Mjukmat till kräsen
Söker tips på bra mjukmat som funkar för känsliga katter. En av mina börjar kräkas så fort jag försöker introducera mjukmat. Jag har provat flera olika sorter och extremt långsam tillvänjning, men mer än en matsked och det är kört. Eftersom hon just nu har kattungar och är tunn skulle jag vilja göda henne lite.
Kanske är allergisk mot nåt i den
Har du provat med att koka kycklingkött och servera lite av det + kokspadet? För att då vänja in katten med en annan konstisens än torrfoder 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
kattungemat till mamman kanske? Och nån äggula ibland?
Gjorde en tråd om äggula här just för att jag gärna vill "göda" min katt. Fick också tips om att ge kattungemat.
http://katter.ifokus.se/discussions/53bab306ce12c43995000f8b-for-mycket-aggula?participating-2
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#1 Jag tror inte att hon är allergisk då hon inte reagerar på torrfoder som innehåller mer konstigheter. #2 hon har inga problem med kött/kyckling men kanske funkar att blanda kyckling med liiiitet mjukmat och se om det blir mildare för magen?
#3 ska prova äggula igen men under /efter förlossningen var hon inte sugen. Ska absolut testa kattunge mjukmat det borde ju vara milt mot magen :)
Hon kanske är en katt som slänger i sig maten och därför spyr upp den fort. Prova att kleta ut den på ett tefat så måste hon äta saktare.
ZiviPeaks är en bra burkmat.
/Elisa
Tack för många bra förslag. Kattunge mousse inhandlat ska testa att smeta ut lite på ett fat och ge ikväll. Håller tummarna att det funkar!
James Wellbeloved fungerar bra för känsliga magar. Vad för blötfoder har du försökt med tidigare som hon inte klarar av?
Inga kräkningar i natt! En tesked utsmetad mousse fick hon, kattungarna slukade resten av förpackningen:) #8 Jag har provat med Mjau, Iams, Royal, Bozita, Gourmet, Hills, ICA och säkert någon jag glömt… Har inte provat JW varken torr eller blöt, ska kolla efter det nästa gång.
Då har du provat en hel del. Prova med James blötmat, finns i djuraffärer. Det är alltid bra att kunna ge blötfoder med tanke på vätskan.
Fortfarande inga kräkningar :) ska handla James kitten inch blanda i lite i taget. Hoppas det funkar, vill verkligen att hon ska kunna äta blötmat!
#11 Varför ska du prova något nytt när du hittat något som verkar fungera och kanske gör det i fortsättningen också? Risken blir väl att det här med maten fortsätter att vara ett stressmoment (för både katt och kattägare)…… eller?
Kanske introducera mer nytt foder efter ett tag, i lugn och ro menar jag, att inte ha för bråttom…….?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#12 att jag vill gå över på annat föder beror på att moussen innehåller spannmål . Dock tänkte jag inte stressa på utan hon kommer få äta mousse ett tag till.
#12 Jaha, då förstår jag! Det är bra tänkt 👍 tycker jag. Och bra att du tar det i lugn takt. 🙂
Meeow!