Hjälp mig i foderdjungeln!
Nu har vi haft vår katt under två veckor & vi är så lyckliga över henne :)
Vår katt är en bondkatt på 7 år (3 kg) & hennes dagsgiva är:
Morgon: 20g Applaws Kyckling
Kväll: 180-190g Mjua i olika smaker
Jag är medveten om att BARF är det bästa alternativet för katten men det är inget jag & min sambo vågar oss på. Jag äger henne tillsammans med min sambo & vi har lite olika åsikter angående fodret men vi kom på den bästa lösningen för oss - Hälften torrfoder (min sambos vilja) & hälften blötfoder (min vilja).
Har valt Applaws & Mjua, som jag förstår det är det två av det bästa märkerna på marknaden idag?
Min fråga är: Är detta en bra dagsgiva samt foder för henne?
Bra val av mat (ger mina också det). Ja det är några av de bästa på marknaden.
Svårt att säga vad som är bra eller inte för din katt. Men katter äter i regel lite men ofta, så hade nog gett 3-4 ggr/dag istället. Hur mycket per gång är svårt att säga och vad hon bör äta på en dag då det skiljer sig katter emellan. Jag mäter inte upp till mina.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack för svaret! :) Jag har följt anvisningarna på förpackningarna men delat på hälften på varje. Får självklart hålla koll på hennes hull då det är väldigt individuellt hur mycket var katt behöver - men utgick från deras dagsgiva. Har hänt jag har delat på kvällsmaten när matskålen blir tom tidigt på dagen & märker hon är hungrig, får ev. som du säger ge 3ggr/dag.
Låter bra tycker jag. Om man väger katten regelbundet så ser man om hon går upp/ner, och man kan då anpassa mängden efter det.
//Jessie
#3 Tack för tipset!
Oavsett foder så är det bra att väga katten regelbundet, eftersom viktuppgång ofta bör undvikas, och viktnedgång kan vara svår att upptäcka (inte minst på långhåriga katter) och vara ett (tidigt) tecken på sjukdom. Så att kolla kattens vikt ett antal ggr/år samt skriva ner vikten tycker jag är viktigt när det gäller alla katter. Man blir så lätt hemmablind på sin katts hull och vikt, och det gäller både när katter börjar gå upp resp. ner i vikt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5 Tack för tipset! Det ska vi göra regelbundet :)