Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4818 ggr
Kasumi
0

Mögligt kattgräs?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skrev för några veckor sen att det inte funkade att göra kattgräs, fick nya frön av företaget då dom jag beställt var en dålig leverans tydligen. Dom nya jag fick funkade ju bra iaf. Gräset växer som det ska, jag har vattnat ytterst lite för när jag vickar på skålen är det inget överflöd av vatten. Men ändå har det blivit vitt ludd i botten på fröna.!!! Har det börjat mögla? Gräser är grönt och fint dock.. Men kan katterna äta det ändå eller måste jag göra nytt igen? Helt otroligt hur noll-koll man kan ha egentligen! :P Är tacksam för alla svar, kram ;)

Tarotstollan
0

Tycker inte att katterna skall äta av det gräset, då mögel är gift och det kan ju vara mögelsporer som sitter på det gröna gräset också trots att du inte ser det. Dessutom flyger ju sporerna i luften och det kan ju både dina katter och du andas in.
Så nytt är min rekommendation!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kasumi
0

#1 Ja jo det är klart om det är mögel, men det är det väl antagligen eftersom det är luddigt.. Ena åt dock av det i förrgår innan jag upptäckte det, hoppas hon inte blir sjuk… Tack!

Tarotstollan
0

Jo, det är mögel, jag har haft det så också innan jag kom på hur jag skulle göra för att slippa det!

Alla de fröerna du har i den asken skulle räcka till att så minst 10 krukor med gräs, men nu kan du inte spara några av dem utan kasta alltihopa.

Kasumi
0

#3 Det är Catit grass garden, och det är mkt gräs på den bilden! Men nu gjorde jag nytt, också gjorde jag hål i inre plastbyttan också så kanske det inte blir så tätt. Misslyckas det igen skiter jag i det..

Tarotstollan
0

Hoppas att det funkar!👍

Kasumi
0

#5 Haha hoppas jag också.. Tack för att du svarade, annars kanske jag inte hade trott det var mögel och låtit dom äta det! :O

Tarotstollan
0

Katter är ju smarta djur och de brukar ju inte äta sådant som är gammalt och dåligt men just hur det är med mögel vet jag ärligt talat inte!
Sunda förnuftet säger ju att det inte kan vara bra att äta det eller andas in det, för någon levande varelse!

Hoppas att det hjälpermed det extra hålet i byttan. I denna  värmen möglar det ju extra fort också!

Kasumi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Här ser du, jag gjorde i onsdagskväll o då vattnade jag ju, sen skvätte jag på lite igår, o nu idag ser det ut såhär! Suck :(( Möglet kommer ju innifrån fröna, det bildas ju inte utanpå så kanske är nåt fel på fröna då?! Såå i r r i t e r a d just nu..

[TanatosNyx]
0

ja dom där fröna är sjuka, reklamera dem.

Kasumi
0

#9 Det "roliga" i det hela är ju att jag reklamera min första beställning, då skickade företaget 2 nya förpackningar. O nu har jag provat alla 3. Så uppenbarligen är inte dyrt alltid bäst. Catit refill (som detta är) kostar ju 99:- st medans man kan få VitaKraft för 25:- på Ica.

Omorika
0

#8 Det på första bilden är inte mögel utan rot hår som är det smalaste på en rot det som tar upp vatten och näring. Många frön ser ut så just den perioden så jag skulle vänta några dar och se om rothåren försvinner. Det gör de nämligen om de finns i luften och har fått kontakt med näring. Sen se till att inte vattna förmycket utan låt ytan torka upp.

Tarotstollan
0

#11. Då har jag fått lära mig något nytt som jag inte vetat innan för jag har trott att det varit mögel! 👍

#10.Fast om det inte luktar surt om fröna så kan du ju avvakta och se hur det blir, som jag skrev innan katter är ju smarta och de brukar ju inte äta sådant som är dåligt.
Det var ju lite svårt att se på bilden i inlägg #0 ,så om jag lurade dig där och orsakade en massa problem för mitt svar till dig om mögel, så ber jag nu om ursäkt!😞

Omorika
1

# 12 På första inlägget tycker jag också det ser ut som mögel. Vissa frön har en stor tendens att mögla om de ligger för tätt och vattnas förhårt. Sla du göra nytt se till att ha hål i botten, vattna rikligt en gång och vänta sen på att yta torkar upp något. Använd sedan en blomspray och fukta ytan lätt men inte för ofta. Dock tror jag inte att det är den högsta kvaliten på frön i dessa lådor så det kan vara dålig grobarhet. Jag har sett tips här på sidan om de som istället för att så kattgräs har tagit en tuva gräsmatta och plantera i en kruka. Vattna först prdentligt sen som en vanlig krukväxt. Kan kanske vara värt ett försök om du inte lyckas med dessa lådor.

Kasumi
0

#11 Okej, ja för min mamma sa att det inte var någon fara. Så visst kan jag avvakta några dagar o se, tack! :))

Kasumi
0

#12 Nejmen det är ingen fara, jag tar hellre det säkra före det osäkra hehe, och första bilden (högst upp) håller jag med är dålig. Jag tog den på kvällen runt 22-23 med mobilkamera. Dom idag vart ju klarare då det var mitt på ljusa dagen. Avvaktar nägra dagar helt enkelt :)

Kasumi
0

#13 Har gjort hål o vattnar ytterst lite hehe. Det är Catit grass garden så borde vara högt kvalitét med det priset tkr man..