Blandrasavel & Blandraskatter - Skriver av mig
Seriös blandras uppfödare
Vilka raser är det i min katt
Raskatt utan stamtavla
Alla katter har raskatter i sig
Detta är uttryck och frågor som jag, och säkert många andra här stöter på, var och varannan dag. Är det frustrerande? Ledsamt?
"Uppfödare" utan kunskap, kattköpare som blir lurade, det är vardag för mig.
Fertila katter strövar ute fritt, kattungar slängs bort för 10 kronor eller luras bort för tusentals kronor, kattungar säljs under 12 veckor. "Uppfödare" ljuger om härkomst, vaccinerar inte ens kattungarna och säljer de för samma pris som en raskatt, men pengarna går istället rätt ner i fickan. Är det okej?
"Raskatt utan stamtavla. För dig som vill köpa en raskatt billigt"
Ifrågasätt dig själv: Varför säljer man en renrasig katt utan stamtavla? Katterna kanske inte är renrasiga eller handlar det om inavel, katterna kanske har avelsförbud? Att lösa ut själva stamtavlan är inte dyrt!
Att köpa en familjemedlem ska det vara billigt? Ska inte en katt få kosta någonting alls? Många vill inte ens betala ett par hundra kronor för en katt, och tycker det är helt idiotiskt att betala 6.000 - 12.000 kr för en katt (raskatt). Varför är det så? Varför har våra älskade katter så lågt värde?
Eftersom katter så länge har varit så billiga att få tag på och så lättåtkomliga så är detta nog en svår punkt att ändra inställning till. Det jag menar är inte att man ska köpa en huskatt för samma pris som en raskatt, för de är faktiskt inte lika "påkostade", men 1000 kr är det så farligt? Det är ett liv! En blivande familjemedlem!
Det är absolut inget fel på huskatter! De kan vara hur underbara som helst!
Tänk på de som satte dom till världen istället. De som släpper ut sin hona för att hon ska bli dräktig, den som har barn som vill ha kattungar, den som vill få fram "exklusiva blandraser" eller "raskatter" (utan stam) och tjäna pengar på det? Som inte bryr sig i hälsotester eller avelsprogram. De som smiter undan "onödiga" kostnader, som att vaccinera och chippa. Vill du stödja de? Köp på ett katthem istället, det är bara en myt att de bara har gamla, skygga katter.
Man väljer själv vilken typ av verksamhet man vill stödja. Som alla vet har vi väldigt mycket hemlösa katter som strövar ute fritt, rädda, sjuka, magra, fertila.. det enklaste du kan (ska) göra är att aldrig släppa ut din katt om den är fertil.
Ta detta med en nypa salt:
Till er som inte gillar raskatter
_"Det finns en raskatt för alla!"
_Till er som tror att raskatter är mindre personliga än huskatter
Det finns inget som säger att varken raskatter eller huskatter skulle vara mer eller mindre personliga.
Jag tror dock att alla världens raskatter och individer efter raser har en större variation än den genomsnittliga huskatten.
**
Jag vill inte starta upp något bråk, det här är personliga tankar, funderingar och åsikter som jag valt att dela med mig av.
Jag är inte någon raskatts-förespråkare, däremot är jag emot BYB.**
**Jag hoppas att vi kan ta hänsyn till varandra och sprida kunskap och förstå varandra. Alla har vi en gång varit nybörjare, vi erfarna är här för att hjälpa, förklara och sprida vår kunskap och erfarenhet. Inte för att skälla eller dumförklara någon.
**
"Alla katter har ett lika högt levnadsvärde och är värda samma omsorg. Dock har inte alla katter samma avelsvärde"
Citatet ovan är inspirerad av en person här på iFokus som skrivit något liknande, jag hoppas att det var okej att jag använde nästan samma ord, men det är så bra förklarat!
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Varför skulle alla raskatter ha mer variation än huskatter?
#1 Det är min personliga åsikt. Jag tror att alla raskatter och individer efter alla raser har mer variation än den genomsnittliga huskatten.
Många tror att alla individer av en ras är lika. Den myten vill jag få bort.
Jag ändrade den biten av texten. Medger att det var lite tokigt skrivet.
På en sådan här lång text är det lätt att formuleringarna blir lite fel när man skriver rakt ut från ens tankar.
Kom ihåg att detta inte är lagar och regler, utan mina personliga åsikter.
