Vart kan jag få hjälp?
Jag tog för ett tag sen in en dräktig katt. Nu har ungarna blivit stora och flyttat till egna hem. Men sår det så att mamman inte är helt tam.. Jag kan inte klappa henne och hon kan ibland vara aggressiv. Jag hade kontakt med Kattjouren och det var meningen att de skulle placera henne och kattungarna men jag gillade inte deras sett att arbeta på så jag tog saken i egna händer. Jag har pratat med Djurensvänner men de har fullt.. Någon som har tips på vad jag kan gör med mamma katten? Vi har sagt att vi kunnat kastretra henne och sen släppa ut henne och mata henne. Men så bor vi ut till en stor väg.. Kan man lämna henne hos någon som vet hur man "rehabiliterar" förvildade katter? Någon som har tips?
Lägg in en tråd på Hittekatter i fokus så tror jag du får tips och råd!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kastrera henne snarast! Hon kan bli tamare genom att hon mår dåligt efter opeationen och du är snäll mot henne. Kastreras ska hon ju alla händelser. Du får inte släppa ut henne för att hon ska bli utekatt. Och dessutom bredvid en väg. Har du flera katter? Om inte blir hon tam rätt snart bara genom att du leker med henne och vänjer sig med att du rör henne med en leksak.
Inom några månader är hon säkerligen tam om hon får stanna hos dig.
#2 det är ju de att vi kan ju inte behålla henne.. Vi har just nu 6 katter (varav en åker imorgon) och var inte väldens bästa ekonomi.. Och just nu är min egna katt försvunnen och jag försöker egna så mycket tid åt att hitta henne.. Och vi vet inte hur vi ska kunna ta henne till veterinären eftersom man inte kan röra henne

Att ta en rädd katt till veterinären är inte så fasligt svårt om man är lite listig. Bygg upp kojor i rummet hon är i, t.ex. av liggande stolar, kartonger eller annat och som du hänger en filt över. Ställ en öppen transportbur i "bakre" änden på varje koja. Gör flera kojor. Låt det stå så i några dagar innan veterinärbesöket. När det är dags att få in henne i transportbur börjar ni i god tid så att ni har en halvtimme/timme på er om det skulle bli svårt. Ta med en golvmopp eller liknande och ha som hjälpmedel för att kunna putta på henne. Håll dörren till rummet stängd. Börja flytta lite grejer där hon sitter för att störa utan att skrämma slag på henne, för att få ut henne från gömstället. Förhoppningsvis sticker hon då in i en av kojorna, och då fäller ni snabbt ner ingången till kojan och puttar in henne i buren och stänger snabbt gallret. Ta gärna hjälp av en kudde för att putta på och hålla för med när du stänger gallret.
Se också till att veterinären du bokar tid hos är okej med icke hanterbara katter som kanske river eller biter. Inte bara "skygga" katter, för det uppfattas lätt som om katten är lite osäker bara.
Ett bra tips när veterinären ska söva katten är att trycka in katten längst in i buren med hjälp av en filt - akta händerna!! - och hålla fast/ner huvudet och framkroppen så kan veterinären stoppa in armen i buren och ge lugnande i rumpan. Så stänger man och ställer bort buren en stund under en filt så att katten får däcka ifred.
Det är relativt riskfritt och det minst stressande för både katten, dig och veterinären.
Med lite list och fantasi går det alldeles utmärkt att få in en katt som man inte får röra i en bur precis som #4 säger. Jag har lyckats själv flera gånger. Men man måste låta det ta lite tid för att kattan inte ska vara alltför misstänksam om vad du håller på med. Med lite tur så går kattan inte ens ur buren när du väl är hos veterinären men säkert är det inte. Fast du måste ha i minnet att katter och då speciellt kattor nästan läser dina tankar och vet att något är på gång.

Ta absolut inte ut katten ur buren hos veterinären innan hon är däckad av lugnande, annars kommer hon troligen fara runt i rummet, jättestressad och ställa till allmänt kaos.