Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3148 ggr
srebecca
0

Katt bajsar i bilen

Hej! När min katt ska åka bil, till veterinären eller små smååå rundor för att försöka vänja honom så bajsar han i transportburen varje gång. Lukten är oundviklig så det knappt går slutföra resan. Han sitter och mjauar 3 mil i streck också. Tips/hjälp till mig? Har provat att täcka buren men hjälper inte.

sisela
2

Han blir väl nervös. Vi har alltid en liten låda med Kattsand i bilen när vi ska resa med katt. Vi brukar dock åka mycket längre sträckor (50 mil) och då jamar katterna de första 2-3 milen, sen lugnar de ner sig och sover snällt tills vi är framme. De brukar dock inte använda pottan utom i nödfall och då mest en liten skvätt bara, men för kattens skull är det ju bra att den finns där om han skulle behöva. Kanske en kan sitta bredvid katten och prata med honom, och hålla koll på om han vill bajsa? Och då sätta honom i pottan?

srebecca
0

Ja nervös blir han. Jag skulle kunna ha pottan med mig men det är omöjligt att veta när han ska bajsa. Sist hann vi nästan en mil och idag 50 meter.,

sisela
3

Jag är långt ifrån nån kattexpert. Har bara haft katter som kanske bara genom tur har varit problemfria. Hur skulle det vara att börja om och bara gå ut och sätta er i bilen lite, utan att starta den? Låta honom gå runt lite fritt i den stillastående bilen? Nästa gång gå ut i bilen och bara starta den lite, utan att köra någonstans, och hela tiden prata med honom och klappa/klia katten? Och så bygga upp det försiktigt.

sagan
3

Det kan underlätta att inte ge mat att äta om man vet att man ska ut och åka. Feliway och zylkene kan också hjälpa genom att kissen känner sig lugnt och trygg.

Om detta inte hjälper kan man alltid ha en extra bur till hands. Som man byter till om olyckan är framme. Stoppar allt annat i en påse så slipper man lukten i alla fall. Tänk bara på att aldrig öppna bildörren så länge katten är lös i bilen. Olyckor händer så lätt och kissen kan komma ut av misstag. Vilket vore väldigt olyckligt.

mimåne
3

Pröva att sätta honom på lådan innan ni ska iväg. Sätt honom där och krafsa lite med spaden eller kattens tass i sanden. Ett säkert trick på mina katter som alltid gör ifrån sig på det viset. Då är ju katten tömd och det borde inte komma något under färden.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

jnielsen
0

Skaffa en transportbur för hundar där du kan få plats med låda också, en sån där kattungelåda.

[Emma--]
0

Har ni framme transportburen även i hemmet? Det kan göra att det blir en trygg plats hemma i alla fall.

srebecca
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen! Jag har börjat ha framme buren i hemmet och kastar jag in en godis går han in och hämtar den utan några problem, han skyndar sig inte direkt ur den heller. Ibland går han och nosar på den och sticker in huvudet :) Idag åkte vi bil en LITEN runda kring huset typ, men inget bajs!!! Kan ha varit att han inte var bajsnödig men men.. Väldigt skönt! När han sitter i buren säger han inte så mycket. Lägger sig, sätter sig upp, klioar lite och visar att han vill ut. När jag startar bilen börjar detta jävulska mjauande.. :( vi flyttar tre mil bort i november därför jag vill få honom att vänja sig.