Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1421 ggr
Ceratico
5

Jag blir så himla trött!

För ett par dagar sedan var familjens katt Smulan med i ett bråk och fick ett stort sår på höger kind som gjorde att hon hade svårt att äta och dricka (smärtan). Vad tror ni mina föräldrar gör? Skiter fullständigt i att göra någonting åt det utan låter henne fortsätta springa ute med ett stort öppet sår på kinden. Idag har hon inte varit inne sedan i förrigår och när hon väl kom in var hon väldigt smal på grund av att hon inte ätit mycket de senaste dagarna och såret har dessutom blivit fruktansvärt öppet. Jag säger den åtgärd som behövs - hålla henne inomhus i stängt rum, sätta på tratt och hålla såret rent, för på så sätt för såret läka ifred och vi kan se till att hon äter och dricker. 

Pappa kommer hela tiden med argumentet "Det är en utekatt!" och ja, hon är en utekatt men med ett sådant stort sår i ansiktet ska hon inte vara ute! Så jag bestämde mig för att vidta åtgärdena själv. Tog upp henne till rummet, satte på tratten och tvättade såret med klorhexidinlösning. Så, easy peasy. Tyvärr är det i mitt sovrum, men det är den enda platsen i huset som har en dörr som går att stänga, och detta är en katt som har svårt för att använda kattlåda. Men det skiter jag fullständigt i i nuläget, för hennes sår behöver få läka!

Pappa och hans fru har gått med på att hålla henne instängd. Åtminstone för idag/inatt, och imorgon ska vi se hur såret ser ut.

Jag sa det att om inte såret tas om hand på korrekt sett nu så kommer det att bli dyra veterinärkostnader, och det vet jag att de inte vill betala så jag tror de kommer låta mig ta hand om henne… observera tror.

Jag tror det är bra att såret öppnade sig medan hon var ute för när hon kom in kunde jag trycka ur lite var ur såret. Det ser inte jätte infekterat ut som jag trodde att det skulle vara, vilket jag tycker är bra, dock luktar såret väldigt illa, men det kan även vara en blandning med andedräkten också för den luktar inte så gott. Hennes tandkött är rosa, precis som vanligt.
Dock gör det väldigt ont på henne, hon är motvillig att öppna munnen och i stort sett minsta lilla beröring på såret jamar hon åt.

Finns det mer jag kan göra för att förebygga för läkningen? Eller har ni bara små tips överlag? Skulle behöva lite stöttning även om jag redan vet det mesta av vad som behöver göras…

Och snälla ni, hoppa inte på mig om att katten måste till veterinären för jag kan inte göra mer än jag gjort nu. Jag hade föredragit veterinär, men innan djur blir dödssjuka här i detta hus kommer de inte till veterinären :(

(Jag kan även tillägga att jag har intresse för sjuka djur då jag satsar på att blir veterinär och börjar djurvårdarutbildningen nu den 18:de augusti.)

Ceratico
0

Just nu ligger hon i sängen bakom mig och tittar ut genom det stora fönstret.

Kattmamman45
5

Om vuxna kunde förstå att de åtar sig ett ansvar när det kommer ett djur in i familjen. Jag kritiserar inte dig på något vis för du har gjort vad du kan men en skada som den du beskriver är verkligen ett fall för veterinärbesök annars bryter man mot djurskyddslagstiftningen. 

Du kanske kan ringa till distriksveterinären och förklara hur det ligger till och förhoppningvis få mer råd av jouren hos veterinären. Distriktsveterinärerna hos mig har öppet dygnet runt, sju dagar i veckan. Katten skulle nog må bra av antibiotika, Vetrimoxin, men det är ju receptbelagt och veterinären får inte skriva ut utan att ha sett katten såvida de inte tummar på reglerna.

Men att hålla såret öppet och ha tratt är det bästa du kan göra plus något desinficerande. En veterinär rådde mig att ha Jodopax hemma för sårtvätt av katt. Går såret ända genom kinden. Då måste du tänka på att inte tvätta med något som är farligt för katten att få i sig. Det finns också ampuller med någon lösning som du kan spola rent såret med. Du kan annars göra en svag koksaltlösning av kokande vatten och lite salt (någon annan här vet nog hur mycket) och skaffa en stor spruta att spola med. Finns på apotek. OBS jag menar inte kanyl.

flis
3

Det är ju tur för kissen att du har mer förnuft än din far men trist för dej att vuxna inte tar sitt ansvar. Som djurägare är din far skyldig att söka vet om djuret är sjukt. Hoppas din katt repar sig. Agria har veterinär du kan ringa och rådfråga.

Kattmamman45
0

Hur går det med missekatten?

[varg74]
0

kanske kok salt

Ceratico
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såret ser ut såhär efter att jag gjort rent det med paddor och topps och även tagit bort den hudfliken som satt över såret. Det är djupt, men fint. Fick använda topps för att kunna få bort varet som var inne i under huden på ena stället. Bredvid detta sår har hon en sårskorpa, men jag kommer inte åt att titta på det nu (dvs om det är varigt under och sårskorpan behöver tas bort för att gå ut varet. Tvättar såret med klorhexidinlösning och hon är jätte duktig, om än väldigt gnällig när jag rengör såret. Jag vet att det är viktigt att inte rengöra för mycket :) Tack så mycket för alla tips! Mina föräldrar har sagt att blir det inte bättre tills på måndag så åker vi in till vet med henne, men jag vet ju inte vad dom anser som förbättring…

Kattmamman45
0

Ser ju ut att ha bra färg i och runt såret. Bra att du lyckats klippa bort en hudflik.

Ceratico
7

Kattan är på väg in till veterinären just nu.

Rafflan
0

Blev katten sämre eller ville såret bara inte läka?
hoppas det går bra hos veterinären

Ceratico
3

Såret läker jätte fint och själv hade jag kunnat säga att veterinärbesöket inte var 100% nödvändigt då det inte var något infektion eller så utan såret behövde bara få ett par dagar till för att få läka. Precis som när vi människor får djupa sår ibland.

Hon blev inlämnad på kliniken och de sövde henne tydligen för att göra rent såret, tog prover och jag vet inte riktigt vad de gjorde för jag var inte med. Hon lämnades in imorse och hämtades vid 5-6 tiden någon gång (var inte hemma då så kan inte säga riktigt när)
Aja, hon mår bra nu och kommer få gå ut igen om ett par dagar.

Wony
7

Skönt att höra att det verkar läka på i alla fall. Och ett bra jobb du gjort att själv försöka ta hand om det så gott du kunnat innan hon fick tittas till hos veterinären. 👍