urinvägsinfektion hankatt?
För nästan exakt ett år sedan fick min hankatt (snart 5 år) urinvägsinfektion. Fick metacam och det blev bra. Men nu har han börjat springa på lådan mycket. Det kommer ganska mycket kiss. Sist han hade det så skrek han väldigt mycket + att han kissade blod, men inget av det har han gjort nu. Jag har tryckt lite vid blåsan och den är ju hård. Men han säger inget när jag trycket där utan han börjar spinna istället. Vad tror ni att jag ska göra? Ska jag avvakta några dagar å se om han blir bättre eller ska jag ringa till vet imorgon? Han beter sig precis som vanligt. Han dricker dock väldigt mycket. Ska blåsan kännas hård?
Kan det vara diabetes?
Om han kissar ofta och mycket + att han dricker mer än tidigare tyder det på något annat än problem med urinvägarna. Vanligast är njursjukdom, diabetes eller överaktiv sköldkörtel. Viktnedgång brukar också höra till symtomen.
För att ta reda på om någon av dessa sjukdomar ligger bakom beteendet tar man ett blodprov.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag (som är en extrem hönsmamma) tycker alltid att man ska kontakta veterinär, i alla fall på telefon, och höra vad de säger.
Tack för svaren! På måndag har vi fått tid till vet. Hoppas inte det är något allvarligt… :/
Har nu varit hos vet å lämnat urinprov + att dom har tagit blodprov. Blodet såg bra ut, dock var det lite kristaller i urinen. Nu vill veterinären att jag ska köpa royal canin eller hills som ska göra att kristallerna löses upp. Jag har läst här på katter.ifokus att det är bara skitfoder. Så nu undrar jag vad hur jag ska göra? Ska jag köpa nytt foder? Har fått metacam utskriven som han ska äta i 4 dagar.
Han äter Applaws nu
Jag googlade för att hitta vetenskapliga bevis för de foder som påstods ha medicinsk effekt mot urinvägsproblem. Det fanns nog visst stöd för att kristaller kunde lösas upp men i vissa fall var det tvärs om. Nu kan ja bara hitta en sammanfattning som jag laddat ner. Tyvärr kan jag inte lägga in pdf-filen här. Kanske hittar du denna sammanfattning om du googlar på "Feline Reference Values for Urine Composition."
Hur gjorde de för att få ett urinprov? Metacam i 4 dagar är smärtstillande och inflammationsdämpande men har inget med kristaller att göra.
Köp i så fall blötmatsvarianten. Att rekommendera torrfoder till en katt med kristaller är helt absurt i mina öron. Kan inte säga om det löser upp kristallerna eller ej, men det är möjligt att de har viss påverkan så jag hade följt dieten ett tag och sedan endast gett blötmat för att förebygga nya kristaller.
Glömde att säga en sak: Det är nog bra att fundera över varför katten har fått dessa kristaller. Med rätt stor sannolikhet beror det på att katten inte får i sig tillräckligt med vätska vilket medför att det blir urin stående för länge i urinblåsan innan katten känner sig kissnödig. När nu katten får Metacam är det mycket viktigt att han får i sig ordentligt med vätska eftersom Metacam måste sköljas ut ut kroppen. Katter behöver cirka 0,5 dl vätska per kg katt. Med torrmat kommer katten sällan upp i tillräcklig vätskemängd. Koka t ex fisk i rätt mycket vatten och servera kokspadet och mät och skriv upp hur mycket katten dricker. Ge ungefär 30 ml åt gången och försök att få katten åtminstone 100 ml. Rått nötkött innehåller 70 % vatten och en katt behöver cirka 100 g kött per dag. Om katten äter rått kött får den i sig 70 ml med maten.
När min förra katt råkade ut för kristaller i urinen fick han också äta nåt "motverkande" foder från Hills. Eftersom han totalvägrade att äta annat än torrfoder så var det det som gällde. När jag frågade just om detta med vätska så sa veterinären att det är lugnt, fodret gör honom mer törstig också så han kommer att dricka mer än tidigare. Och så blev det. Jag hade aldrig sett honom dricka så mycket vatten förut. Tidigare drack han nästan endast vatten utomhus (i bäckar o annat) men nu drack han som en "normal katt" även inomhus.
Metacam och fodret (eller nåt av dom) och vattendrickandet hjälpte snabbt. Och han fick aldrig kristaller igen.
Så även torrfodret kan vara ok.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Hade samma problem med min hankatt för inte så länge sedan - han fick också Metacam och blev bättre, dock gjorde man ultraljud för säkerhetsskull och såg då ''spån'' av kristaller.
Så vore jag du skulle jag nog kolla upp så det inte är kristaller som spökar eftersom problemet har kommit tillbaka för din katt =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Torrfodret som rekommenderas innehåller salt och salt blir man törstig av men salt belastar också njurarna.
Ge veterinär fodret och metacam tills katten blivit bättre och sen går du över till det foder du vill ge :)
Vi ge s/o urinfoder till en av våra hundar, han blev frisk, sen gick vi tillbaka till hans gamla mat och han blev sjuk igen, så han går på urinfoder hela livet nu och aldrig haft urinproblem igen :)
Tack allihopa för era svar! #10 kommer du ihåg vad fodret hette? Idag har han varit precis som vanligt. Han har inte fått nytt foderoch ingen metacam. Jag är jätteglad att han är som han brukar vara. Men jag funderar ändå på om jag ska köpa blötmat som är bra för urinen till honom.
#14 Från mina anteckningar, från då när han fick kristaller (katten gillade kyckling):
Det de rekommenderade var från Hill's;
* Våtfoder, portionspåse: c/d with chicken Feline
* Våtfoder, burk: c/d Multicare wth Chicken Feline
* Torrfoder, cd/Multicare with Chicken Feline (no excess salt). Detta var vad han åt (eftersom han vägrade blötmat)…..
Rekommendationen var att ge honom cda 80 g/dag. De sa också att "Fodret gör oftast att katten blir törstigare, så det går bra att ge honom detta torrfoder, för han dricker därför mer vatten istället.
Jag minns, tyvärr, inte om jag endast gav honom 80g/dag eller om han enbart åt detta foder.då ……
Jag lärde mig också att stress är en mycket vanlig orsak till urinstenar. Och min katt hade definitivt råkat ut för väldigt många stressiga situationer under denna period. Dels inom familjen och dels pga en "konkurrenrande katt" m m.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#14 Jag har inte tillräcklig kunskap för att rekommendera dig att fortsätta med mat mot urinkristaller eller inte. Men jag tror att du får svar från andra med mer erfarenhet. (Jag kan bara säga hur det vart för min katt då.)
Det känns bra ändå att din katt verkar må bättre!
Har du börjat med metacam allls, i så fall kan det vara det som gör att det verkar bättre. Om du inte har börjat med metacam, ja, då vet man ju inte om kristallbildningen "drar sig tillbaka" eller fortsätter att utvecklas….. Det kan jag för lite om.
Meeow!
Försök att läsa på om orsaker till att katter får urinsten/kristaller. Stress kan ge icke bakteriell uvi men inte stenar/kristaller. Men det gäller att få bort orsaken till problemet och inte bara ge katten foder med salt för den ska bli törstig och dricka mer.
När jag läste igenom en del sammanfattningar av studier om kristaller och specielfoder lärde jag mig att det inte är så enkelt som att ge ett specialfoder för det olika sorters kristaller består av olika mineral och det som motverkar det ena kan påskynda utvecklingen av det andra.