Mjukmat för äldre katter?
Äldre katter behöver ju i regel annat foder än yngre katter. Men är det samma med mjuk? Kan inte minnas att jag sett mjukmat för äldre katter nämligen enbart torrfoder. Eller ni kör på samma (alltså "vanligt" torrfoder och mjukmat) till era gamla katter också?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du menar kattungemat och "vuxenmat"? Egentligen är kattungematen bättre för vuxna missar också då det oftast innehåller mer fett, i alla fall när det gäller torrisar. När det gäller blötmat så, vad jag har sett, är alla sorter likadana och kan ges till både ungar som vuxna. Ibland kan bitarna vara mindre för ungar, men t.ex. Mjaus kattungemat ser jag ingen skillnad på jämfört med vuxenmaten.
Vi har två yngre på sex år, och en äldre på närmare fjorton. Dom får Mjau blötmat alla tre, ingen skillnad alltså.
//Jessie
#1 Nej då hade jag skrivit det 😉 Utan för äldre katter dvs seniorer.
Finns ju torrfoder för kattungar, vuxna samt seniorer, men i mjukmat har jag inte sett det, bara kattunge och vuxen. 🙂
#2 Så ger jag nu med, vår är 16 år och 5 år, får samma.
Var lite tankar som kom upp såhär på kvällen 🙂

Obs ironi Självklart så måste du fånga pensionärsmöss och mata dem med. Fördelen med blötmat är ju just den att det passar till alla åldrar.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Haha visst skaffas lätt fram 😉
Blötmat kan ges till alla åldrar, eftersom det inte snålas med blötmaten som det görs med torrfoder. I blötmat är det i princip endast kött, så det funkar bra till en katt i alla åldrar (dock torrfoder såsom Applaws och Orijen har ett sådant bra innehåll med mycket kött i att det kan ges till katter i alla åldrar också).
Finns inget barn, tonårs, vuxen eller seniorfoder i det vilda. Dock kan man ge en äldre katt lite extra fett i maten. En äggula då och då eller en extra fet rå köttbit om den vill äta.
#7 Vår dam är gräsen så äggula duger inte åt henne, inte rått kött heller direkt, jo kycklinghjärta men inte mycket mer xD

Här äter alla samma, den yngsta är 1,5 år och den äldsta 11,5år :-) Även när den lilla vår liten åt de samma allihopa (högkvalitativt torrfoder o mjau burkar :-) )
#8 Ge mer mat om misse inte äter äggula eller kött?
#10 Hur kom mer mat in i bilden? Inte påstått att hon är tunn eller behöver det.
#11 Varför vill du annars ge seniorfoder? Att äldre katter ges annat foder är för att det med tiden blir smalare. Om du inte har något sådant problem ser jag inte varför du alls ska ge annat foder? 😮
#12 hon har inte skrivit att hon vill ge annat, hennes fråga var om det finns någon motsvarighet av seniorfoder när det kommer till blötmat.
#12 Som #13 säger har jag aldrig sagt att jag ska byta, vart ser du det överhuvudtaget i #0? Utan var en ren allmän fråga 😉
#14 Tolkade det lite som jag själv ville tydligen. 🤐