P- piller till katt
Hej, någon som vet vad det skulle kosta att ge en katt p-piller i ett år ungefär? Hur ofta ger man det? Kan man ge det även om vi inte har han katter?
Om katten inte ska gå ute så behöver man inte ge p-piller om man inte har egna hankatter - dock kan honor bli rätt jobbiga under löp.
Ska ni inte ha kattungar alls så hade jag nog steriliserat istället =)
kostnad för piller vet jag tyvärr inte
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!

Jag betalade 207 kronor för en förpackning häromdagen.
Mina katter behöver ofta två piller i veckan under den ljusa årstiden och ett i veckan under den mörka tiden.
Stolt ägare till tre La permer
#1 den ska gå ute, men kanske vill ha ungar om 2 år. Grannen har hankatter. #2 hur länge varar det? :) ger man 1-2 i veckan?
P-piller ökar risken för livmodercancer bland annat samt att de kan bli dräktiga på det, så hade inte gett det under 1 år.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sen ska du veta att de inte är alla katter som kommer hem efter en vecka och kan gå ute längre och de är ju inte hållbart direkt ifall du ska köra på ppiller =)
Risken finns att de blir dräktiga även om de käkar p-piller. Du ska ge så ofta att katten inte löper och vissa behöver oftare p-piller än andra. Har en katt som löpte igenom p-pillrena trots att hon fick var 3e dag. Håll katten inomhus tills ni kastrerat är mitt råd. Då slipper du hoppsankullar.

