Omplaceringssida/Katthem?
Jag undrar om det finns någon sida med seriös omplacering av svenska katter typ som hundstallet fast för katter då. Tack för svar 🙂
jag bor i stockholms län
I Stockholm skulle jag vända mig till ett SVEKATT-anslutet katthem, t ex Stockholms katthem, Kattstallet eller Katthemmet i Vaxholm.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vad innebär det om dem är svekatt anslutna? :)
SVEKATT = svenska kattskyddsförbundet. Se http://www.svekatt.se/
= No Kill katthem, d v s katter avlivas inte bara för att de är skygga t ex. Alla katter har samma höga värde. Bara katter som inte kan få ett bra kattliv p g a allvarlig sjukdom/skada avlivas. Läs mer på SVEKATTs hemsida.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det finns mycket som försiggår på katthem som inte syns utåt om man inte anstränger sig. För två år sedan genomfördes en inspektion av länsstyrelsen på Stockholms katthem. Åtskilliga brister upptäcktes. T ex genomfördes vaccinationer på ett olagligt sätt. Redan 2008-05-01 trädde en föreskrift i kraft där det bland annat finns krav på att utrymmen på t ex ett katthem måste ha en golvyta på minst 1,5 m2 och ha minst 1,90 m i takhöjd. I det som kallas karantän bröt man mot denna bestämmelse för utrymmena har långt ifrån 1,90 m i takhöjd. Takhöjden var ungefär hälften. Än värre är att man höll katter i utställningsburar trots att det är helt förbjudet att ha katter i bur utom vid transport och utställningar. Det finns även fler brister.
Regeln om minyta och min takhöjd gav en dispens i fem år men denna tid gick utan att Stockhplms katthem brydde sig och begärde och fick ytterligare dispens för minimimåtten. Man ska flytta men än så länge sitter kattern i utrymmen som bryter mot föreskrifterna.
Några katthem har lämnat katter till en studie på SLU. Man höll 15 katter på ytor så små som 1 m2 per katt. Att SLU bröt mot förutsättningarna för att få genomföra denna studie gör inte saken bättre. Studien med förde att katterna var borta från katthemmet i åtta veckor vilket innebär att de inte kunde bli omplacerade under denna tid.
Örebro katthem fick också besök av inspektörer för några år sedan och fick anmärkning på rätt allvarliga brister.
En ska som man kan titta på för att få en uppfattning om katthemmet är hur många returer som de får per år och hur man hanterar dessa returer. Det är rätt höga siffror och anledningen är nog omöjlig att få reda på.
Innan man lämnar en katt till ett katthem bör man också kolla med länets djurskyddsinspektion och se om katthemmet det varit inspektion och hur i så fall några brister upptäckts. Länsstyrelsernas papper är allmän och offentlig handling och vem som helst kan få kopia.
Det är inte alltid så gulligt som man skulle kunna tro.

Jag kan glatt meddela att Örebro Katthem som fick påtryckningar av Länsstyrelsen om brister på katternas utrymmen samt "journaler" för varje katt åtgärdades på en gång. Katternas utrymmen är ombyggda och journalföring pågår för fullt och är godkända efter mycket strul från Länsstyrelsens sida som inte själva visste HUR de ville att journalerna skulle föras.
Allt är i alla fall i sin ordning, godkänt och bra.
Det finns så många hemlösa katter så jag tycker verkligen katthem kan vara ett bra alternativ om jag ska köpa en katt handlar inte om att jag tror det är gulligt eller så.
#7 Att köpa en katt från ett katthem är förstås bra men kolla att katthemmet ser till att katten blir registrerad på dig som köpare och inte ligger kvar med en registrering på en tidigare ägare. Om man köper en katt från ett katthem bör man ta reda på om katten varit placerad och sedan kommit tillbaka. Det finns katter som har kommit i retur flera gånger på ett halvår. Har katter kommit tillbaka till katthemmet ska man definitivt ta reda på vad som ligger bakom.
#6 Så bra att Örebro katthem bättrat sig då.

#5 Innan du sprider elakt förtal borde du kontrollera sanningshalten i det du påstår. Det är korrekt att Stockholms Katthem har karantänsburar som inte lever upp till Jordbruksverkets krav. På grund av flytt till mer ändamålsenliga lokaler har vi inte prioriterat att lägga tiotusentals kronor på en ombyggnation.
