Höjd kattlåda m. tak?
Ska bygga en inbyggd kattlåda igen, av nån gammal möbel. Tittar just nu på en HOL från IKEA, den är 50 hög. Men den blir nog inte mer än max 45 sen med en låda i som ska fyllas med sand också.
Har sett andra använda HOL och verkar nöjda, men jag tvekar lite, funderar på om höjden är tillräcklig. Annars ser jag mig om efter en annan möbel.
Hur högt i tak har ni? För att inte katten ska tvingas sitta och huka sig när den går på lådan utan kan både sitta och stå utan problem.
För en katt i typ mediumstorlek, 4-6 kg.
Okej, jag har i princip bestämt mig för en HOL, så nu vill jag bara höra bra saker om höjden. 😃 Inget negativt nu när jag äntligen lyckats ta ett beslut haha!
(Min förra katts låda var typ 10 cm lägre och, visserligen var hon ganska liten, men hon hade ändå helt okej med utrymme.)
Jag har hålet på ena kortsidan och har en vanlig liten låda där inne. Har klätt sidorna med tyg så att det inte ska skvätta ur sand. Aldrig tänkt på att höjden skulle vara ett problem.
Tuuusen tack hörni. 👍
Glömde, #2: Jättesnyggt! Kul att se eftersom jag också tänkt måla vitt, i stil med resten av mina möbler.

Jag har också en HOL med en större platback i, och min kisse har inga problem att få plats, han är ganska grov för sina 4,5 kg.
Jag ska också säga att sandnivån i lådan när jag tog bilderna började krypa ner mot miniminivån, några dagar senare gick jag igenom den gamla sanden, skurade ur lådan och fyllde på med tio kilo ny sand.
Insidan:

Fasiken så smart!!! Får hem mina första katter den 8 augusti och älskar smarta lösningar! 😃
Vad roligt att se! Ska själv använda HOL, har en gammal som mina föräldrar vill bli av med, och iom att jag snart ska ha innekatt i min lägenhet så tänkte jag att det blev perfekta lösningen 😃 nu blev jag sugen på att måla den vit också…
Deras är dock den lilla varianten, får hoppas en låda går in där annars kan jag ju ta och bygga en låda själv…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.