#3 Är det inte en avelskatt ni har så bör ni kastrera den omgående.
Vi som sysslar med registrerad avel måste tyvärr ibland ge p-piller.
Inget man vill men ibland måste man.
P-piller förhindrar inte att katten kan bli dräktig.
Om jag ger 2 i veckan? Får dom ungar även om det inte är vår? Eller är det mindre risk på höst/vinter. Ingen renrasig eller avelskatt. Planerar att skaffa för sällskap men vill inte kastrera för om 1-2 år kanske jag vill ha kattungar. Hur stor är risken för dräktighet trots att man ger p-piller? Vi har en till honkatt (steriliserad) och en okastrerad hane.
#8 Katter kan få ungar året om.
Kastrera istället. Betydligt bättre. Av vilken anledning skulle ni avla på henne?
Kastrerad är nog er honkatt, få veterinärer som steriliserar idag (även fast de kallar det tyvärr för sterilisering trots att de kastrerar): hade kastrerat även hankatten, hoppas inte han går ute okastrerad.
Skulle inte börja avla, bara ta ungar någon gång för det är fin katt. Honkatten är steriliserad! Hanen går ute okastrerad, han är döv så han vågar inte gå någonstans och vi bor på en gård och han är nästan alltid i ladugården eller på tomten.
Att ha katten inne är helt klart uteslutet, stänger inte in ett djur sådär!
#10 Ingen anledning till att ta kull enligt mig. Finns redan så himla många hemlösa katter. Och som sagt, p-piller förhindrar inte dräktighet ändå.
Jag tror veterinären sagt sterilisering trots att den kastrerats, sterilisering är lite onödigt ingrepp… Och är hon steriliserad kan hon t.ex fortfarande löpa och så. Vid kastrering tar man bort allt, men gör man inte vid sterilisering.
Han kan ju para honkatter ändå.
Om man har en katt med bra temperament och allt är en bättre anledning att avla på än att avla på en utställningskatt för att den har bra poäng. Är fullt medveten om att det finns många hemlösa katter då min granne säkert har 20 stycken som inte tas hand om.. Ja han har parat sig med honor men det är ju upp till ägaren av honan. Men vår hona är steriliserad för väldigt länge sedan. P-piller minskar väl ändå risken en hel del? Och jorden går inte under om hon får ungar för då ser jag till att fixa bra hem åt dem alla ändå.
Det finns väldigt många hemlösa barn, men vi människor skaffar "egna" barn ändå eller hur?
#14 Det kan man inte jämföra med.
#13 Nej hankattsägaren har lika mycket ansvar och kan finnas hemlösa katter som han parar sig med också.
Du vet inte vad för sjukdomar mm som kan medfölja med parningen.
Samt då att det ökar risken markant för cancer.
Det kan man visst! Enligt mig är djur och människor lika mycket värda. Jag vet men vi har koll på våran katt, finns nog fler än jag som har en hankatt. Jag har haft katter hela mitt liv så jag vet om vad det finns för sjukdomar, men jag vill inte riskera hankatten. När han är "sjuk" (han är inte riktigt som han ska om man säger så) kan det bli en större risk. Han lämnar knappt ladugården så risken att han parar sig är väl 1%.
#16 Inte påstått att vi/dem inte är lika mycket värda men två helt skilda arter och vi människor kan styra det på helt annat sätt än vad katterna kan…
#17 Ja, om vi kan göra något åt det, borde vi göra det. Du har väl aldrig tagit ungar på ett djur märker jag.
#18 Snacka dömade samt på inga grunder alls. Och dessutom grymt felaktiga påståenden också.
Det var du som började prata om att jag ska kastrera min hankatt, det är inte värt risken. Han har inte med tråden att göra. Skulle du själv riskera en sjuks katts liv? Och att jag inte ska avla på katter för att det finns dom som avlat för mycket. I tråden undrar jag bara vad p-piller skulle kosta till en honkatt för det är det jag tänker köra på!
#20 Jag är väl ingen tankeläsa heller, eller hur? Bättre att han bara är innekatt då anser jag i alla fall.
Ja du gör som du vill men onödigt att köra på p-piller när det medför risker samt ändå risk att katten blir dräktig eftersom p-piller för katt inte är för att skydda mot dräktighet…
#8 katter kan få ungar året om men har du en fertil honkatt och har en fertil hankatt som båda ska vara utekatt kan jag gissa på att din honkatt (om den är kattunge nu) skulle bli dräktig redan första löpet. Du behöver inte ens märka att din honkatt börjar löpa, de gör hankatterna långt innan dig. En honkatt kan börja löpa redan vid 4 månaders ålder och då är hon varken psykiskt eller fysisk mogen för att få kull. Det går att likna med att din dotter får mens vid 10års åldern är hon då redo att bli mamma vid den åldern?
Har du det så gott ställt att du har råd att ta en kull ungar på din hona så borde inte kostnaden för p-piller spela roll . Att jag skriver på det sättet är för att det inte är och inte ska vara gratis att ta en kull ungar. Både honan och den tilltänkta hanen bör verkligen blodgruppernas och kollas för ärftliga sjukdomar, så att inte ungarna föds sjuka eller till och med dör på grund av böodgruppskrock. Sedan risken med att honan kan behöva kejsarsnitt. Sedan att ungarna blir grundvaccinerade och väldigt gärna kastrerade innan flytt. Du skrev att du inte tänker hålls henne inne för att du inte vill stånga in djur.. Du är väl medveten att när hon blir dräktig så måste du börja hålla henne inomhus så att hon knte föder ungarna ute, eller vill bära ut dom. Samt det att hon bör stanna inne tills dess att hon blivit kastrerad när ungarna är gamla nog, så att hon inte riskerar att gå ute (även om hon får p-piller ) och blir dräktig kort därpå .

