Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1044 ggr
samsamsam
0

Tips på 12% spannmålsfritt foder

Hej, har ni något tips på ett spannmålsfritt torrfoder med ~12 procentig fetthalt? Stora bitar vore ett plus, men är inte jätteviktigt. Idag får mina två katter orijen cat & kitten, men det ligger på 20%. Tack på förhand

Rumblebee
0

Varför är du ute efter ett foder med lägre fetthalt ?

samsamsam
0

pga att katterna har gått upp lite i vikt sedan kastrering, och veterinären rekommenderade att jag bytte till ett foder med lägre fetthalt alternativt ett med högre mättnadskänsla(då verkar det dock bara vara specialfoder som gäller).

ScarletMajesty
3

Svårt med mättnaden om du drar ned på fettet, snarare bättre att dra ned på mängden mat. Mindre fett kommer göra dem hungriga. Orijen är ett bra torrfoder. Vill du bums lyssna på den okunniga veterinären så prova blötmat istället. Ännu bättre än blötmat :)

Caifig
5

Övervikt hos katter är oftast pga spannmål, men även för stora portioner och för lite motion precis som hos människor. Jag skulle rekommendera dig att fasa över dem på enbart blötmat som inte innehåller spannmål (t.ex. Mjau) och sedan banta dem sakta på detta fodret istället.  Att reducera fetthalten för katten förstår jag inte då fett är deras källa till energi och katter är skapta för att leva på en protein- och fettrik diet.

Kattmamman45
1

Mindre mängd mat är det enklaste sättet att få katter, hundar och människor mm att gå ner i vikt. Veterinären vill sälja något dyrt foder med en massa fibrer i. Och förstås blötmat. Håller verkligen med #3.

Ge dem något som tar tid att äta. Jag ger mina katter bl a kycklinghjärtan och de sväljer sådana hela om de får dem hela men jag klipper dem i åtminstone tre bitar för då tar det längre tid att äta och katterna blir lugnare av inte bara kasta i sig maten.

samsamsam
0

jag har problemet att den ena katten inte äter blötmat och aldrig har gjort det (enligt uppfödaren), men ska se om jag kan få henne att börja äta blötmat. Har ni något tips på hur man ska göra, det jag kan komma på är antingen att bara servera blötmat, så att hon till slut blir så hungrig att hon äter det(låter inte jättesnällt), eller att testa och blanda torrfoder med blötmat(vet inte riktigt hur det fungerar).

Caifig
0

Vägrar hon äta blöt så kan man börja med att t.ex. gömma en liten klick under en hög torrisar eller testa olika sorters blötmat. Det finns både i bitar, paté, med gelé eller sås, i mousse etc.

sagan
1

Motion är en källa till viktnedgång. Du kan alltid minska maten en aning och när de är hungriga lovar jag dig att de kommer att jaga varje torrfoderkula du slänger utmed golvet. Där har du din motion. Katter är skapta att jaga, äta, putsa sig och sova. Kastar du maten till katterna får de jaga, äta och sen när ni är klara kommer katterna garanterat att putsa sig och sen vila. Allt i ett, inte illa 😉 Men se till att katterna dricker ordentligt när de äter huvudsak torrt. 0,4-0,5 dl per kilo kroppsvikt per dag är vad man brukar säga behövs.

Sagolika
0

Bijou gick ner i vikt av en kombination av blötmat morgon och kväll samt lite Profine torrfoder (spannmålsfritt) Sterilized med låg fetthalt och mkt lek. Torrfodret fick hon för att bli lite mättare + att hennes mage klarar inte bara blötmat i stor mängd.