Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 540 ggr
polgara
2014-08-20 21:20
0

Kattsnuva?

För ganska exakt ett dygn sedan fick jag hem ett par kattpojkar som skulle vara 12v, men enl vet. max 10v,  varav den ena är jättesnuvig. Tog honom till veterinären i morse (ringde direkt när dom öppnade kl 8 o fick tid omg), kattsnuva konstaterades o iom att det är ett virus så är det bar o vänta ut då han är hyfsat med än iaf o lät bra i lungorna osv. Han ska ha näsdroppar 3 gånger om dagen o matas med majsvälling+ mjau burkmat i en gegga, vilket han äter bra av . Men nu ikväll upptäckte jag att han har mask oxå, vågar jag maska av honom nu när hans allmäntillstånd är så dåligt? Han äter bra, sover väldigt mkt, leker lite lite nån gång i bland, men inte särskillt mkt, ganska förståerligt iof. Frågan är om jag ska låta honom vara eller om jag vågar maska honom med risk att det blir för mkt för honom just nu o vänta tills han blir lite piggare? Kanske ska ringa veterinären imorron bitti o höra, men tänkte kolla här bland alla kattkunniga om nån hade nån aning.

Fy vad jobbigt med sjuk kattunge, full passning hela tiden på honom, trodde faktist inte han skulle klara natten för han var så hängig igår kväll.

Ska tilläggas att jag eg inte skulle ha fler katter men kunde inte låta denna lille vara kvar hos uppfödaren o hans brorsa fick givetvis följa med hem

Jo jag vet nu att jag tagit kattungar från mamma för tidigt men uppfödaren lovade dyrt o hedeligt att dom var 12v, jag har ingen erfarenhet av kattungar o vet inte hur stora 12v ungar brukar vara. Kullsyskonen hade redan lämnat mamma för nån vecka sen, bara dessa kvar i den kullen

[Emma--]
2014-08-21 16:15
0

Trist av den som fött upp kattungarna. 😕

Mask kan väl också göra katten dålig, och det kan ta flera veckor innan katten är helt frisk från kattsnuva. Och dom blir ju speciellt utsatta när dom inte är vaccinerade och har flyttat från mamman för tidigt.
Men du har säkert redan hunnit rådfråga veterinären. 

Om du kan väga så ska väl en 12-veckors väga ca 1 kg.

polgara
2014-08-22 10:56
0

oj 1kg? det väger dom långt iftån, den ena väger 650g o den andra lite drygt 600g, sjuklingen är den som väger minst

[Emma--]
2014-08-22 15:09
2

Oj. Ja det lät lite väl lite för att vara 12 veckor. 
Den här tråden kanske kan hjälpa lite : http://katter.ifokus.se/discussions/4e076e2388f4721d46002667-viktstorlek-pa-kattunge-pa-12-v

Som det står i den kan det ju säkert variera en del, men 12 veckor lär dom nog knappast vara. Enligt tråden ovan så är dom nog snarare kring 7-8 veckor. Men eftersom en är sjuk så kan det ju också vara så att tillgång till mat m.m bidraget till att dom är mindre gissar jag. 

Igen, trist av uppfödaren. 😕 Skulle nog faktiskt överväga att anmäla. En kattunge som är sjuk, full i mask och alldeles för liten för att flytta.