Jag håller med i det mesta du skriver men opponerar mig mot det du skriver om att raskatter har mer variation/större personligheter än huskatter. Det är inget annat än total BS och en myt som behöver krossas precis som myten att huskatter lämpar sig bättre som utekatter.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
#4 Absolut inte större personligheter! Det jag menar är att jag tror att raskatter överlag kan skilja sig mer än den genomsnittliga huskatten.
Raskatter har ju rasstandarder och vissa är lite mer extrema än andra.
En tanke eller en tro är inte BS. Det jag menar är ett det är en "bortförklaring" att säga att huskatter har större personligheter än raskatter :)
Huskatter och raskatter kan vara precis lika lämpliga och olämpliga för att gå ute tycker jag.
Jag tror alla katter oavsett ras eller om dem är huskatter har lika stora och varierande personligheter det spelar ingen roll alla är dem katter ändå.
#6 Ja, det håller jag med om. De är alla individer, precis som oss människor.
T ex om man tar en raskatt, som har en specifik rasstandars extriört och mentalt, så kan det ändå skilja enormt mycket.
#5 Du skrev "större personligheter" innan du ändrade texten och då är det svårt för mig som läsare att förstå att du egentligen inte menade det. 😉 I vilket fall som helst har jag inte märkt att raskatter har större variationer i sina personligheter jämfört med raskatter. Jag är uppvuxen med raskatt, mina föräldrar har raskatter och jag har idag ett gäng huskatter med helt ENORMA personligheter och det roliga är att alla är totalt olika. Det är som att bo i ett Big Brother-hus. 😃
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
#8 Inte större personligheter, det jag menar är att det eventuellt finns mer variation. Som sagt så ursäktade jag min formulering, och det är mina tankar och erfarenheter jag delar. 🙂
Jag har erfarenhet av både raskatter och huskatter. Har själv två Siameser som är helt olika, men ändå lika på sitt vis. Kanske jag har dessa tankar då just Siameser ofta är väldigt speciella och jag har aldrig mött en huskatt eller någon annan ras (utöver kategori 4) som ens liknar en rastypisk Siames.
Som sagt mina tankar och funderingar och det är kul att andra har olika uppfattningar!
Menar absolut inget illa på något vis, det jag menar är att jag ofta får höra att raskatter eller en viss ras är lika allihopa.. så är det verkligen inte.
Håller med! Det finns en hel del tråkiga myter om både raskatter och huskatter, och BYB-aveln som försigår är trist. Att folk tror att sin huskatt måste ha raskatt i sig kan man nog skylla på för det mesta helt enkelt okunskap (förr var ju alla långhårskatter "angoror" eller "halv-angora", och nu är dom "norska skogSkatter" eller "halvt norsk skogSkatt", plus att en del folk kanske tror att det är densamma med hundar som det är hos katter.).
#9 "och jag har aldrig mött en huskatt eller någon annan ras (utöver kategori 4) som ens liknar en rastypisk Siames." Burma. Jag tror att min burma passar beskrivningen av en siames bättre än min siames. 😃 En större gaphals som älskar sin röst får man nog leta efter. Sen är ju burman och siamesen släkt, så inte så konstigt.
Håller med dej i vad du skriver. 🙂
De små hittekattungarna jag har här kommer jag ta 1500kr för, detta utan att skämmas. Tanken är att en viss summa kommer att betalas tillbaka när katten är kastrerad. De kommer även vara avmaskade, id-märkta och vaccinerade. De har inte bett att komma hit, för felet är de som låter vildkatthonor springa fertila. Men medvetet föda upp huskatter = aldrig!
Hade man varit en BYB uppfödare kunde jag tjänat bra på mina långhåriga huskatter och den lille kattpojken med för många tår. 😮
"En söt långhårig hona 50% Skog"s"katt och 50% Skeppskatt - 5000kr" "Skeppskattunge korthårig två extra tår på varje tass - 7000kr"
Kan lova att jag hade fått sålt dem utan problem och folk hade köpt dem i tron att det var renrasiga eller exklusiv blandras.
/Elisa
#11 Eller att ena kattungen är norsk skogskatt och den andra en skeppskatt.
På Blocket är ju allt möjligt och man har sett det mesta, allt ifrån flera olika raser i en och samma kull, till långhåriga katter som visst kan få korthåriga avkommor, osv.