Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 616 ggr
Saffran0Spice
0

''Klorna ute'' i grannfejd

En grannfejd har utlösts mellan två kattägare varav den ena har anmält den andras katter för att ha varit elaka mot hennes egen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/grannar-i-storbrak-om-katter-ord-mot-ord/

[[pimey]]
1

Ja har man utekatter får man räkna med sånt här

Saffran0Spice
0

#1 håller med - har man utekatt så är det ganska självklart att den någon gång under sitt liv kommer hamna i bråk med en annan utekatt =/

Wunderbaum2
2

Nej, att ägare till utekatter "får räkna med sånt här" håller jag inte alls med om. Visst förekommer det temporära styrkemätningar mellan katter som är nya för varandra, men normalt inte under den längre tid det verkar handla om här. Jag gissar att det handlar om en eller flera okasterade/osteriliserade katter som ger sig på anmälarens katt, även om det inte framgår av artikeln.

pernillaoscarsson
1

Inte mycket man kan göra åt. Antingen får båda hålla katterna inne eller göra upp ett schema när katterna är ute så att de inte råkar i luven på varandra. Så länge inte katten gör intrång som mammas grannes katt gör, (springer in så fort hennes dörr är öppen och jagar ut vår katt) så tycker inte jag att någon kan anklaga någon. Antagligen bidrar båda katterna lika mycket till bråken så vill de få stopp på det får den som klagar hålla sin katt inne. Vill den ut så finns sele och koppel!

Kattmamman45
2

Jag har själv haft en kastrerad storvuxen katta som gav sig på grannkatter så att de inte kunde gå mer än ett par meter från sin ytterdörr. Detta försegick på flera ställen som vi bodde men kattan som var en trogen familjekatt. Ingen av grannarna klagade på min katta.

Det har också hänt motsatsen. En grannes kastrerade hankatt kom varje dag och provocerade mina katter. Varför han prompt skulle hit med alla mina katter förstår jag inte. Alla mina katter är kastrerade.  En av mina mina hankatter tog som sin uppgift att försvara gården och fick stryk så att vi måste besöka veterinär flera gånger. Jag föreslog grannen att vi skulle ta varannan dag, dvs ha våra katter inne varannan dag. Men nej, det ville hon inte. Jag kontaktade henne varje gång som hennes katt kom hit men då bytte hon till hemligt telefonnummer. Bråken tog slut så småningom men jag vet inte varför.