Chipkastrera kastrerad hankatt
Min Orientalhane anser att hundarna jag passar och hittekattungarna jag tagit hand om är pest och pina. Som "tack" för detta har han börjat markera ner huset! 😕 Han har innan visat hanighet trots han är kastrerad, men då har det bara varit luftmarkeringar och inget kiss.
Så nu står jag i ett dilemma, för jag måste få bort detta beteende! Visst chansen finns att han slutar om han blir omplacerad, men det finns ingen garanti. Men jag vill gärna behålla min kille hemma!
Så jag har då några alternativ…
- Feliway o P-piller (fungerar inte)
- Zylkene o Feliway spray (väntar på Zylkene)
- Antidepressiva mediciner såsom Saroten (recept av veterinär). Men vill helst undvika detta…
- Prova att ge honom ett Superlorin chip och hoppas att det får ner hans hanighet.
Superlorinet känns ju mest lockande, då det varar länge och inte gör katten slö eller nerdrogad. Frågan är bara..
Funkar det???
Finns det någon här som haft en protesterande kastrathane och som testat detta?
För som det är nu kan det inte fortsätta… 😕
(Obs! Behöver inga tips på hur jag får bort kisset, detta är att få bort beteendet)
/Elisa
Jobbigt att det blivit så. Har tyvärr ingen aning, men hoppas nån annan har bra svar.
Är chipet något veterinären pratat om? Har själv inte någon aning hur det fungerar, men om någon tipsat om det kanske det kan vara värt att testa i alla fall.
Är hittekattungarna och vovvarna bara hos dig tillfälligt? I såna fall kanske det löser sig efteråt.
Jag vet inte alls men chipkastrering är ju något som vissa uppfödare använder sig av, de brukar även ha erfarenheter av strilande katter så jag tycker du ska posta på någon av raskattssidorna. Hoppas det löser sig. 🙂
Jag skulle inte tro att Suprelorin har någon större effekt eftersom urinmarkerandet ytterst inte beror på fertilitet utan på otrygghet. Jag skulle satsa på att dela av honom från hittekattungarna och hundarna så att han får en helt egen trygg tillvaro tills kattungarna har flyttat. Personligen skulle jag sluta passa hundar i hemmet om jag märkte att någon av katterna blir otrygg av det.
Är uppfödare själv och vet hur det funkar med chippet på en fertil hane. Sällan som uppfödare chippar sina kastrathanar. Men vet om en som gjort det och där tror jag det hade hjälpt. Var mest intresserad av om fler hade provat det.
Veterinären kände inte till det, men ska prova att ringa ett större djursjukhus, de kanske vet mer.
Otrygg vet jag inte om jag vill kalla honom. Han vill hävda sig och är svartsjuk.
Hundarna har varit där länge och är avdelade i ett eget rum när de är på besök. Senaste tiden har jag kört bort till ägaren och rastat dem, men det är extraarbete.
Alla kattungar utom en flyttar nästa vecka. Några mer hitteungar kommer inte in här så länge Elliot bor här.
Har varit med om detta på en katt innan och tyvärr gör det sällan någon skillnad om det som triggar försvinner. Har de fått för sig att de ska visa vem som äger mig så är det svårt att bryta.
Då det är tydligt revirbeteende, så hoppas jag på att chippet kanske fungerar. Annars kan det hjälpa med omplacering.
/Elisa
#4 Okej, jag menade inte att alla uppfödare kan allt om chipkastrering men de gånger jag har läst om det har det varit inne på rassajterna så jag tänkte att det var störst chans att råka på någon som har erfarenhet av det där. 🙂
Förstod det. 🙂
Men jag skrev här i förhoppning att även uppfödare är här inne o kollar läget. 🙂
/Elisa
Har du testat p-piller?
Annars tycker jag det kan vara värt att testa med att chippa honom.
Han har fått p-piller, men gör ingen nytta alls tyvärr. Likaså med Feliway i uttaget, men det funkade in på Spokie jag hade innan heller.
Håller på att bli lätt tokig då de stinker kattkiss i hela köket nu. 😕
/Elisa
Förstår att det känns jobbigt! 😮 Men mot det finns hjälp! Se PM.
Jag vet inte om det hjälper på Katt, men på min hund har det efter 14 dagar hjälp. Han är inte lika hannig som innan, men efter vad dom skrivit till mig på hundar i fokus så finns det biverkningar som Veterinären inte pratade med mig om. Men ännu har jag inte märkt något av det.
Min ena katt pojke luft markerar.
Men vad jag vet så kan ett djur visa på sturskhet och svartsjuka om dom är otrygga, men även kanske helt enkelt lägger upp sitt revir. Behöver ju inte vara något "fel"
Prata med din Veterinär så kanske dom kan hjälpa dig med detta illa luktande beteende han har
🌺
Live long and prosper
Elliot luftmarkerade innan. Både genom att "rycka" med svansen mot väggar, sparka i mina kläder och låtsasmarkera, sen även rulla på golvet och gnugga in sin doft. Allt för att visa att jag var "hans".
