Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 671 ggr
nool
0

Katt med nytt hem

Hej. vi har övertagit en vuxen  katt (hona)ca 5 år gammal. Hon är mycket skygg håller sig undan i huset. Hon har inte börjat äta och dricka från  skålarna. När vi får tag på henne så är hon kelig men springer iväg vid första tillfälle. Hon är en utekatt men vi låter henne vara inne så att hon inte springer och inte hittar tillbaka. Hur länge kan hon vara utan mat, kan vi släppa ut henne utan att hon söker sig tillbaka till sitt gamla hem som ligger ett antal mil från oss. /nool

MonicaLagerquist
6

Varför öht släppa ut henne?
Risken är ju väldigt stor att ni inte får tag på henne iom att hon är skygg.

Jag kulle hålle henne i ett rum med mat,vatten  och låda.Sen vara mycket inne i rummet utan att försöka få tag på henne.Prata högt och låta henne komma fram när hon känner att hon vågar det.

Serverar ni samma mat som hon ätit tidigare?

Stolt ägare till tre La permer

poesi
0

Mina föräldrar tog hand om en hemlös katt för ca 2 år sedan. 
Katten hade hållit sig runt min storasysters altan/hus plus min morbrors hus i flera månader, vi satte upp lappar (vi bor i ett litet samhälle), skrev på djurskyddssidor osv. men ingen kände till honom. När det började bli kallare ute så tyckte vi alla så synd om katten så vi tog helt enkelt beslutet själva och tog hem honom till mina föräldrar. 

De första dagarna var han otroooligt skygg. Vi lät honom vara men han tog själv initiativet att lägga sig på min mamma när hon satt i soffan redan efter nån dag. Han var väldigt skeptisk när nya människor kom hit och höll sig undan då, men blev framförallt "mammas katt" väldigt snabbt som sagt var. 

En dag när han varit innekatt hos oss i ca 1.5 månad så ville han helt plötsligt ut, vi ville inte riktigt släppa ut honom då vi var rädd att han skulle försvinna å aldrig mer komma tillbaka. Han stod vid dörren å gnällde nån gång då och då varje dag och mamma tyckte så synd om honom så hon släppte ut honom och bara hoppades på att han skulle komma tillbaka. Å det gjorde han! 

Oj, nu blev det här långt. 
Men - försök att ta det i hennes egen takt. När hon känner sig trygg nog kommer förhoppningsvis hon själv ta kontakt med er. 
Å jag skulle nog inte våga släppa ut henne då hon fortfarande är så skygg, utan vänta med det tills hon är tillräckligt tam.

Tjeja
1

Håll kissen inne! vad du gör släpp inte ut den för sig själv innan den är helt trygg hemma hos er. För känner hon sig inte trygg med er kommer hon absolut inte tillbaka!

Som #1 skriver, sett henne i ett enda rum till att börja med! tills hon har bott in sig där och känner sig trygg där även i ert sällskap. sedan kan hon få tillgång till mer av lägenheten/huset allt eftersom.

Ställ in mat, vatten och toa till henne där i rummet!

Se också till att ge henne mat hon känner till nu i början, samma mat som hon fått och ätit innan. Om ni inte vet, locka med godsaker i skålen och lämna henne ensam i rummet med skålen i närheten några timmar under dagen/natten så hon får ro att våga sig fram själv!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

cattisa
0

Vår katt var 1,5 år när vi fick hem henne i vintras. Hon var van att vara både ute och inne.

Vi lät henne var inne drygt en vecka. Sedan började vi gå ut med henne i sele en stund de flesta dagar så att hon skulle lära sig hitta lite runt huset. Efter ca 3 veckor fick hon börja vara ute utan sele. De första dagarna var vi ute tillsammans med henne, sedan fick hon vara ute kortare stunder själv. Såsmåningom blev hon mer och mer säker och kunde börja  gå in och ut som hon ville.

Det är olika för olika katter hur lång tid det tar innan de känner sig hemma på det nya stället. Jag håller med tidigare inlägg - försök känna av när hon verkar trygg och själv vill gå ut. Håll henne hellre kvar lite längre inne. Det är alltid nervöst de första gångerna katten ska få gå ut på egen hand!

Lycka till!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen