Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 732 ggr
Jenna_Nord
0

Vägrar äta blötmat

Jag har hört att det ska vara bra för katter att äta både torr- och blötfoder eller bara blöt. (Om man inte har möjlighet till färskfoder). Men vår ena katt TVÄRVÄGRAR numera att äta blötmat. Vi misstänker att det beror på att hon för ett par veckor sedan åt blötmat och sedan åt lite gräs vilket gjorde att hon spydde upp allt. Och nu förknippat hon alltså kräkningen med blötmaten.. Finns det någon som har en ide på vad vi kan göra som varit med om liknande? :/

Mvh Jenna

AnnaFagerell
0

Mina katter äter inte heller blötmat, oavsett vilket märke jag serverar så de får äta det som går hem helt enkelt. 

Har provat spannmålsfritt foder också, de äter inte det heller. Riktigt kött, nix! Får ha fem olika torrfoder hemma, ibland går det ena och ibland det andra. Katter kan vara kräsna.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Scorpio97
1

Man kan prova att mosa blötmaten och krossa lite torrfoder över. Eller ta en matsked blötmat och blanda i torrfodret, sen ökar man långsamt.

//Jessie

OberonsMatte
1

Vilken sorts blötmat erbjuder du? Mina katter är otroligt kräsna när det gäller smak och konsistens på blötmat och äter bara vissa sorter. Dessa måste dessutom varieras för att uppskattas.

Sajtvärd Katter iFokus

Sherlocked
1

Min vägrar också… 🥵 Utan att ha kräkts eller något sådant.

Har testat olika märken (typ  bozita, mjau, euroshopper, pussi, whiskas, gourmet gold, sheba), smaker (ren, älg, kanin, lever, nöt m.m. m.m.) konsistenser (färs, paté, bitar i sås, bara sås, mosa, inte mosa), temperaturer (rumstemp, kylskåpskall, värmd i mikron), i olika typer av skålar, på olika platser och så vidare. Hittills har inget av mina knep funkat. Trodde det skulle gå enkelt haha…

Jag lyckades däremot snabbt med min förra katt genom att göra typ som #2 skriver. Tog en vecka eller två max, från att inte ha ätit blötmat till att inte tvärtom ofta tacka nej till torrisar.

[varg74]
1

en del vetinärer påstår att de lätare får tandsten av blötfoder inget jag vet

fvanilla
1

Om katten får tandsten påverkas lite utav torrfoder eller blötmat. Mycket hänger på genetik, brist på råa ben att få tugga på, osv. Tandborstning är något man borde göra i vilket fall som helst, så det ska inte spela någon större roll.

Att rensa bort tandsten årligen är också ett mindre ingrepp och lättare att behandla än t.ex urinvägsinfektioner, diabetes, osv.