja ta ut henne i sele!

De flesta katter stormtrivs med att gå ut några gånger i veckan. Men många av dessa katter tycker så mycket om det att de vill ut mer och mer, igen och igen. Det är tyvärr vanligt att katter som älskar utevistelsen (det är ju jättespännande så klart) gnäller och kraft vid dörren, rymmer ut/ut i trapphuset eller till och med kissar i protest på "lämpliga" ställen (dörrmatta, skorna, sängen…) när de inte får gå ut så ofta de vill.

Det funkar för en del katter att gå ut nån gång ibland, men man behöver nästan räkna med att det kan bli problem om man inte går ut väldigt ofta (minst en gång om dagen). Så är det en bonus om man inte behöver gå ut så ofta :)

Och ta aldrig ut katten direkt genom dörren, utan genom en transportbur, för att slippa dörrgnället :)

VildaVittra
0

#24 "Det funkar för en del katter att gå ut nån gång ibland, men man behöver nästan räkna med att det kan bli problem om man inte går ut väldigt ofta (minst en gång om dagen). Så är det en bonus om man inte behöver gå ut så ofta :)"

Varför skaffa djur om man inte avser att aktivera dom så mycket och på det sätt som dom behöver för att må bra?

sagan
1

#21 Finns katten i alla dessa olika öknar är då min fråga? Fortsätt gärna informera, alltid bra med utbildning. 

Jag tror bestämt att en katt främst väljer sanden före jord. Men kan vara intressant att göra en test. Någon som gjort det?

VildaVittra
0

#26 Utgår man ifrån att tamkatten härstammar från falbkatten så är det ju bara att titta på var den finns, vilket efter lite googling visar sig inte innefatta öken, utan halvöken (samt övrig mark som savann osv), så då finns det alltså växtlighet där till stor del.

IceJossan
3

#25 De flesta katter mår alldeles utmärkt om man aktiverar dem ordentligt på annat vis. Fullt ös medvetslös inne istället, eller i koppel ute så mycket som katten är nöjd med.

Om katten visar att den behöver mer, att det inte räcker med att den är innekatt eller att man inte kan ta ut den så ofta som den vill så anser jag att det är bättre att leta ett nytt hem till katten där den kan få gå ut, alternativ att man letar ett nytt hem till sig själv i lämpligt område där man kan släppa ut katten relativt riskfritt (iaf riskfritt från trafik och elaka grannar).

VildaVittra
0

#28 Du kan verkligen inte se vad det var du skrev? Skulle du tycka att det var okej att låta andra djur aldrig få gå ut för att de inte visste om att ute fanns? 

Varför är vissa kattägare så bekväma att de dagligen inte kan gå ut med sina djur?

IceJossan
2

#29 Om de är nöjda med att vara inomhus så ser jag inte problemet.

Jag har till exempel 3 katter som skulle få fullkomlig panik om de fick gå ut och även ha "stora vida världen" att utforska. Det är katter som tidigare levt ett hårt liv ute och fått kämpa för mat och säkerhet. Det slipper de nu och det är knappt de vill vara på balkongen. Dessa katter finns det inte mycket anledning till att släppa ut.

Proktologi
2

jag går ut med mina i koppel vardagligen.
har en enda utekatt och han har varit det sen han var liten, nu är han 10 och jag hade inte nog med erfarenhet och kunskap då.

Nu får jag hålla isär dom för det mesta med tanke på alla sjukdomar (tritri och giardia) som dom kan få ute.
Sånt vill jag inte ha in i katteriet. kommer aldrig ha någon utekatt igen. 

Lagen säger även att du ska ha lika mycket uppsikt över din katt ute som du ska ha på en hund.

Hur många släpper ut sina hundar vind för våg? nä.

Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se

VildaVittra
0

#30 Så ska jag dra slutsatsen om att du köper snorbilliga ägg från burhöns? De vet ju inte bättre, ägarna skulle säkert kalla dom för nöjda.

IceJossan
2

#30 Varför drar du den slutsatsen? Det var väldigt dömande gjort av dig. De få gånger jag köper ägg är det ekologiska ägg från höns som har tillgång till utevistelse, men helst köper jag från små lantställen där hönsen får strutta fritt och sprätta.

Du kan väl knappast kalla burhöns för nöjda även om de inte vet bättre? Det handlar om att se till att ens djur ska ha livskvalité! Om du inte kan förstå att innekatter också kan ha full livskvalité så behöver du inte hävda motsatsen heller. För att häva att ingen innekatt har livskvalité är ren och skär bullshit. Men det vet du ju uppenbart inte.