Men nu har det gått över till riktig markering. Han har varit kastrat sen han var 6 månader och är nu 5år.
Chip funkar oftast väldigt bra på fertil hankatt och då Elliot uppför sig som fertil så hoppas jag på att det kanske kan funka. 😮
Känns trots allt mer vänligt än att ge lugnande till en i övrigt frisk och inte speciellt stressad katt.
/Elisa
Jag tror oxå att det ska användas till få tillfällen, te.x. om dom är rädda för smällare e.d.y.. Tänk själv att bli lullig och inte veta vad som händer..
🌺
Live long and prosper
Nu har jag fått utskrivet Androcur, det är ett medel för att kemkastrera män. Har används att lugna ner fertila hankatter innan Supelorinet dök upp.
Jag hoppas att det ska fungera och förhoppningsvis får han inga kraftiga biverkningar av det. Har läst att det även kan fungera på markerande honor.
Så håll tummarna!
/Elisa
Dock tror ju inte jag din katt markerar pga hormoner eller hanighet utan att han gör det pga att han är missnöjd och då hjälper nog inga mediciner för hormon problem :/
Risk finns, men värt att testa och valet är annars avlivning och just nu vill jag inte tänka på det alternativet. Han gillar kattungarna, men är svartsjuk och har kontrollbehov. Denna medicin kanske kan dämpa honom. Läst om en del där det fungerat.
/Elisa
#15 avlivning? började inte katten med detta pga att du tog in nya djur tillfälligt?
Och varför inte omplacering om det troligen är pga protest emot nåt?
Självklart väljer jag i första han omplacering om det skulle gå så långt! Men hur många känner du som med glädje tar en katt som markerar inne? Finns ju ingen garanti att han inte gör det hos dom. Då han är en Oriental kan han inte vara ensamkatt och blir då stressad om han ska lära känna ny katt igen.
Elliot hade reagerat exakt samma om jag köpt en ny hundvalp eller tagit en kull på mina egna honor. Det är hans personlighet.
Jag älskar denna katt över allt annat, varför tror du jag försöker hitta lösningar?
/Elisa
Är inte chip en slags hormon i och i så fall är det kanske bäst att kolla om det är samma typ som i p-piller först eftersom du vet att p-piller inte funkar på honom.

Det jag skulle rekommendera är feliwayspray på allt han markerar, feliway i vägguttaget samt att kattungarna hålls avskiljda från honom. Eller omplacera honom tillfälligt eller permanent. Eftersom det är ganska uppenbart att protestkissandet beror på kattungarna så är mycket troligt att han helt slutar om han byter miljö. Jag har haft del i många omplaceringar av just "kisskatter" och miljöombytet gör susen! Så fråga runt du om nån kan tänkas vilja låna honom i några veckor :)
Det är inte samma preparat i chip eller Androcur som det är i p-piller. P-spruta har däremot samma innehåll.
Att stressa katten värre genom att flytta honom från sitt hem är betydligt värre än att han går kvar hemma. Dessa raserna är extrem känsliga för förändringar och att låta han flänga fram och tillbaka gör bara saken värre. Likaså gillar han kattungarna och de gillar honom, han är bara extremt mammig och vaktig.
Han har "markerat" i minst fyra år, långt innan kattungar och hundvakt. Skillnaden är att det då inte kom något kiss, det har han börjat med nyligen.
Har Feliway i uttaget och i sprayform. Det gör precis lika lite nytta på honom som det gjorde på min gamle Oriental med samma problem.
Likaså får han zylkene nu och inte heller det ger nåt resultat,
Nu handlade denna tråden inte om hur jag ska hantera hans problem eller prova standard preparaten. Det har jag redan gjort.
Det den handlade om är om någon provat chip på kastrerad hankatt och om det funkat.
Men nu ska han få medicin istället och förhoppningsvis dämpar den stressen och han slipper äta den lång tid.
Han är yngst av mina djur och ville inte ha konkurrens av varken människa eller djur. Precis så var min Spokie också.
/Elisa

#20 Jag tror att du missförstår det här med markeringar. De doftmarkeringar/luftmarkeringar han gjort är mer för att sprida sin doft, inte för att visa sitt missnöje. Att han protestkissar är för att tala om att det är något han inte trivs med. Sen är det säkert som du skriver att han gillar ungarna men inte att dela uppmärksamheten.
Vad jag har fattat för på andra siames- och orientaluppfödare är att dessa katter är väldigt sociala och rättså lättanpassade, att även en mammig katt är lätt att ha kattvakt åt eller omplacera.
Men det är ju förstås individuell.
Elliot hör tyvärr inte till de sociala. Han kan komma fram och bli klappad, men oftast blänger han och skäller ut besökare. 😉
/Elisa