ny katt
Hej! Jag tog igår över en katt på 5 år som skulle avlivas om ingen tog henne. Dom sa att hon är rädd för hundar å inte vill gå ut. Hon är rädd om sina framtassar men haltar inte å visar inga tecken på att dom gör ont. Men vill inte att man rör dom. Jag undrar vad som hänt henne. längst bak på ryggen hade hon tovor som satt hårt ända ner i skinnet men vi har fått dom efter många om och men. Hon är steriliserad. Lång hårig med tjock päls utan dess like, väldigt stor. Jag vet inte vad gon är för ras, gamla ägaren vet konstigt nog inte.. hur får man reda på det ? Hon har iaf ett hjärta av guld och är snäll trots hon haft ont på sin stackars rygg. Bifogar en bild så kan ni gissa. Jag tror norsk skogskatt är inblandad.
huskatt tror jag;) riktigt fin var hon!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Man får reda på rasen när man tittar på dess stamtavla. Raskatter är ovanliga, och långhår sker naturligt hos huskatter (raskatter kom ju ur huskatter).
Tur att du räddade katten, och hoppas hon får ett bra och långvarigt hem hos dig nu! 🙂
Ingen stamtavla = huskatt
Ja det vet jag också. Hon har ingen stamtavla. Men de intressanta va ju vad hennes föräldrar har i sig om ni förstår :)
#4 Antagligen inga. Raskatter är ovanliga, få har någon rasinblandning i sig, och om katten hade det, så skulle det vara rätt så svårt att veta.
Det är en huskatt. Troligen är föräldrarna också huskatter och man använder inte ord som "blandras" på katter. En huskatt är en huskatt helt enkelt. Medveten "blandrasavel" vill man få bort, och enligt min mening inget positivt. Norsk skogskatt är ingen ras. Norsk skogkatt är däremot det. Jag har väldigt svårt att tro att hennes föräldrar skulle vara raskatter. Du har fått en jättefin katt och var stolt över din huskatt! :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Ja jag är mer än stolt över henne oavsett vad hon är. Strunt samma. Va i vilket fall bara nyfiken. :)
Vad fin hon var! Bra att hon fått ett hem hos dig.