Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1086 ggr
elli-kleo
2014-07-08 23:56
0

Byta torrfoder..?

Hej!
Jag ger mina katter Applaws torrfoder Adult Kyckling. Den är spanmålsfri och innehåller 80 % kött, dessutom har den ett bra pris även om det inte spelar någon större roll. Katterna älskar det, de har bra avföring och är fin i pälsen.
Är det värt att leta efter ett ännu bättre torrfoder eller ska jag fortsätta med Applaws? Vilka torrfoder kan vara snäppet bättre?
OBS! Denna tråd handlar om just torrfoder. Jag ger även Mjau/Bozita Mjukmat, och jag är informerad om BARF sedan tidigare. Tack på förhand. 

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Hiro
2014-07-08 23:58
1

Jag är ingen kattägare men mår katterna bra av det och då det är så pass mycket kött + spanmålsfitt ser jag ingen anledning till att byta

ElinaPersson
2014-07-09 03:08
0

Fortsätt kör på Applaws *som är ett bra foder*, risken att det blir galet är inte värt det! 😉 Speciellt när det är fler katter som ska anpassa sig..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[Isadolls]
2014-07-09 09:08
0

Om fodret funkar bra för dina katter ser jag ingen orsak att byta….

Använder också Applaws och tycker det är ett bra foder.

Sarah-S
2014-07-09 09:14
0

Jag har faktiskt inte hittat ett bättre torrfoder än Applaws än
Så fungerar det - byt inte

Mina katter får Orijen för att de var inte så förtjusta i Applaws och någon kräktes regelbundet på det

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

elli-kleo
2014-07-09 09:19
0

#1 och #2 Blir troligen inte något byta av foder :) #3 Anledningen är i så fall om jag skulle hitta ett foder med högre köttmängd och bättre innehåll på resterande procenten. Därav ville jag höra mig för om något foder är avsevärt bättre. :) #4 Då applaws fungerar toppen här så blir det troligen inget byte. Är Orijen likvärdigt med Applaws innehållsmässigt? :)

Sarah-S
2014-07-09 09:22
0

#5 Ja snarlikt, kanske lite mer holistisk tanke bakom
Men det fungerar bra på mina katter, de äter mest blötmat/färskfoder

Hiro
2014-07-09 09:24
0

http://orijen.se/ det är bara att gå in och kolla ^^

elli-kleo
2014-07-09 09:34
0

#6 Vet att de också har 80 % kötthalt och är spannmålsfritt, känns kanske inte tillräckligt för att byta eftersom mina fungerar så bra på Applaws (och blötmat) #7 Ja kikat på det förr men är ingen expert på att läsa av innehållsförteckningar och dra slutsatser efter det, så i mina ögon så är det ganska jämnlika. Har gått efter ett spannmålsfritt foder med så hög kött-halt som möjligt

1in2million
2014-07-09 11:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina bengaler äter kingsmoor sterelized. Dom har fantastisk päls och klor. Dom äter mindre mängd av detta foder pga högt innehåll av proteiner vilket medför att dom bajsar mindre. Vilket innebär att det går åt mindre foder och mindre Kattsand, Worlds best catlitter.

elli-kleo
2014-07-14 03:07
0

Om någon här är duktig på foder och läsa innehålls förteckningar skulle det vara intressant att se skillnader mellan dessa foder: Acana, Orijen, Applaws, Porta 21 och Taste of The wild. Gärna rangordna dom och skriva lite för och nackdelar. :)

elli-kleo
2014-07-14 05:21
1

#9 Äter lite torrfoder gör dom redan och bajsar normalt :) Kingsmoor har jag aldrig blivit rekommenderad. De hade lägre halt på både råprotein och råfett än Applaws, innehållsförteckningen såg också sämre ut på Kingsmoor. Lika på första och andra ingrediensen men på tredje hade applaws färsk kyckling och Kingsmoor ärtor. Kingsmoor hade betydligt mer örter och innehöll även morötter. Varför köper du diet foder?

kattöga
2014-07-14 09:46
0

Blev nyfiken på Kingsmoor som jag aldrig hört talas om. Googlade på och hittade denna tråd. Det verkar vara viktigt att lära sig att läsa innehållsförteckningarna…. dom är inte så lätta att förstå sig på som amatör.

#10 Här finns en tråd med jämförelser. Sista uppdateringen i inlägg 13 i den tråden. Men jag tror inte att alla dom märkena finns med som du vill jämföra med. Men ändå…… Hoppas listan blir uppdaterad snart igen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
2014-07-14 10:44
0

Om katterna mår bra och är fina i päls och avföring så skulle inte jag byta foder. Stort plus är att dom gillar fodret med det är ett bra foder.

elli-kleo
2014-08-24 01:07
0

Jag har kollat in innehållsförteckningen lite mer noggrant och undrar om någon vet hur mycket potatis Applaws innehåller? Är det något att fundera över om det kan vara farligt? Potatis är ju giftigt i större mängder.
Potatis kommer ju på oroväckande andra ingrediens.. men samtidigt är kötthalten så pass hög så att det inte kan vara speciellt mycket ändå.

Analysiska beståndsdelar
Protein 47 %
Fett 20 %
Fiber 2 %
Aska 9.9 %
Kolhydrater 13.5 %
Kalcium 2 %
Fosfor 1.5 %
Natrium 0.549 %

Innehållsförteckning
Torkad kyckling, torkad potatis, färsk kyckling, olja från fjäderfä, buljong från fjäderfä, malda betor, torkade hela ägg, torrjäst, laxolja, tranbärsextrakt, yuccaextrakt, citrusextrakt, extrakt från rosmarinolja.

Sarah-S
2014-08-24 08:31
1

13,5 % fördelat på kolhydratkällorna i Applaws.
Potatis i foder är inte giftigt eftersom den inte är rå

elli-kleo
2014-08-24 08:38
0

Jag har läst att potatis är giftigt i andra torrfoder trådar och trodde självklart att de även var giftigt tillagat. Då vet jag att de inte är så! :)