Varför sover hon på mig?
Jag har en katt här hemma som är 1 år. På nätterna sover hon inne på mitt rum vid fotänden på en kista som är utrustad med en fårskinnsfäll, kattsäng och en mjuk filt. Hon tycker det är skönt och trivs där då hon ibland kan gå och lägga sig där på dagarna + att hon sover där på nätterna. Saken är att hon lägger sig på kistan när hon ser att jag lägger mig och kan ligga där i ca en halvtimme men sen så kryper hon upp i min säng och lägger sig bokstavligt talat på mig. Mest på benen men också på ryggen (om jag ligger på mage). Det är bara sista veckan som hon har börjat sova på mig i min säng, annars sover hon på sin plats. Jag undrar helt enkelt varför hon kan tänkas göra detta? Mysigt såklart men helt plötsligt så börja hon? Hehe :) Skriv allt ni kan tänkas komma på nu! :)
Tror hon känner sig trygg hos dig helt enkelt, en av mina katter gillar också och sova i min säng med mig (tyvärr flyttade jag så han kan inte det längre…), andra katten sover hos föräldrarna 🙂
En annan katt brukar sova vid/på hunden 😂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Hon har väl upptäckt hur mysigt det är att sova i flock! Sådant kan gå lite i vågor, ibland har de perioder då de absolut vill sova på eller bredvid sin människa och ibland har de perioder då de hellre väljer ett annat sovställe. Har du tur kommer hon välja sängen som sin primära sovplats resten av livet. 🙂
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Varmt och tryggt vill jag säga 😃
Tack för svaren :D
Skulle säga samma som #3. Varmt och tryggt 🙂
Visst är det mysigt! 🙂
Ja, super mysigt :D
Våra missar sover med oss i sängen i perioder. Det är supermysigt, och katterna verkar uppskatta det lika mycket som vi gör. Varmt, mjukt och tryggt.
Sedan är Lillan extremt förtjust i kontorsstolar. Hon har en favorit i min arbetshörna, och en stol nere i källaren som hon ofta ligger på och myser. När vi hälsade på min några vänner när vi vaccinerade katterna (lät katterna få pusta ut en stund i deras lägenhet) så lade sig Lillan och sov på en av deras kontorsstolar, fullständigt avslappnad… 😂
Katter sover gärna på och med sina ägare. Det bara är så och man får ta det som ett erkännande att man duger.
Mina sover inte på mig, men gärna i sängen och ofta på huvudkuddarna. De kan ligga där hela natten och snusa :)
Min ena älskar att sova på mig, kommer så fort jag lägger mig ner om det så är sängen eller soffan, helst i ansiktet eller på bröstet. Tror det är för att man är varm, mysig och trygg, vissa katter vill ha mer närhet än andra.