Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 6351 ggr
beroccan
1

Min katt spyr av alla sorters blötmat

Hej,

Vi har en inomhuskatt som alltid spyr flera gånger om dagen när hon äter blötmaten vi ger henne. Vi har testat både whiskas och pussy. Mjau och friskies gillar hon inte utan slickar bara upp såsen, oavsett hur länge vi väntar rör hon inte bitarna.  Dock spyr hon inte av dessa två.

Torrfoder gillar hon och kräks oftast inte lika mycket av. Men hon dricker extremt dåligt med vatten så jag vet inte om vi vågar sätta henne på en enbart torrfoderdiet. Skulle uppskatta tips på andra märken vi kan prova.

[Emma--]
2

Hur mycket blötmat ger ni när ni introducerat sån mat?
Ibland måste man introducera ny mat väldigt sakta. 

Vilka sorter av mjau har ni testat?  Bozita är ju ett annat märke som finns. 

Vad för sorter har ni testat? Olika proteiner? Samma som torrfodret så att det går att utesluta allergi mot nåt sånt?

missfantasy
3

Prova att mosa bitarna från mjau-blötmaten, min förra katt verkade inte riktigt förstå att man skulle äta bitarna och inte bara slicka i sig såsen. När vi mosade ihop bitarna tillsammans med såsen så åt hon utan problem :)

SuperLimm
3

Det finns massor med olika sorters blötmat. Bara att gå in i någon lite större mataffär och kolla i hyllorna vad som finns. Försök att testa de sorter som är i paté, det finns några olika från olika märken. Då kan katten inte bara äta upp såsen.
Läs innehållsförteckningen på förpackningen och testa olika innehåll, både med och utan vegetabilier och fisk. Undvik de sorter som innehåller socker. Läs även på alla olika smaker från samma märke, det skiljer ofta mycket på innehållet. Lägg sen på minnet (eller skriv upp) vad fodret innehöll (framförallt om det innehöll fisk, vegetabilier eller socker), om katten spyr av det, vägrar äta det eller helt enkelt verkade må bra av det.

Men tänk på att vänja katten långsamt vid ny mat, typ en matsked i början och sen efter några dagar när man ser att det funkar bra kan man öka med en eller en halv matsked till tills det funkar bra osv.

Mvh Linn

beroccan
0

Vi har testat introducera alla märken av blötmat sakta men hon fortsätter spy bara. Vi har provat alla Mjau-smaker, dock har vi inte testat  mosa den. Det ska vi genast försöka med!

Fungerar inte det så får vi kolla om hon gillar bozita

[Emma--]
2

Hur sakta? Fick typ ge max en tesked åt en av mina i början. Men deras magar visade sig må bättre utan royal canins torrfoder och sen dess var dom inte lika känsliga av nån anledning tills dom visat sig ha foderallergi. 

Men det var bara blötmaten hon spydde av?

beroccan
1

Tack så mycket för snabba och väldigt hjälpsamma råd! Vi ska prova oss fram och se vad som fungerar bäst för henne. Det här är första gången vi skriver här och vi är så positivt övverraskade av att det finns så många som är villiga att hjälpa oss med vår lilla kisse :)

Återkommer med uppdatering!

Mvh J & N

annzoo
0

Om katten dricker då tipsar jag och fler vattenskålar utspridda samt vattenfontän. Varför tror du att katten dricker lite? är hon ofta hård i magen eller andra symptom?
Om min katt skulle spy av blötmat hade jag faktiskt undvikit de då katten förlorar vätska då den spyr.

M.L
0

allergi ?

SuperLimm
0

kom på nu att min farmor och farfars katt tål inte fisk så han spyr varje gång han äter något foder med fisk i, kan ju vara värt att testa mat utan fisk :)

Mvh Linn

VildaVittra
1

Har ni provat färskfoder?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus