Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 5462 ggr
strasstass
0

Med eller utan tak?

Jag har aldrig haft katt tidigare och nu kan jag inte bestämma mig om jag vill ha en kattlåda med eller utan tak!? Vad har ni och varför? För och nackdelar? 

Ha en fin dag 🙂

Sherlocked
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några fördelar med tak, enligt mig:

- Mindre sand på golven om man har en katt som idiotgräver i sanden.
- Lukten sprids inte i lägenheten (nu luktar i och för sig inte min låda, eller katt, nästan nånting - det är väl kanske mer psykologiskt, att det känns fräschare att "stänga bort" potentiell illalukt).
- Lugnt och avskärmat för kattens del, inget som stör eller stressar.
- Hunden kommer inte åt att äta ur lådan = min största anledning. 🤮
- Det är snyggare, jag gillar inte att se en öppen sandlåda.

Enda nackdelen är väl om du har en katt som vägrar gå på en övertäckt låda, som mina föräldrars ena katt. Jag ser annars bara fördelar, har en helt inbyggd låda själv och hade en med tak förut.

Fridaaaa
1

Mina har utan tak, det föredrar dem. Haft en med tak men fick ta bort taket.
Har två kattlådor och en "låda" som jag köpt på Ö&B som jag har Kattsand i.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElinLindberg
2

Jag har en med tak som man kan öppna upp ca en tredjedel av taket för att enkelt kunna rensa, den är numera alltid öppen så det funkar jättebra, hos mina föräldrars landställe har dem en "vanlig med tak" den gillar dem inte alls lika mkt då den blir mer instängd, så ska köpa en ny dit.. Jätteskönt att ha en med tak då det blir mkt mindre sand utanför. Men tror om man vill ha en med tak så ska man nog ha en sån från början, tror det är svårare att få katten vilja ha en med tak om den vant sig vid utan. (Gick iaf inte att försöka få min gamla katt att börja med en med tak när hon tidigare bara haft öppna)

fredricakarlsson
3

Skulle jag varit du så skulle jag köpt en med och en utan tak. Och se vilken katten föredrar själv :k) man brukar säga att katter vill ha tak och vill sitta i lugn och ro, men jag har nu 7 katter och ingen av dem gillar kattlåder med tak. Dem vill helst sitta och skita framför mig ;p

Rafflan
1

Jag har 1 utan tak och 2 med tak, och dem gillar olika, men alla lådorna används, 1 katten använder enbart lådan med tak, dem andra 2 använder både med och utan tak.

MolnBlomman
2

Jag hade utan tak ganska länge med mina katter i början. Jag hade oxå ställt in lådan i ett skåp som #1 har gjort. Jag hade dock ett lågt skåp från IKEA med ben på som jag sågat ut ett hål i. Det fungerade superbra och såg väldigt snyggt ut oxå. Skåpet funderade som en sitt-bänk i hallen. Ingen fattade vart jag hade kattlådan! :-)

Eftersom skåpet är ganska tätt så borrade jag några hål i bakstycket. Jag köpte oxå en batteridriven lampa för en hundring på Clas Ohlsson som reagerar på rörelse som jag satte inne i skåpet. Såg så roligt ut när dem klev in på kvällen. Som om dem tände lyset när dem gick på toaletten. :-)

Tyvärr började min honkatt kissa stående rakt ut på väggen så jag blev tvungen att sätta på ett tak så kisset skulle hålla sig i lådan. :-P

Nenujap
2

Har med tack och lucka funkar utmärkt. Men ta reda på vad katten är van vid sedan innan och börja med det.

@Mpajunen på Instagram

[moapetrova]
1

Jag har  tak på lådan, det skräpar inte lika mycket och katten är mer ifred =)

Linika
2

Vad jag har förstått verkar öppna lådor vara det som rekomenderas för att minimera lådproblem, då katterna har koll och det är välventilerat. 

Jag har ställt min låda i en hol som #1 fast med hålet på långsidan så att katterna inte kan rusa ut och dra med sig sand utan måste ta det lugn och svänga och på så sätt får sparkat av sig lite sand. Kommer ut väldigt lite sand. Tyvärr så har jag en katt som nu kissar rakt ut, och då kissar över mina höga lådkanter (plastback från ikea) så jag måste antingen hitta en högre låda, eller tejpa på plast… =(

OberonsMatte
3

Om man har tak eller inte spelar oftast mindre roll, huvudsaken är att man tar bort svängluckan som ofta finns på sådana lådor. Öppningen ska vara öppen så att katten kan hålla uppsikt när den uträttar sina behov och så att lådan ventileras ordentligt!

