Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1562 ggr
Cindy S
0

Billiga renrasiga katter - finns de?

Jag vill en dag ha katter från uppfödare som vet vad de håller på med, som har registrerade djur och känner till ev. hälspproblem och temperament flera generationer tillbaka, så jag antar att det kommer bli en raskatt eller två för mig. Saken är det att jag inte vill spara i flera år för att få råd med fina katter, så jag undrar om det finns billiga raser(jag jämför med den ras som min syster rekommenderade och ägde förr, Ragdoll). Nu vet jag ju att temperament beror på ras, men visst måste man väl kunna hitta friska och trevliga missar för under 3000kr? Då menar jag kattungar, eftersom att efter vuxna katter kostar mindre förstås. Man kanske till och med kan hitta en vuxen ragdoll för 3000kr? Men då missar man flera år av kattens liv förstås.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[MikaelaR]
1

Jag har inte sett många raskatter för under 6000 kronor. 3000 kan du möjligtvis få en vuxen raskatt för jag är mer insatt om hundars priser dock men någon annan lär ju skriva i denna tråd också…

[[pimey]]
4

Tja för 3000 kr kan du få en "raskatt" dvs folk som lurar köpare att deras kattungar är äkta raskatter utan stamtavla eller 75% det ena och 25% det andra och vad du än gör gå inte på detta. Där ligger inte hälsa i fokus utan att kunna stoppa så mycket i fickan som möjligt. Du kan däremot få en vuxen raskatt för det priset som ska pensioneras från aveln, inte trivs i större grupp eller kanske inte höll måttet för avel. Men vill du ha en kattunge är det bara att spara

korpklippan
1

Omplaceringskatter brukar vara billigare. Sen finns det raskatter med en defekt som oxå säljs billigare, defekt typ knyck på svansen. Eller rakhåriga katter som skulle varit krulliga förekommer ofta i rex raserna. Man kan oxå vara fodervärd för katter. Alltså man tar hand om dom men uppfödaren äger katten o avlar på den en viss tid. Här är hankatter en fördel att ha om man inte vill ta hand om kattungar .

annzoo
4

Du lär inte hitta en raskattunge att köpa som kostar 3000kr eller mindre om det är från en seriös uppfödare som följer rasens hälsoprogram.  Enda "chansen" är om du hittar rätt uppfödare som tycker du är lämplig som fodervärd, men då är katten inte din förrann kontraktet har fullföljts och kan inte göra vad du vill med katten. Du betalar av katten med antal kullar i kontraktet. 

Varför inte börja spara nu och lägga undan en 100 lapp eller 2 i månaden då har du kanske fått ihopp en del till inköpspriset innan du hittar rätt katt och rätt uppfödare.

Caifig
1

Vuxna raskatter som tidigare gått i avel eller som inte passar in i gruppen kan du hitta för under 3000. De behöver inte vara särskilt gamla kanske 2-3 år. 

http://www.blocket.se/lulea/Kastrerad_vuxen_Ragdoll_hona_56022742.htm?ca=21&w=3

Ett bra exempel :)