Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1766 ggr
Sherlocked
0

Ny katt som inte äter?

I lördags eftermiddag flyttade min katt hem, en sjuårig liten tjej. Allt går bra, förutom att hon knappt äter.  Har sett henne dricka vatten, och allt annat är som det ska. Hon har i och för sig flera gånger igår ätit lite torrisar, men bara väldigt lite. Och hon åt lite grädde ett par gånger, men inte mycket direkt.

Har testat blötmat och nötfärs också, men hon är inte intresserad. Det har stått framme under natten men hon har inte rört något. Nån som har några tips, har aldrig tagit hem en vuxen katt förut, är det vanligt att de matvägrar (mer eller mindre)? Hur längre kan ses som normalt i så fall? Brukar det lossna av sig själv eller kan jag göra nåt mer? Tips, som sagt?

MonicaLagerquist
1

Får hon samma mat som hon ätit tidigare?

Ibland tar den någon dag innan de kommer igång med ätandet.

Stolt ägare till tre La permer

Sherlocked
0

Tack för svaret. Ja, jag köpte samma torrfoder som uppfödaren, tidigare ägaren, gett och rekommenderade för att katten gillar det. Och hon äter det - bara inte så mycket, mest några enstaka bitar varje gång.

Har fått veta att hon redan sen tidigare föredrar torrt och ibland inte vill äta blötmat, rått kött m.m. så så det är svårt att "muta" henne genom att erbjuda nåt extra gott.

Hon följer med till köket ibland och kan visa lite intresse när man förbereder maten, men sen ratar hon den ändå. Det är alltså inte så att hon ligger och gömmer sig eller håller sig undan.

kattöga
1

Min katt bara älskar Dogmans Minibitar Kyckling med ost. Kanske kan du testa om din katt också gillar dom? Och i så fall blanda in några st i skålen med torrfoder? Det har funkat ganska bra för mig när min katt vägrar äta mat. Ibland krossar jag och smular dom över maten också, både blötmat och torrfoder. Det verkar som om hon tycker att all mat smakar godis då. 😉
(Jag hoppas du ger henne laktosfri grädde….)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sherlocked
0

#3, Jadå, självklart laktosfri. Sen är inte tanken att hon ska leva på vare sig grädde eller äggulor, men tills vidare vill jag bara få igång aptiten lite.

De där godisbitarna innehåller ganska mycket jag egentligen undviker att ge, men kanske att testa blanda i som "smakförhöjare", ja. Tack för tipset.

kattöga
0

#4 Ja precis, som "smakförhöjare".   Det är nog inte så bra att låta dom få för mycket godis! 😉

Jag tror din lilla tjej börjar äta ordentligt snart, hon behöver nog "bara" "landa" ett tag. Håller tummarna! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sherlocked
0

#5, Tack för tumhållningen, och jag hoppas att du har rätt!

Sherlocked
1

Nej, kattgodis gick inte hem, #5. Däremot köpte jag kycklinglever och -hjärtan på väg hem från jobbet, och hon åt ett hjärta och kanske ca en halv lever för en dryg timma sen. Hon ser väldigt mätt och belåten ut. Kär 

Vet att man inte ska ge för mycket lever, men jag var framför allt intresserad av att se henne få något i magen… Och nu har jag hittat nåt hon tycker om.   Hur jag nu ska få henne att äta annat också… Nåja.

Live to die Another day. Partajar

sagan
1

Väg torrmaten så du vet exakt hur mycket hon äter. Ibland kan det se mindre ut än vad det är. 10 gram torrfoder är inte alltid så lite.

Sherlocked
0

Det är en bra idé, #8, och jag hade faktiskt tänkt ta en sväng förbi clas ohlsons och köpa en köksvåg idag just med det syftet.

Hjärta gick hem som frukost, hon åt 2/3 av ett, och hon fortsätter att äta enstaka bitar av torrmaten. Dricker gör hon, (helst från kranen inne i badrummet) är jag lättad över.

Sherlocked
0

Tänkte bara uppdatera och berätta att hon äter bra, det bara tog ett par dagar. Hon har "fri tillgång" på sitt torrfoder; innebär i det här fallet att jag mäter upp ungefärligt dagsbehov och så äter hon lite då och då under dagen, oftast är det slut i skålen sent på natten, och så fyller jag på igen när jag vaknar. Skönt med en katt som äter ansvarsfullt haha (min förra fixade inte längre fri tillgång som vuxen).

Hon vill inte äta blötmat, oavsett märke, smak, temperatur eller hur den serveras, men hon dricker väldigt bra, både från kran och skål så jag är inte orolig för den saken. Det enda andra hon äter är kycklinghjärta- och mage, som hon får lite nästan varje dag (och så lever, men den ger jag bara en gång i veckan).

Så hon verkar överleva. 😃 (Jag var rätt nojig eftersom att min förra katt slutade äta och dricka av sjukdom och avlivades inom en vecka typ…)