Blir bara ledsen att höra hur TS resonerar sin sina katter.
Att låta en döv katt gå ute och dessutom fertil är ja, jag finner inga ord faktiskt.
:(
Har ju sagt att katten är "sjuk" han kan inte vara inne för han skulle riva hela huset då! Minskar p-piller risken? Hur mycket isåfall?
#25 p-piller minskar enda chansen att bli dräktig om:
1. Om katten svarar på p-pillrena - alla gör inte de
2. Om du ger rätt intervall - individuellt för varje katt
3. Se till att katten inte spyr upp pillret - vilket är lätt hänt
4. Se till att ingen hane kommer åt at para henne - det är faktiskt parningen i sig som sätter igång ägglossning hos katten.
Vid P-piller användning ökar:
1. juvertumörer
2. Fettma
3. diabetes
4. även beteendeproblem kan förekomma
Hur gammal är honan nu
Jag har inte skaffat honan utan jag ska göra det. Men sålänge jag bor här kan jag ej ha kattungar men vill ha det om 1-2 år kanske. Så om våran hane parar sig med henne så hjälper inte p-piller?
Det är bra att du tänker på att din blivande katt inte ska kunna bli dräktig okontrollerat men varför tänka på att hon alls ska få ungar?
Oavsett vad p-piller kostar så är det ingen bra lösning. Läs gärna länkarna nedanför för att få ett hum om varför många reagerar på din fråga! Där finns svaren på p-piller o kastreringar o att få kattungar mm…mm..
Läs o tänk till för din blivande katts skull! Lycka till.🙂
http://www.kattstatus.se/sida34.html
http://www.kattstatus.se/sida1.html
Det här bör du som ansvarig kattägare göra:
- **Kastrera dina egna katter.
** - **Låt inte okastrerade katter vistas utomhus på egen hand.
** - Informera andra kattägare om vikten av kastrering.
- **

**
https://jazzans.wordpress.com/
Ja, men är det värt att riskera vår hankatts liv? Vi har koll på vad han gör, han håller sig bara på tomten ändå.
#27 vissa hanar våldtar honor oavsett om de löper eller ej och parningen sätter igång ägglossningen. Har man riktigt otur och inte märker at honan är dräktig och fortsätter att ge p-piller så ökar risken att katter föds med missbildningar tex öppen buk (med alla inälvor på utsidan) mm
Om du vill ha bästa möjligheten att få friska kattungar så skulle jag faktiskt ta mig en funderare om din döva hane verkligen är lämplig att para en hona med. Dövheten är ärftlig och döva kattungar brukar vara mera svårsålda.
#30 Det är till och med ett lagbrott att avla på defekter, vilket dövhet räknas som. SJVFS 2008:5 Kap1 24§ Djur får inte användas i avel om de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas. Inte heller om de med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med en individ som är konstaterat fri från detta anlag.
Och därför avlar vi inte på vår skadade katt. Han fick ungar innan han var döv!!! Jag har absolut aldrig sagt att jag ska avla på min döva katt!

#32 Hur ska du kunna undvika det då han är fertil och utekatt?
#32 Du avlar ju på sätt & vis med honom eftersom han går ute okastrerad… Och du skrev själv att han är sjuk?
Har aldrig sett han gå längre än runt huset , minst en halv km till närmaste katter så parat sig kan jag med 99% säkerhet säga att han inte har gjort