En nackdel med tak (även om luckan är borta) är att det endast finns en in/ut-gång vilket gör att katter kan känna sig otrygga och trängda eftersom det då saknas "flyktvägar". Detta kan vara särskilt viktigt när man har fler än en katt.

En annan nackdel med tak är att lådan kan bli för trång för att kännas bekväm för katten att använda.

En del katter föredrar lådor med tak eftersom det kan tilltala deras behov av avskildhet i samband med lådbesök, men ingen katt föredrar sådan avskildhet att de blir helt instängda, vilket de blir med svänglucka.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
2

#10 ja båda mina lådor med tak och jag tagit bort luckorna på :)

Caifig
1

Jag hade tidigare en med huv och det hände rätt ofta att den enda katten blockerade utvägen för den andra som var på toa, så den skänktes till katthemmet! Nu har jag två rejäla plastbackar som håller på att vänjas in, de är rätt höga så får nog göra hål i ena kortsidan då de inte vill hoppa in 😃

SuperLimm
1

Jag har en katt som leker i kattlådan och gillar att skvätta ut sand så utan lock finns inte på kartan hemma hos mig. Jag letade efter en stor plastback att ha istället men hittade ingen bra. Har dock alltid haft lucka på lådan men köpte ny låda häromdagen som jag tog bort luckan på nyss för o se så andra katten hittar in i den utan min hjälp så jag kan ta bort gamla lådan snart. 

Men du lär nog märka rätt snart om du bör ha en låda med tak eller inte. Skaffar du en katt som är som min ena, som lägger sig ner i sanden och far runt där i som jag vet inte vad är det bra med tak, annars finns det snart ingen sand kvar i lådan. Får du däremot en katt som bara gör det den ska på lådan och sen går därifrån utan att gräva så vilt funkar det bra utan tak.

Mvh Linn

[Forest]
1

har två förutom den till kattungarna. En utan tak men det är en hög plastlåda och en stor kattlåda med tak och lucka. Båda är poppis :)

[[Rabbitsforlife]]
1

Jag har en låda med tak och en låda utan. Wilda verkar föredra den med tak då det är den som mest används. Tycker det är fräschare att ha tak på den ena eftersom den står i hallen. Den andra står i badrummet och där tycker jag inte det spelar så stor roll.

mollyt
1

Jag har utan tak, för att jag inte vill stänga in ammoniakdoften som katterna ska behöva sitta i.

Maria
2

Vi har aldrig haft tak till våra katter.

Alla våra katter brukar göra sina behov med framtassarna ståendes på kanten så jag förstår inte riktigt hur de ska kunna göra så om vi hade haft tak. Jag skulle aldrig våga chansa.

/Maria

[moapetrova]
1

Vi har inte tagit bort luckan men hon bryr sig inte.

[inanna56]
1

Hade först en låda med tak som jag tog bort svängdörren på. Funkade utmärkt förutom att det kom ut mycket sand på golvet och att min ena katt "står upp" och kissar, hon sätter upp benet som en hund mot lådväggen, vilket gjorde att det kom ut kiss på golvet genom lådspringan. Bytte till en modkat, funkar utmärkt, slipper både sand och kiss på golvet 😃

[Forest]
3

16 det där beror väl lite på hur man städar lådan samt vad man har för sand. har inte vart med om att kattlådor luktar här hemma men då köper jag bra sand samt städar dom 3-4 gånger per dag

[Emma--]
1

Jag tror det är bra att man har så att katten själv får visa vad den föredrar. Har inte haft några problem med lådor med tak här hemma, men dom är ju inte så stora och kan tänka mig att det är snabbt att dom kan kännas trånga. 
Så jag föredrar nog öppna lådor ändå, men skulle inte köpa någon vanlig kattlåda utan hellre typ nån förvaringsback som får lite högre kanter.

Carrosh
2

Har 2 utan tak. Ena katten vägrar att gå på låda med tak, så det gick inte, så det blir en del sopande av Kattsand över golvet, men hellre det än en katt som gör sina behov utanför lådan.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Forest]
2

21 Denna är ganska så stor den har vi här hemma, går åt lite sand att fylla den😃

javascript:nicTemp();

[Emma--]
1

#23 Haha kan tänka mig det 😃 Våran största är nog lite mindre än så men går då lätt åt 10 kg att fylla.

Meduza_
0

Har en kattlåda med tak, och jag tycker #1 fick med alla anledningar till varför jag valt just en sådan 😃 men det är individuellt, vissa katter vill ha en öppen låda. Då rekommenderar jag en med högre kant baktill, vissa katter kissar bakåt och sprätter sand. Kanske inte så härligt att få det på väggen!