Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1025 ggr
-Aida-
0

Går inte på lådan

Hur vanligt är de att katter inte går på lådan? Jag visste att katter kunde undvika gå på lådan om man inte städade men vi städar den hela tiden så varför skulle hon inte använda den?
De har hänt flertal gånger att hon kissar på andra ställen i lägenheten både under löp och inte i löp, de är bland annat i soffan, i garderoben på sambons kläder, på mattan har de hänt tre gånger bredvid katt lådan och i natt kände jag stanken i hundens korg på filten.

jollycox
0

Förmodligen för att hon är fertil. Väntar ni för länge med kastrering kan det bli ett invant beteende och hon fortsätter kissa utanför lådan. Har hon bara en låda kan ni även testa med en till.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

tlover
0

Vår katt kan kissa utanför lådan om hon är missnöjd med oss (oftast då om nått av våra klädesplagg hamnat på golvet)

Men det finns andra anledningar, tex en sjuk katt (tex urinvägsproblem) kan kissa utanför lådan eller om du använder nått rengöringsmedel i lådan som katten inte gillar (det finns säkert fler anledningar men jag kan inte komma på mer just nu)

l'm back

-Aida-
0

#1 Jag minns inte hur gammal hon är men de vet ju sambon som äger henne, hon har alltid varit okastrerad och är långt in i vuxen ålder, kan de komma så här sent iallafall att hon inte går på lådan?

#2 Lådan blev rengjord grundligt för ett par dagar sen, då användes rengöringsmedel, men de har ju inte hindrat henne förut att gå på den.
Den största förändringen vi har just nu är väl att min syster har varit på besök ett par dagar med sin hund, så vi har två hundar här, kan en sån förändring göra så hon inte går på lådan också?

tlover
0

#3 Det kan det säkert skulle vi ha två katter här skulle vår katt anatgligen flytta till grannen temporärt för hon avskyr hundar, det kan också vara så att ni missade att skölja den nog bra efter rengöringen.

l'm back

Scorpio97
2

Katten kan vara missnöjd med lådan även om den oftast går på den. Vad har ni för låda? Är det med huv rekommenderar jag att ni provar att ta bort den, eller åtminstone ta bort luckan. Lådan ska städas två gånger per dag. Sanden bör vara lerbaserad, finkornig och klumpbildande . Man bör ha en låda per katt, plus en låda till. Vissa katter vill nämligen inte kissa där dom bajsar eller tvärtom. 

Man kan försöka få tag på så många lådor som möjligt, och prova sig fram vad katten föredrar. Prova olika sorters sand, olika sorters lådor (liten/stor, med huv/lucka) och olika placeringar i hemmet. 
Där hon felkissar är det bra att tvätta med ättika, för det tar bort urin-doften. Tvättar man med ett rengöringsmedel som innehåller klorin så luktar det kiss för katten, vilket uppmuntrar den till att kissa där igen. (Därför kan man gärna ha sånt rengöringsmedel i lådan)

Felkissningar kan också bero på sjukdom. Katter med urinvägsinfektion kissar ofta på mjuka ställen. Det kan vara bra att kolla upp.

Det är även stor chans att hon gör det på grund av att hon är fertil. Oavsett så bör ni kastrera henne. Att löpa är väldigt påfrestande för katter. Okastrerade honor kan dessutom få livmoderinflammation eller cancer i äggstockarna, men eftersom man tar bort livmodern och äggstockarna när man kastrerar så försvinner den risken.

Sen kan det även vara i protest. Nya husdjur, flytt osv. Så hund-besöket kan helt klart vara orsaken.

//Jessie