Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1265 ggr
velicious
1

Njursjuk katt?

Hej!

Har en fråga om njursjuk katt. Min katt på 3 år har kronisk njursvikt. Vet. sa att hon måste ta fortekor medicin varje dag resten av livet + spec. njurfoder. Tycker detta är så himla trkigt och vill ju självklart att hon ska må bra. Men är det någon mer som haft erfarenhet av detta med njursjuk katt? Mste man verkligen ge denna fortekor eller kan de fungera med enbart kosten?

Mvh, orolig matte

[mommo 12]
0

Jag tycker det var väldigt synd om katten. Eller jag menar, ta samma medicin varje dag i resten av livet.

Cragan
0

haft 2 katter med njur problem inget bra slut för någon av dem ena 8år och andra ca 4 blev han.

Blawe
0

Man kan köpa specialfoder också🙂

fossingen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 5 åriga donna hade njurproblem, hon vart aggressiv mot mina andra katter men mot mig var hon som en sessa.

När vi andra gången var hos vet så visade hon faktiskt hur illa hon mådde (något hon tidigare hemma alltid döljts). Trots massa tester som visade neg så tydde alla symptom på njursvikt. Plus att hennes knöl i magen var dubbelt så stor sedan veckan före vid första besöket. Vi diskuterade massa möjligheten men vi  insåg att hon inte mådde bra, valde att ta bort min sessa än att vara egoistisk och låta henne lida. :( Svårt att veta att sin katt mår riktigt dålig då de mer än gärna döljer de så mycket de kan. 

Njursvikt är en otroligt hemskt sjukdom oavsett djurslag/människa. Här är min sötnos.

Caifig
1

Jag hade inte gått emot vets beslut om att ge Fortekor som ändå har en positiv effekt på kronisk njursvikt (Fass.se). Den kan även skydda mot ytterligare skador på njurarna genom att sänka blodtrycket och på så vis även trycket i njurarnas filtreringssystem. 

Även om jag aldrig förespråkar dessa "skitfoder" som vet säljer, så ska ett njurfoder minska påverkan på njurarna genom ett framförallt minskat proteininnehåll och vilket i sin tur är skonsammare för njurarna än ett vanligt foder. Vatten är dock fortfarande viktigt så jag hade försökt ge så mycket av fodret i form av blötmat som möjligt. Tror de flesta njurfoder finns som blötmat.

Blawe
0

Jag hoppades du förstod att jag menade SPECIAL, man kan beställa från Canada👍

velicious
0

Ja de jag fundera lite över är hur man på bästa sätt kan ge medicin? I början var hon lugn men nu totalvägrar hon :/ blandar tablett i vätska och ger i en såndär medicinplastspruta..men icke de funkar inte heller.

Man känner sig lite taskig att behöva tvinga i en katt medicin o sen detta föralltid med. Lite därför jag undrar om det finns tips på hur man ger medicin? :)

vi har provat hills torrfoder och de verka hon gilla. blötmat duger tyvärr inte lika bra :)