#35 Våra grannars katter går också bara på tomten.Ändå hittade jag den överkörd på vägen 1 km bort.
Då har dom antingen väldigt stor tomt, eller så går den inte bara på tomten. Våran katt har under 2-3 år inte gått längre än till garaget (30 meter). Han är döv och sjuk så han är totalt livrädd för allt som han inte har sett förut
#32 men behåller du din framtida honkatt fertil så kommer du troligen avla på honom för det kan bli ungar dem emellan trots p-piller. Det låter inte som en bra och hållbar situation för katterna.
Jag håller med övriga om att kastrera katten istället. Du tar bort en massa sjukdomsrisker och det blir inte fler huskatter till en redan mättad marknad.
Alla har vi fina katter, men vi kan ju inte alla avla på våra katter. 🙂
Vill du ha upplevelsen av kattungar kan du ta emot en hemlös katt istället kanske? Då behöver inte din hona riskera något, samt att du hjälper en hemlös och dess ungar. Det behövs nya stödhem hela tiden. 🙂
Angående hanen. Om han nu inte går att söva pga för stora risker, kanske det kan vara värt att kolla upp kemisk kastrering. Tror inte det är godkänt på katt, men det finns dom som använder det. Så att du minskar riskerna att han parar sig för det är fort hänt. Man får som nämnt ovan i tråden inte avla på döva katter. Så ska han gå ute måste ni försöka förhindra att han inte ska kunna para sig. Prata med en veterinär och rådfråga vad som passar just eran hane bäst. 🙂
Får vi veta att han parat sig så är det självklart vi kastrerad honom, men han går somsagt max till 50 meter och det är minst 500-600 meter till närmaste katthona. Finns säkert en anledning till att man inte gör kemiska kastreringen så tror att det innebär risk också. Jag är själv helt emot dom som tar ungar bara för skoj skull. Men någon gång är inte hela världen tycker JAG. Har bestämt mig för att köpa en hemlös katt.
#40 Honkatter kan ju komma till er utan att ni ser/märker det?
#40 Som #41 säger så kan ju honorna komma till honom. Dövheten kan ärvas, och är anledningen till att man inte får avla på det.
Hittade en annan tråd om just kemisk kastrering, och här i Sverige är det för hundar medans samma preparat inte används till hundar i USA. Det handlar mer om där tillverkarna sett en marknad.
Vad är det med eran katt som gör att han inte går att söva?
Men om alla gör det nån gång, så blir det många katter. Och man kan inte sätta avelsförbud på ungarna man föder upp heller, vilket kan göra att någon som köper också bara tar en kull och så vidare. Då blir det helt plötsligt många katter till en redan mättad marknad.
Och köper du från katthem kommer dom absolut inte vilja att du ska avla på katten. Det går ju emot allt dom kämpar för.
Kan du inte ta in en hemlös katt som redan är dräktig då? 🙂
Man kan sätta avelsförbud på ungar man säljer. Katter från katthem ska kastreras, vilket jag gör om jag köper en där. Men tänk alla kattuppfödare som tar flera kullar i syfte om att få ett bra poäng?! Det tycker jag är värre än att avla en gång på en katt med ett bra temperament. Om jag skulle ta en kull så skulle det vara för att jag vill ha en unge och vet flera andra som vill ha en från min katt. Angående hankatten.. Vad vill ni komma till? Avlivning??
#43 Nej man kan inte det, finns inget som håller juridiskt tyvärr.
En seriös avlar främst på temperament och hälsa.
Nej, att hindra honom från att para honor. Alla honor där ute har inte ägare som kan ta ansvaret heller, det kan också handla om redan hemlösa honor som då föder hemlösa ungar.

