Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1809 ggr
ylvala
0

Hur ofta badar ni era katter?

Hej på er!

Det kanske redan finns diskussioner om detta, men jag har hittat en intressant artikel från Agria som handlar om badning hos katter. De påstår att en katt med ren päls har ett bättre immunförsvar eftersom en ren hud andas bättre. Det står också att en långhårig katt, som inte ska ställas ut, räcker med att bada varannan månad då de har svårt med att själva hålla sig rena.

Här är en länk till artikeln.

Jag skulle tycka att det vore intressant att höra vad ni tänker om det? Tycker att det låter lite ofta att tvätta katten så ofta, men ett så bra immunförsvar som möjligt är ju självklart något man strävar efter! 🙂

tlover
1

Jag badar aldrig min katt, jag har tvättat hennes bak en gång då hon hade diarré fast i pälsen men annars hjälper jag inte med det heller.

Min katt tvättar sig själv helt enkelt, med hjälp då och då från ett skyfall.

Jag har inte kollat in länken men det är ju bevisat att människor som badar/tvättar sig mindre har bättre immunförsvar och jag tror inte det är jätteannorlunda med en katt.

(vår katt har förövrigt aldrig varit sjuk här förutom att hon blev lite lös i magen då hon började jaga)

edit: vi har en långhårig utekatt

l'm back

Magi-cat
1

Det skulle inte falla mig in att bada kisse! Och han skulle gruvligen misstycka om jag försökte, hur mycket jag än läste Agrias budskap för honom….😃(Han är f.ö. korthårig utekatt.)

Är det verkligen sant att immunförsvaret förbättras av BAD? Ställer mig tvivlande…🤔

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vindfrost76
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag badar mina 1 gång i mån eller varannan .en katt tycker om det ,men dom andra tycker inte om det.En katt tvättar jag för hand med plast skål och torr schampo .Jag baddar han med vatten.

[[pimey]]
0

Alltid innan utställningar

Omorika
0

När jag får besök av allergiker, eller de har fått nått konstigt på sig som cykelolja eller bajs. Det är det enda sakerna som har behövt tvättas än.

Jassan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min svarta korthårskatt som är en utekatt när hon vill, badar jag aldrig! Hon skulle "mörda" mig om jag ens tänkte tanken😉

Min vita långhårskatt som får gå ut i innätad kattgård har jag badat en gång om året o då tidigt på sommaren för hon fäller så mycket. Jag kände det så att hon blev av med en massa lös päls då. Hon gillar för övrigt att stå i duschen o bli ompysslad.😃 

Såhär ser hon ut efter duschen o strax innan då hon ska fönas o torkas.

https://jazzans.wordpress.com/

Afturelding
0

Våra badar väldigt sällan. Det ska vara om någon av dem varit sjuk och inte kunnat sköta toalettbestyr ordentligt eller liknande.

Vi har en korthårig och en långhårig huskatt.  Fäller de mycket så går det bra att bara borsta.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

ylvala
0

Låter bra! Själv har jag en långhårig innekatt som ändå är ute nästan dagligen, då i koppel eller rastgård. Honom badar jag väldigt sällan, kanske en gång om året. Funderar efter jag läste artikeln om man kanske skulle göra det lite oftare än bara en gång om året, men kanske inte varannan månad.

När jag badar honom gör jag det i duschkabinen. Nu har han dock förstått hur man öppnar den så lite krångel är det ju!

Silvestris
0

Katter håller ju normalt sett sin päls ren helt på egen hand. De ägnar en stor del av dygnet åt att putsa pälsen. Många katter behöver öht inte badas. Det kan dock vara smart att vänja dem vid bad (och vid borstning) för rätt vad det är så har de trampat i färghinken när man målar om eller fått olja i pälsen när de krypit under en bil eller fått hudproblem så att de måste tvättas med medicinskt schampo.

Mina katter badas sporadiskt. Det behövs som regel inte då de sköter sina pälsar själva så det är en träningssak. Äldsta kattan (som har minst päls) är faktiskt den som ibland kan behöva ett bad.

Junkan
0

Kort och gott aldrig, semilånghåriga.

jollycox
0

Jag badar mina katter en gång per år. Mest för att dom ska kunna klara av att bli badade, typ ifall dom blir jättesmutsiga eller nåt. Det är två korthåriga huskatter.
När den äldsta var liten badade jag honom en gång i månaden för att vi var osäker på om mamma skulle tåla katt då hon förut var lite allergisk.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Maria
1

Jag har en katt som gillar att bada men han får vara i badkaret bara för han vill och inte för att bli ren.

Min gamle långhårige katt skulle jag försöka bada en gång men det var mer vatten i hela badrummet än vatten kvar i badkaret så jag gav upp. Dessutom blev jag strimlad på ryggen😃

Så nej, jag badar inte mina katter aktivt.

/Maria

Fridaosx
0

Vi har en väldigt tjock korthårig kluns. Haft honom i ca 8 månader och badat honom 2 gånger. han är väldigt dålig på att putsa sig och gör det endast en liten kort stund efter mat och efter toalettbesök.  Jag har alltid trott att katter mår sämre av att konstant bada… låter underligt att det skulle vara bra att bada ofta för dem :/ 

har en bekant som badade sina katter 1 gång i veckan! (vet ej om hon gör det fortfarande). Det kan ju inte vara bra för dem! vad än agri säger har jag svårt att ta till mig det ^^

You haven't lived until you've found something worth dying for

[Emma--]
0

I normala fall blir det kanske 2 ggr/år. Eller mer sällan kan det handla om också. 

Men har blivit oftare på en av katterna av olika skäl. 

Men normalt sett håller sig katter rena. De med lång päls kan dock behöva extra hjälp på den biten. 

Personligen tycker jag det är bra att vänja dom vid det.