Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 691 ggr
[littlecat]1
0

Banta katt

Tänkte banta min katt som har blivit överviktig. Har just nu maten (torrfoder) framme hela tiden. Har någon nån erfarenhet av bantning? Hur gör ni? Vad äter katten? Min katt gillar inte blötfoder… Pratade ni med veterinär och fick hjälp därifrån?

Saffran0Spice
1

Min katt har bantat (äter också torrfoder) Jag började med att ta bort maten så han inte hade tillgång jämt, utan han får 2-3 gånger om dagen istället, då den mängd han skulle ha vid målvikten och inte den för hans övervikt.
Sedan lekte vi mer och var mer aktiva än vanligt. Det räckte =)

Jalking
0

Morsan försökte banta min Nisse när hon skötte honom en gång. Hon gav honom bara en viss mängd varje dag, med resultat att han lärde sig att kasta sig över allt ätbart så fort han fick en chans. Det funkade bättre att köpa ett lågkaloritorrfoder och låta det stå framme. Jag minns inte just nu vad det heter, men jag köper det på Granngården.

kalindas
1

Lågkalorifoder är rent värdelöst och står det framme så får man en ännu fetare katt. Mer kolhydrater och mindre fett ökar hungerkänslan, plus att kolhydrater ökar fetman.
Köp ett foder av bra kvalité´t och undvik light foder. Synd att han inte äter burkmat, då det enklaste sättet att få ner katten i vikt är att ge enbart burkmat av god kvalitet.
OM du väljer att köpa veterinär foder (skräpmat) som ska minska vikten, t.ex. Hills RD eller RCs bantningsfoder. Dela upp maten på 4 ggr dag och var noga att han äter. En katt som svälter kan inom bara ett par dagar utveckla anorexia och som en bonus drabbas av fettlever.

/Elisa