Skogis i sig?
Vi köpte en katt fredagen den 11/7. Han skulle då bli 13 veckor den söndagen. Nu är han strax över 15 veckor.
Han ska tydligen vara en vanlig huskatt, men båda hans syskon är långhåriga och jag tycker inte han ser ut som en "vanlig huskatt". Han själv har liksom lite fluffig päls, som kattungar har när pälsen inte växt klart.
Har funderat på om det finns norsk skogskatt i honom men jag inte tillräckligt kunnig för att se sånt själv. Har ändå försökt läsa på lite. Och tydligen har skogisar längre bakben än de andra flesta raser, stora öron och brett mellanrum mellan öronen bland annat. Det är så mycket som stämmer in. Men jag är inte säker, och hans förra ägare hade ingen aning om vem pappan var; denna kull var inte med flit.
Har också fått höra från andra att han ser ut att få semilång päls. Och då är det människor jag inte känt och inte nämnt mina tankar för.
Så vad tycker ni? Tror ni har kan ha lite skogis i sig? Och om han får semilång päls, hur lång tid tar det innan den kommer?
Alla katter som inte är stambokförda räknas som huskatter. Det finns även långhåriga huskatter utan rasinslag. Jag är ingen expert, men jag tycker att det ser ut som att kattungen kommer bli korthårig.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/

Han är säkert en Norsk skogs katt
Men någon Norsk skogkatt är han inte.
Många BYB uppfödare säger att deras katter är Norska Skogskatter.
Seriösa kattuppfödare vet att rasen heter Norsk skogkatt och att såna har medföljande stamtavla.
Stolt ägare till tre La permer
Jag menar såklart att eftersom de inte vet vem som är pappan så kan ju han vara skogis, och då kanske det syns att vår katt har det i sig till viss del. Vår katt är ju en huskatt och det vet vi, så frågan är väl egentligen om han kan ha norsk skogskatt i sig till viss del. Trodde det var självklart att det var så jag menade. :)

Det finns inte speciellt många fertila raskatter som ränner runt. Så att en Norsk Skogkatt skulle vara inblandad är föga trolig.
Stolt ägare till tre La permer
#3 Huskatter kan naturligt vara långhåriga utan renraser involverade, de har extremt otrolig variation så chansen är väldigt liten, mycket gullig huskatt dock! Älskar den färgen, en kompis tog in en hemlös i den färgen en gång som var helt underbar 😍
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Huskatter kan se ut på alla möjliga sätt och vis, utan att ha något rasinslag i sig öht.
Raskatter kom ju ur huskatter, så om alla huskatter såg densamma ut så skulle vi inte ha några raskatter.
Det är en huskatt, inget annat. Vad är en "vanlig huskatt"? Väldigt liten chans att pappan är en Norsk skogkatt.. men största sannolikhet också en huskatt.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
100 % korthårig huskatt och pappan definitivt 100% långhårig huskatt. Ingen seriös uppfödare låter sina fertila hanar springa runt och para sig hejvilt. En huskatt kan se ut hur som helst utan att ha den minsta % ras i sig och han har inte alls typen för en skogis heller.
Han är otroligt vacker, grattis till en helt underbar familjemedlem! ❤️
Det finns för övrigt inga "vanliga" huskatter. Huskatter har en enorm variation och raskatter härstammar från huskatter. Var stolt över din helt unika och mycket vackra katt!
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Tack för alla svar! De uppskattas verkligen!