Tvätta katt? och få bort bitandet?
Jag vill först fråga era bästa tips på att tvätta en katt? Hon kom från ett katthem i onsdags och tycker inte hon luktar jätte gott. Hon bits även då och då och tänkte från hur man tränar bort de på bästa sätt. De är inte hårt men hon tuggar lite försiktigt på fingrarna och även mina tår.
Om det inte är akut med ett bad skulle jag vänta tills hon känner sig tryggare. Bitandet borde också bli bättre när hon känner sig tryggare, badet får någon annan svara på då jag inte badar mina katter öht =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 okej :) De är ju inte så att hon stinker men hon luktar ju inte jätte gott heller :p
Klipp klorna innan ni badar katten, se till att vara två personer som hjälps åt. Stäng dörren till badrummet så katten inte kan springa ut därifrån och gömma sig när ni börjat. Se till att ha allt klart med handdukar och schampo/balsam innan ni börjar bada katten. Så har jag gjort iallafall, brukar bada de katter som flyttar in hos mig för de brukar inte lukta så gott då.
Min ena katt biter när hon tycker jag klappar på ett dåligt ställe eller när hon tycker att det är färdigklappat. Då tar hon tag i min hand och håller i den. Men min andra katt börjar lätt busa om man klappar på honom för länge. Då biter och river han rätt ordentligt. Honom är det enklast att ignorera. Det har börjat bli bättre faktiskt men man får hålla lite koll när man gosar med honom så man inte klappar för länge :)
Mvh Linn
Ett tips när du väl skall tvätta henne. Lägg en handduk i botten av badkaret så att hon inte glider runt. Det gör dem räddare då. Fyll upp lite vatten i badkaret. Använd ej duschen för ljudet stressar dem. Doppa ner henne försiktigt i vattnet på handduken som ligger då í botten. Ett tips. Kram
Bitandet är förmodligen kärleksbitande så attt säga.
#3 okej då kanske jag ska vänta på att mamma kommer så hon får hjälpa mig :) Sen har jag ingen klosax men får skaffa en sån men hon vill gärna inte att man håller i hennes tassar :p
#4 har dock bara en dusch och inget badkar :/
#6 om du har en nageltång för människor kan det funka att klippa klorna med den :)
Mvh Linn
Lägge en frottehandduk på golvet i duschen/plastbadet.
Har du inget litet babykar kanske? Det brukar funka bättre för en katt nämligen.
En plastho så att säga?😃
Om du väntar med att bada kommer du märka att det nog inte behövs till slut 😉Kissen kommer lukta som din lukt du har hemma så småningom. Katter är duktiga på att tvätta sig och lukta gott. Ge det bara lite tid. När man tar en katthemskatt så skulle jag nog mer satsa på att få en god relation. När ni väl har det så kan du ju prova dig fram om du fortfarande tycker att det behövs.
Bitandet är säkert kärleksbett som andra nämner och då hon gör det för att visa kärlek kan det vara svårt att säga ifrån, däremot kan du nog markera att det gör ont så hon kanske lär sig att man inte kan bita så hårt som hon gör.
Jag skulle inte heller bada en katt som jag bara har haft i ett par dagar, låt hellre henne bo in sig ordentligt först innan och stå ut med lukten så länge alternativt köp ett torrschampo tills vidare om lukten är helt outhärdlig.
Med tanke på att du skrev att hon inte gillar när man håller på med hennes tassar - vira in henne i en torr handduk och ta ut en tass i taget , då slipper du bli riven och det är lättare för dig att fokusera på en tass än 4 =)
Jag badar min katt då och då när den luktar konstigt efter äventyr. Jag har aldrig använt schampo eller liknande. Det räcker med vatten för att få bort lukt. Dessutom går badet fortare, vilket min katt uppskattar.
Tänk på att katter har högre kroppstemp än människor och därför vill ha varmare vatten för att inte frysa.