Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1324 ggr
godisgrisen
2014-08-10 22:02
1

Snuttar

Jag har tagit hand om två avlivningshotade kattungar. De var tyvärr bara nio veckor då de kom till mig. De är helt underbara och nu tolv veckor gamla. De fungerar som de ska äter, går på låda, fungerar hyfsat med mina vuxna katter, de är gosiga och människokära och friska. De är avmaskade och vaccinerade första sprutan. Honkatten ska flytta till sitt nya hem om ett par dagar men hanen stannar här… det råkade bli lite kärlek.

Som sagt allt funkar. Det finns bara ett frågetecken. Jag har ju aldrig tagit kattungar som varit för unga för att flytta från mamma tidigare nu blev det så för alternativet hade varit döden. Tommy min lille hane saknar sin mamma förståss. Han tycker att jag är hans mamma så han snuttar på mig i ansiktet på ögonlocken eller munnen. Det får han inte men han är envis och vill snutta. Så nu till frågan kommer han att sluta av sig sjäv då han blir äldre eller måste jag sätta ned foten nu och förbjuda honom från att snutta?

[[pimey]]
2014-08-11 02:30
0

Kattmammorna sätter ner foten när de är tillräckligt gamla för att sluta dia så ja du måste sätta ner din fot. Är han envis är lika envis tillbaka annars kommer detta beteende fortsätta i vuxen ålder. Vår kastrathane som vi trodde var 12 v enligt "uppfödaren" (visade sig att han var 9,5 v!!) snuttade otroligt mycket och på allt och alla och filtarna snuttade han sönder. Vi satte ner foten men vi var väl lite för mild med honom och idag 5 år senare håller han fortfarande på men inte i samma utsträckning men vi är mer strikt nu

godisgrisen
2014-08-11 10:30
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag misstänkte att jag behövde ta i som en riktig kattmamma.😉Problemet är väl att jag lät honom börja med ovanan. Ja ni vet han var ju så liten och behövde sin mamma stackars lilla katt.😉Nu är han definitivt stor nog att sluta och min läpp är sårig. Foten ska sättas ned.

[mustang1974]
2014-08-11 11:07
0

min hona snutar när jag klappar henne fyra år varför  jag bara haft henne ett år

zingo30/8
2014-08-12 16:59
0

Åå vilken söt kisse :)

[[pimey]]
2014-08-12 21:48
0

Hon kanske togs för tidigt när hon var kattunge, det är en vanlig faktor

godisgrisen
2014-08-17 00:56
0

Det går bra med Tommys snuttavvänjning. Han vet nu att han inte får göra det och bara ibland när han blir extra gosig kan han inte riktigt låta bli att försöka men då kan vi säga ifrån (fast han är söt 🤪). Han söker inte längre upp mig i syfte att snutta. Jag tror vi ka fixa denna ovana.🙂 Det måste funka för jag vill inte ha en fullvuxen katt sugandes på min läpp, mjölktrampandes i mitt ansikte.😃

[mustang1974]
2014-08-19 12:17
0

alla katter som jag har haft mjölktrampar

[Forest]
2014-08-19 19:25
0

Alla mammor säger inte ifrån tyvärr är vissa lite väl lama med säga eller gå ifrån när ungen vill snutta, har haft en kattmamma som vi behöll en unge av han snutta tills han var 6 år då sa hans mamma ifrån men han fick snutta på sin 1 år äldre bror. (var när jag var yngre och det var våra katter) Hur som helst så har alla kissar mjölktrampat vid kel och mys som du beskriver ts snutta vid ögonlock mungipan och även armhålan kan man säga ifrån genom ta undan katten eller flytta  på sig själv.

godisgrisen
2014-08-21 11:40
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är klart att alla kater mjölktrampar när de kelar men inte nädvändigtvis i ansiktet… det är inte jätteskönt. 😉

Hanär en ovanligt gosig kattunge den här lille Tommy.❤️

[Forest]
2014-08-21 12:26
0

9 ne tyvärr men jag har haft några som envist ska trajja på än med klorna ute ansiktet,magen,armar,ben osv Vi ser inte detta som skönt men dom visar sitt mys. Jag tror dok man kan ta tassarna och flytta dom eller flytta missen när den gör detta kanske den lär sig att aha om jag gör si o så så avspisas jag 😎