#43 vad är det för poäng du ständigt återkommer till?
Jag tror att du inte är så insatt i det där med avel på katter.
Varför är det omöjligt att kastrera din hankatt?Vad är det mer för fel på honom förutom att han är döv.
Genom att se till att dom kastreras. Hankatten är sjuk, går inte att förklara men han är inte som han ska. Men han mår bra ändå. Tror inte ens att han förstår vad det innebär att para sig då vi har en honkatt (kastrerad men ändå) och han bryr sig inte om henne. Jag vet en del om avel på katter. Men mer går alltid att lära sig. Finns många som avlar för utseendet också. Tyvärr är det omöjligt att lära sig något här för såfort man frågar något kommer folk från alla håll och hoppar på en att "det är fel och så ska du göra." innan dom vet någonting.
#46 Hon löper ju inte så självklart är han inte intresserad av att para henne.
Okej men när vi hade en okastrerad honkatt så struntade han fullständigt i henne också.. Somsagt kan ingen hör avgöra om han bör kastreras då ni inte känner honom. Tror ingen människa med vett skulle kastrera honom!!!
#46 Du menar tidig kastrering när dom är kattungar då alltså?
Är det psykiskt eller? Tänkte det som hindrar att sövas är ju exempelvis hjärtfel.
Det går bara att ge råd utifrån den informationen som finns. Se det inte som påhopp 🙂
Att kräva att de nya ägarna kommer och bevisar på något sett att katten är kastrerad! Ja psykiskt, troligen tänkfel. :( Förstår det. Men vissa här (inte du) säger det på ett sett som är påhopp.
#50 Du kan dock inte kräva det av kattägarna att de ska kastrera. Finns inga juridiska bindanade avtal för det, så de kan lova i det men sedan strunta i det.
Tänkfel?
#50 Ok, tyvärr så finns det inget som håller juridiskt. När man sålt katten kan man inte kräva något tyvärr. Någon dag om katter inte räknas som saker längre kanske det kan bli en ändring på det. Men idag är det precis som när jag säljer en bil t.ex. Jag kan inte kräva att nya bilägaren lämnar in bilen på service varje år. Tyvärr ser verkligheten så trist ut idag att katter räknas som saker. Skulle underlätta massor om man kunde skriva giltiga kontrakt. Man kan bara uppmuntra till det, men väljer dom att avla så finns det inget man kan göra.
Jaha, trist men det hindrar ju inte att han går att sövas och kastreras i alla fall. Rådfråga er veterinär om hur man skulle kunna göra för att minska stressen om det är så att han blir stressad av transport osv. Ni kan åtminstone fundera på det. 🙂 Det kan ju t.o.m hända att han blir lugnare.
Stressad av att åka transport? Kan säga så mycket som att han kan bli helt vild av att se en transport. En gång tog vi in han i garaget och han fick totalt panik. Sålänge jag vet att han inte parar sig så riskerar jag inte min bästa väns liv!! Asså han är väldigt konstig bara, han kan typ vara jätte mysig ibland när man väcker han, ibland när man väcker han blir han jätte rädd och rusar upp och kutar iväg och typ gömmer sig eller klättrar upp i ett träd. Finns mycket konstigt han gör men går inte att förklara. Skulle vi behöva åka till veterinär akut får veterinären faktiskt komma till oss!
En gång sprang han runt och hoppade (av glädje), sen snubblade han och fick ett stort sår på nosen.

Varför inte ta en veterinär hem till er för att kastrera honom?
För att jag tror inte han kommer överleva

#56 Vad grundar du det på?
Med tanke på hur han mår?! Och att han inte är som "han ska"..