Som du själv påpekar kan man begära ut beslut från Länsstyrelsen och om du hade gjort det skulle du sett att föreningen har en fortsatt beviljad dispens för burarna för hösten 2014.
Angående dina övriga påståenden så förekommer inga otillåtna vaccinationer på katthemmet. Vi har personal som har certifikat för att vaccinera, men det görs enbart då en veterinär finns i lokalen så som bestämmelserna föreskriver. Bland våra volontärer finns några veterinärer som kan vara närvarande om inte vår ordinarie veterinär är på plats.
Det är korrekt att en katt hölls i en hundbur på kontoret vid Länsstyrelsen besök. Detta var en mycket tillfällig lösning på max ett par timmar då det var fullt i vår karantän i väntan på att jourhemmet skulle komma hem från sitt arbete. Efter Länsstyrelsens påpekande förvarar vi aldrig mer katter i någon hundbur, ens för någon timme, vilket medfört att om karantänen är full tvingas vi säga nej till katter som i stället går ett ovisst öde tillmötes.
Slutligen vill jag bara säga en sak .ATT DU INTE SKÄMS!!
Du bönade och bad om hjälp för en katthona och hennes två ungar som du hade i din vård. Du skyllde på din dåliga hälsa och fick folk att tycka synd om dig. Stockholms Katthem gjorde ett undantag och tog in dina katter fastän de befann sig långt utanför vårt upptagningsområde.
Då du inte tilläts styra och ställa och bestämma vad som hände med katterna efter att du överlåtit dem på föreningen (ja,det finns överlåtelsepapper med din namnteckning) anmälde du oss till Länsstyrelsen. Du gjorde även en polisanmälan på oss samt anmälde oss till Skatteverket, Du trakasserade vår personal, veterinär och föreningens styrelse. Det tillät tydligen din hälsa i alla fall. Polisen och Skattemyndigheten kom båda fram till att det inte fanns någon substans i dina anmälningar och ärendena lades ner.
Katthem är inga myndighestinrättningar. Det är ideella föreningar som drivs av kattvänner som offrar av sina privata pengar och sin fritid. Allt är inte perfekt, men utan katthemmen skulle tio-tusentals katter varje år gå en fruktansvärd död tillmötes.
Men det kanske är det du vill?
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
#5 När det gäller “returer” så är väl sådana förmodligen vanligare hos de katthem som tar ett "för-alltid-ansvar" för katterna? D v s på de katthem där katterna alltid är välkomna tillbaka om något inte skulle fungera i det nya hemmet (ändrat boende, allergier, katter som inte trivs ihop o s v). D v s det är en styrka hos katthemmet snarare än en svaghet att ta emot returer. Många returer kommer därtill tillbaka först efter flera år. Värre är det med de katthem som INTE tar tillbaka katter när det inte fungerar i det nya hemmet, de katterna riskerar att råka riktigt ordentligt illa ut. Vad ser du för alternativ till returer menar du?
När det gäller den studie du nämner så har du och jag diskuterat den tidigare. Den verkar vara ytterligare ett av dina personliga "hatobjekt"? Jag utgår ifrån att man fick studien godkänd innan den genomfördes. I studien vistades - om jag minns det hela rätt - katterna tillsammans i grupp, 14-15 katter/grupp. De fick antingen vistas på en yta motsvarande 1m2/katt(vilket alltså är vad som tidigare krävdes) 2m2/katt eller 4m2/katt . D vs katterna hade antingen 15 m2, 30 m2 eller 60m2 att vistas på. Utrymmet var därtill inrett på höjden med ett flertal vägghyllor, bokhyllor, klös- och klätterträd, bänkar, transportburar mm samt att där fanns leksaker såsom t ex pingisbollar mm (har sett bilder av detta). Katterna kände varandra inom gruppen sedan tidigare, och ett par katter som inte alls trivdes/fungerade i gruppen togs ur studien.
Man fann, som jag minns det, att ytan inte verkade vara av ngn större betydelse i den här studien, det viktiga var hur kattgruppen var sammansatt (man studerade variabler såsom social interaktion, aktivitet och stress). Minns inte vilka katthem som var involverade, men det kan du säkert informera oss om.
Din största invändning verkar vara 1) att de under en begränsad tid tilläts hålla katterna på en yta som var godkänd tidigare och 2) att katternas möjligheter till adoption ev. försenades ngt.
