saffa ny kattunge?
För ca ett halvår sen så dog min underbaraste fluff kille basse, r.i.p finaste lilla vän. Idag består flocken utav husse och matte, katten Bobo, unghunden Kippis och vår 8 åriga tik Zmurfan. Bobo har aldrig förr varit ensamkatt och han har haft sin kattkompis i nästan 11 år. Det Bobo alltid gjorde när det var dags för att sova var att han ropade på Basse och det blev katthäng hela natten, det är hemskt sorgligt att Bobo fortfarande står och ropar på Basse om nätterna :( . Bobo är en väldigt domenant och självsäker katt och den enda katten som han någonsin har tyckt om är basse, jag hade även en katthona ett tag (hon tog efter ett halvår p.g.a cancer) som hette Paris och Bobo tollererade henne men dom blev aldrig vänner och dom var ständigt lite bittra på varandra. Förr brukade vi gå ut med Bobo i sele men det har vi slutet med för att det går inte att ta i honom om han har sätt en annan katt så man blev alltid klöst och biten när man skulle ta in han, vi väntade länge på att han skulle lugna ner sig naturligtvis men han kunde inte koppla av ute ifall katten skulle dyka upp igen…. han hatar andra katter! Han är dock helt underbar ändå trots sina brister, han är i dag 11 år gammal. Zmurfan finns det igentligen inte så mycket att säga om, hon är uppväxt med katt och hyser stor respekt till katter. Kippis är Bobos numera bästa kompis, dom leker med varandra, gosar och hänger ihop helt enkelt, dock kan Kippis bli lite hård i leken, Bobo som är en stor och stark hankatt kan säga ifrån och Kippis respekterar honom, men frågan är hur det skulle gå om ho fick för sig att leka med kattungen, man får naturligtvis hålla uppsikt på dem i såfall men det skulle kanske vara klokt att låta Kippis mogna till sig först. Hur skulle ni ha gjort i tanke på att Bobo kan vara rätt bittsk och är väldigt domenant, men saknar att få ha en kattkompis, (helst Basse såklart men hur mycket vi än önskar så kan vi inte få tillbaks honom), samt att vi har en vild unghund. Skulle ni skaffat kattunge nu så Bobo slipper vara ensam katt eller skulle ni avvakta?
Jag skulle vänta med att skaffa en katt till. Bobo och Kippis håller ju på att utveckla en vänskap, dom leker och har kul och respekten finns och kommer att utvecklas mer tror jag. Jag skulle låta deras vänskap utvecklas i lugn och ro. Dom känner varann och bor ihop. En ny katt är en främling och man vet inte alls hur dom skulle gilla varann eller inte……
Jag tror inte att Bobo är i behov av just en katt heller. Många katter lever ju med bara människor och ibland med andra djur (som hundar t ex). Katter är ju inte flockdjur naturligt även om dom kan leva tillsammans med andra katter.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!