Är du utbildad veterinär eller hur vet du det?
Ta kontakt med en veterinär som gör hembesök.
Har han bara mentala problem så är jag rätt säker på att det inte anses som en större fara att bli sövd jämfört med någon utan mentala skador.
#58 Och du har inte kollat det hos veterinär?! Då kan du ju inte veta vad det är med katten och inte heller säga att det är risk att söva honom om du inte fått det bekräftat av veterinär….
Men bättre att hålla katten inne i så fall eller då kastrera än att riskera att han ärver vidare något dåligt….
#53 man måste vänja en katt att åka transportbur. Tänk om din hane blir skadad och måste uppsöka veterinären. Har du testat att ha framme transportburen hela tiden så han vänjer sig vid den?
Det mesta du har skrivit låter faktiskt som de beror på dövheten. En döv katt hör inte och kan lätt bli skrämd av plötsliga händelser som han inte hinner märka av. Väcker du honom och han sover djupt blir han skrämd och springer iväg =naturligt beteende på en skrämd katt. Sover han lätt "hör" han dina steg som vibrationer.
Du kanske borde läsa på lite mer om att leva med en döv katt så kommer du att förstå varför han beter sig som han gör.
dubbel post
Man behöver absolut inte vara utbildad veterinär för att märka det. Och nej det är jag inte, men jag vet vilken sorts katt jag snackar om. Till skillnad mot ALLA andra här som dömmer något man inte har en aning. NI vet inte vad ni snackar om. Katten var inte sån när han var liten utan har blivit det som 2 åring ca. Vilket betyder att det till 99% INTE är ärftligt. Ni måste ta reda på mer om katten innan ni dömmer!!! Om han skulle behöva åka till vet så ringer jag hit dom. Han har ett stort sår men vi kan inte åka till vet för minsta lilla.
#64 Stort sår är inte "minsta lilla" och tycker personligen att du har himla trist attityd just nu, och vet inte vart du har fått ifrån att folk dömer, folk utgår från det du skriver inget annat. Och skriver saker & ting i välmening.
Och du skulle vara så himla trevlig när massa skriver elaka kommentarer/mail när man frågar vad en medicin kostar till en katt?? Vill ha en anledning till att kastrera katten, annars gör jag det inte. Alla andra våra hanar är kastrerade. Och honor är steriliserade!!
#66 Vad folk skriver i mail kan ju omöjligt någon annan veta och man behöver ju inte vara otrevlig mot folk som inte ens skrivit något elakt eller varit otrevlig.
P-piller är ingen medicin. P-piller är enbart för att skjuta upp löp, inte mot dräktighet, skapar mycket högre risk för olika slags cancer mm. Onödig kostnad och hälsorisk i längden för en honkatt.
Om honorna nu är steriliserade: Kastrera istället. Honor kan ha kva rlöpbeteende om de steriliserad, de kan fortfarande få livmodercancer mm också.
(men typ inte en enda veterinär som steriliserar längre, de brukar säga att de steriliserat men i själva verket har de kastrerat), men beror hur länge sedan du "steriliserade" också.
Jag frågade aldrig om det? Jag frågade vad det kostade, inte att dom kan få canser osv, jag vet det.. Ska jag kastrera en steriliserad katt?
#68 När man kastrerat tar man bort livmodern och det, det gör man inte vid sterilisering, då bara "stryper/klipper" man så att säga men livmodern är kvar.
Nej vet att du inte frågade det men folk uppmuntrar till kloka beslut för kattens skull och för att alla inte är medvetna om riskerna och tror att p-piller för katt är som för människor, så som sagt, i all välmening det nämns.
Menar du att jag ska kastrera den redan steriliserade katten? Jag vet vad skillnaden är ..
Menar du att jag ska kastrera den redan steriliserade katten? Jag vet vad skillnaden är ..
#70 Har skrivit tydligt i #69. Om du nu vet skillnaden borde du veta att det går att kastrera en steriliserad honkatt. Tycker personligen det är toppen att veterinärer inte steriliserar längre eftersom det är så många fler fördelar med kastrering.
Inte sagt att du ska, för det är ditt eget beslut,

Hade jag en steriliserad katt så skulle jag se till att få den kastrerad.
Nu tror ju inte jag att TS katter är steriliserad utan de honorna är förmodligen kastrerade.
#74 Ja jag tror också att de redan är kastrerade men TS envisas att de inte är det ;)
#64 om han nu blivitplötsligt döv vid 2 års ålder och inte garanterat var de innan måste ju katten råkat ut för något? Hur vet ni att han inte var döv innan 2års åldern då ni aldrig vart med katten till veterinären? En katt med dålig hörsel kan faktiskt få sämre hörsel.
Är hanen måhända vit?
Bra att ni vet mer om min honkatt än jag då? Nej hon är steriliserad, kommer inte ihåg varför dom valde bort kastrering på henne då jag var väldigt liten. Men det finns en anledning iaf!! Därför att den hörde när mamman jama på den när den var liten osv. Märks ganska tydligt.
#77 får man fråga hur gamla dina nuvarande katter är?
10, 4 , 3
Då förstår jag lite bättre för om du var väldigt liten då din hona kastrerades/steriliserades (honan är 10 år nu) så borde du vara ca 15år (+/-)?
Har jag rätt? Då är de dina föräldrar som har huvudansvaret för familjens djur och du kanske inte vet allt som hänt genom åren. Är eran hane tex helvit finns det stora chanser att han alltid varit hel/halvdöv. Detta är inte lika vanligt hoshelvita raskatter då man inte använder döva katter i aveln.
Om tanken är att köpa katten då du tex flyttar hemifrån eller själv ha råd att köpa och ta hand om alla kostnader som har med katten att göra är mitt tips at läsa så mycket böcker som möjligt om avel. Avel är mer än att få fram söta kattungar och du själv vill ta några kullar på en hona med bra temperament. Köper du en kattunge nu så är det inte säker att den få de där bra temperamentet att avla vidare på.