MEN forskning kring t ex stress på katthem ÄR viktig. Och jag gissar att katthemmen inte stod tomma medan de här katterna fick vara med i forskningsstudien, istället blev det förmodligen istället plats för fler katter som annars hade gått ute i hemlöshet och farit illa…?
#9 Läs ordentligt! Jag skrev att det fanns en dispens förutom den tidsfrist som föreskriften gav vilket innebär att man ännu inte uppfyller kraven sex år efter att föreskriften började gälla. Att katter i burar är aldrig tillåtet utom under transport och på utställning. Bra att vaccinationerna numera utförs enligt lag.
Katter i retur kan mucket möjligt bero på att man tagit in mycket skygga katter som sedan blir placerade om och om igen. Ska man skaffa katt från ett katthem är det viktigt att kolla kattens historia sedan den första gången kom till katthemmet och då avgöra om man tror sig om att klara en skygg katt som kanske inte ens är helt rumsren.
Lagar och föreskrifter gäller alla även när man gör något ideellt av god vilja. Och jag har läst både protokoll från inspektionen och den beviljade dispensen men det finns ingenstans som katterna har fått komma till tals.
#12 De flesta av katterna som kommer i retur gör det p g a allergi, vad jag förstått. Har du något belägg för att det skulle handla om skygghet hos katten? I så fall är jag angelägen om att få ta del av det! Och varför skulle en skygg katt ha mer problem med lådan än vad andra katter har menar du? Har aldrig vare sig upplevt eller hört att det skulle vara på det sättet?!
Förut skrev du i annan tråd att katthemmen lämnar katter till djurförsök? Vad är det du håller på med egentligen? På vilket sätt gagnar de här olika påhoppen katterna?
#8 jag har mest kollat på katter som är typ 3-4 månader
#12 Vad jag vet finns bara en svensk studie där katterna följdes upp efter adoption och den visar inte det du antyder.
Det finns några kattehem som lämnat rätt många katter till en studie hos SLU. De som genomförde studien bröt mot villkoren för att få tillståndet för studien men det är ju inte katthemmens fel.
Man kan på vissa katthems hemsidor se hur många katter som kommer i retur. Vad som ligger bakom returerna vet jag inte men det finns flera möjliga anledningar. Att veta kattens bakgrund om placeringar anser jag vara av vikt för en ny ägare så att man vet om det finns någon problematik hos katten. Öppenhet är alltid en god sak.
Var framgår det att de som genomförde studien bröt mot villkoren för att få tillståndet? Hur kommenterar forskarna i så fall att de brutit mot villkoren? Vem har du varit i kontakt med?
Jag har läst ansökan om att få tillstånd och villkoren att få genomföra studien samt rapporten om studien.
#16 Som seriöst katthem berättar man naturligtvis om det finns ngt spec. kring katten, t ex om katten har haft svårt att sköta lådan o s v. När det gäller skygga katter så utgår jag ifrån att seriösa katthem samtalar med blivande kattägare om vad det innebär att ha skygg katt, + att man försöker matcha "rätt katt med rätt hem", annars blir det ju varken bra för katten eller för den blivande kattägaren. Alla människor ska inte ha skygg katt och ett seriöst katthem släpper inte iväg en skygg katt till vem som helst.
OK, jag tar kontakt med forskarna nu under veckan och ber om deras kommentar till ditt påstående. På vilket sätt anser du alltså att de brustit?
Man erbjöd initialt att betala några tusen till katthemmen något som inte är tillåtet. Studien är speciell på så sätt att icke destinationsuppfödda katter användes.
I sin ansökan angav man att katter som blev sjuka eller skadade skulle tas ut från studien och det ingick således i villkoren för att få tillstånd men så skedde inte.
#19 Vi verkar vara helt överens om hur det ska gå till när katter placeras.
Det var väl jättebra tänkt att betala några tusen till katthemmen, synd att det då tydligtvis inte var tillåtet. Men det kan väl inte vara något som du hänger upp dig på? Och det blev väl inte heller av då?
"Studien är speciell på så sätt att icke destinationsuppfödda katter användes." Skulle det vara ett problem i sammanhanget menar du? I så fall: på vilket sätt?
Du skriver att sjuka/skadade katter skulle tas ut från studien men att så inte skedde. Vad jag vet så togs två katter ut ur studien därför att de inte mådde bra av att fortsätta vara med. Fanns det fler katter som borde ha lämnat studien menar du? I så fall: på vilka grunder (d v s p g a vilka sjukdomar/skador)? Vad stod det i tillståndet? Fick inga sjukdomar behandlas "på plats"?
