Attackerar min nya kattunge!!!
För några månader sen flyttade min pappas katt Grizzly hit, 3 år är han i september. Och eftersom han inte verkade som den typiska ensamkatten så har vi nu skaffat en kompis. Sheldon på 12 veckor. Sheldon är jätte framåt och super social, älskar uppmärksamhet m.m. Han var ensam o lärde känna omgivningen och oss i ett par timmar.
Grizzly och Sheldon har nu träffats. Första timmarna var Grizzly typ rädd och fattade inte vad det var. Morrade lite och fräste. Nu efter ett par timmar så skulle Sheldon gå och äta. Då kryper Grizzly upp bakom honom och hoppar på honom. trycker ner honom och "biter" i nacken. Inga hål eller märken men tar tag i honom. Och just nu så smyger han runt och nästan spårar honom, och smyger sig på honom när han sover. (samma ställning som han hade när han flög på honom). Lite läskigt och ser allmänt jäkla sur ut.
Är det normalt? Vi har översikt hela tiden. och finns där om det blir hårdhänt. Men vågar knappt låta Grizzly närma sig Sheldon för vi är rädda att han ska skada honom.
Ge gärna tips och råd vad vi ska göra!!! Har sökt men hittar ingen liknande tråd.
Låt dom vara detta är helt normalt efter någon vecka/veckor är de vänner
Okej, tycker det ser så brutalt ut. Så det är inget jag behöver oroa mig över? Släpper han taget till slut eller hur brukar det slut om det slutar "normalt"?
Så länge han inte skadar kattungen att se flyger tussar och kommer blod så låt de vara. Katters metoder må se brutala ut för oss men det är såhär de sätter rangen
här hade vi dom separerade först och sen fick ena vara "ute" medans andra gick in och sniffa på den andres lukter. Trots detta så flyr våran andra katt fältet avskyr stödhemskatten och hennes bäbisar. Men så har jag gjort innan och det har funkat kanon båda lär sig varandras lukter innan dom får riktigt träffas. Ge dom tid är mitt tips med sen kan det vara bra att ha flera mat och vatten ställen, även en extra kattlåda. Lycka till med missarna :)
Hemskt nog gör det ju det. Men då får jag lära mig att dom klarar det. Bästisar är vårt mål. Vi lät Sheldon komma in lite och det gick fruktansvärt snabbt! Bara han klev utanför transporten så busade han o lekte. Gick o la sig i grizzlys säng fast han fått en sprillans ny. Egna matskålar har dom o lådor etc. Jag får ha tålamod helt enkelt. Lilla Sheldon gråter så fort han inte ser åt, hehe. Skär lite o hjärtat men försöker umgås med båda så mke det går. Om det är så att svartsjuka uppstår. Grizzly blir svart i ögon nästan. Hihi katter!
Har funderat på att köpa kompostgaller imorgon! Är det något ni rekommenderar eller är det bara ett lite hinder då? För nu har dom ändå träffat a varann.
Kompostgaller är nog inte nödvändigt. När vi tog hem vår andra katt gick det bra utan. Ge dem bara tid att vänja sig med varandra! Att Grizzly hoppar på Sheldon kan bero på att han vill visa att det är hans revir och han som bestämmer. Som någon sa, så länge Sheldon inte blir skadad är det ingen fara! Vi hade vår katt i ett eget rum, med låda osv. Kompostgaller behövdes inte, hon fick utforska hela huset så hon kände sig trygg innan katterna fick mötas. Det gick ganska bra, men ge dem tid. Det tog minst en månad för oss innan dem var kompisar och lekte med varandra! Lycka till! :)
Okej, då vet jag att jag inte behöver oroa mig. Tack så mycket för bra o betryggande svar! :) jag tror dom kommer vänja sig snart. Men gjorde era katter så också att när det inte var så mycket folk så gick den äldre katten på den yngre? För det är något vi har lagt märke till. Att ni vi står utanför på balkongen o tittar på dom så närmar dom sig varandra varje gång. (har uppsikt på dom hela tiden)
Vår äldre katt hoppar fortfarande på vår yngre katt, fast det är på lek. I början när dem inte kände varandra så hoppade han inte på henne, bara stod och stirra på henne! :) Vår äldre katt hoppar bara på henne när vi inte kollar och när hon inte är riktigt beredd. Men som sagt, dem leker bara. Ibland säger vår lilla katt till, och då slutar han. Kan vara så, iaf för oss, att vår stora katt tar i lite för mycket, och lilla katten blir då lite rädd. Är du säker på att det inte är på lek? Om det inte är det så får ni väll hålla koll på dem och se till så ingen tar skada! Dem vänjer sig nog med varandra! :)
Dom första två dagarna så ville han sätta honom på plats. Men nu verkar grizzly bara vilja leka men lill killen blir livrädd. Men det är framsteg varje dag här hemma. Helt galet att kan det synas sån skillnad på beteende. :)
Då fixar det nog sig! Vår lilla katt, som är drygt 1 år, blir också lite skraj. Då går hon och gömmer sig och då slutar vår stora katt. Vilken tur att det bara är på lek nu då, så länge dem inte skadas går det bra! :)