Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 611 ggr
[mustang1974]
0

sköldpads honor döva

är det sant att de flesta är det eller bara dumt prat

[Lilyz]
1

Nej det har jag aldrig hört. Helvita katter däremot blir ofta döva.

[mustang1974]
0

1 var det helvita jag bara snappade upp detta vet du varför

[Lilyz]
1

#2 Genen som gör att katterna blir vita kan föra med sig en defekt som påverkar hörselorganen, de förtvinar och därför blir de döva. Märkligt men så är det, jag har själv en helvit katt som är döv.

Inkanyezi
3

Nästan alla reptiler hör dåligt, och några reptiler är i stort sett döva, så det är inte förvånande om sköldpaddor inte hör något vidare. Jag har inte någon större erfarenhet av sköldpaddor, men jag vet att ormar inte uppfattar vanliga ljud som fortplantas genom luften, medan de däremot är mycket känsliga för infraljud som kommer genom marken. De har ingen trumhinna, utan ljudet leds genom deras skelett. 

Så uttalandet hänger säkert ihop med en missuppfattning av att man kallar färgen sköldpadd, medan det inte har ett smack med sköldpaddor att göra.

kattöga
0

missläste texten, tar bort!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

oh-la
2

man kan tro att min sköldpaddasfärgade hona är döv, hon ignorerar mig och sambon konsekvent när vi försöker få kontakt med henne… sedan försöker man öppna en burk tonfisk sitt allra tystaste…

som man sagt ovan, det är myt. vita katter (och många andra djur också vad jag förstått) riskerar dövhet.

BlackandBlue
0

#4 i detta fallet var det sköldpaddsfärgade katter ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Inkanyezi
0

#7 Som du kan se i inlägget fattar jag det, men sköldpaddor hör faktiskt väldigt dåligt. Någon har nog blandat ihop en del saker.

BlackandBlue
0

#8 ah okej missade det X)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Rafflan
1

TS nej sköldpaddsfärgade katter har ingen ökad risk för dövhet, men helvita katter har det pga deras genetik.

#4 aldrig tänk på det men du kan ha rätt, att dem blandar ihop sköldpaddsfärgade katter med reptilen sköldpadda och sen har det hela blivit missuppfattat :)