#22 Försöksdjur är normalt destinationsuppfödda, dvs de föds enbart för att bli försöksdjur. För att ingen ska missförstå mig så är jag emot alla former av djurförsök.
I vissa fall när djuren inte ska utsättas för t ex operativa ingrepp kan icke destinationsuppfödda djur användas. När så sker får det aldrig förekomma någon ersättning till djurägaren. En bra regel så att ingen lockas att låta ens djur delta i någon studie pga pengar. Djuren är i dessa fall normalt hemma hos sig och för det mesta är det fråga om privatägda katter.
Läser du studien så framgår det att flera katter som blev sjuka inte togs ut från studien. Kanske gällde det en skadad katt också men det är länge sedan jag läste rapporten och jag orkar inte läsa just nu.
Kattmamman45 (som du tydligen kallar dig just nu), jag fattar inte hur du kan fortsätta att förtala seriösa katthem på det här sättet! Minns mycket väl historien med din vårdbehövande katthona med de två ungarna, som johnnys girl beskriver i #9. Kan bara instämma med johnnys girl: ATT DU INTE SKÄMS!
Inte 17 bryr man sig som kattvän och kattköpare om en katt på katthemmet tillfälligt måst vistas i ett utrymme, eller sitta i en hundbur, som var några cm för små enligt reglerna. Det viktiga är ju att katten har räddats in från kyla, svält och trafik, och nu kommer att få ett gott liv.
MikaelaR, jag rekommenderar att du vänder dig till ett av de Svekatt-anslutna katthemmen som Uppkatten nämner i #2. De är jättebra alla tre!
Japp jag kollar enbart på svekatt anslutna förstod det lite innan denna tråd också :)
#23 Du undviker att svara på mina frågor tycker jag. Jag ser fortfarande inte vilket problemet är. Tror du att katthemmen lockades att delta i studien p g a pengar? Är det det du försöker antyda? Vilka belägg har du för det i så fall? KAN det ha varit så att forskarna tyckte att det var rimligt att erbjuda katthemmen en ersättning, på samma sätt som man i humanstudier ofta lämnar en symbolisk ersättning, men att man fick avslag på det i granskningen inför studiens godkännande, och därför utbetalades inga pengar? Vilket är i så fall problemet? När man gör forskningsansökningar och skickar in dem för granskning till t ex etiknämnden så är det ganska vanligt att man får göra någon eller några ändringar i upplägget av den studie man tänkt göra. Forskningsansökningar jobbas ofta fram under tidspress, och har man missat något eller inte tänkt igenom något tillräckligt så är det t ex etiknämndens uppgift att påpeka detta. Så vad är det du har hakat upp dig på så förfärligt?
Jag vill minnas att ett antal katter drabbades av förkylningssymptom vilket naturligtvis inte var bra. Men du hävdar alltså att forskarna hade direktivet att de då omedelbart måste avbryta studien och inte fick behandla katterna på plats? Har jag uppfattat dig rätt där? Skulle de förkylda katterna då ha förts tillbaka till katthemmet eller vilket hade det ideala hanteringssättet varit enligt din uppfattning? Kanske gjorde man det som veterinären bedömde var bäst i läget som uppstod?
Att studera "stress hos katter på katthem" genom att använda destinationsuppfödda katter låter f ö svårt i mina öron.
#5 Vi som håller på med hemlösa katter vet att det inte alltid är så gulligt.Då och då händer det att katter tas in som är i dåligt skick att inte överlever.Trots behandling. Men det finns även katter som överlever, det kanske är därför man orkar fortsätta
Att katter är i så dåligt skick beror inte på katthemmen eller andra som hjälper katterna utan det beror på andra personer som har övergivit dem. Varje katt har sin historia, ofta tragisk.
Jag är övertygad om att den största anledningen till att en katt lämnas tillbaks till katthemmet beror på den som adopterade katten och inte på själva katten.Andra levnadsförhållanden..ny partner som är allergisk, inköp av hund som katten inte gillar,har inte tid med katten längre
Det är inte bara att välja och vraka och lämna in katter hur man vill på katthem.Det finns många hemlösa katter i Sverige, men även katter som levt som älskade familjemedlemmar men där husse och matte har dött och det finns ingen som tar hand om katterna.Det finns behov av många fler katthem.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.