Leveransklar, ålder?
Vad säger ni, ska man tänja på gränserna när det kommer till att lämna bort kattungar? Enligt lagen är det 12 veckor, för visst är det lag? Tycker ni det är ok att lämna bor ungarna redan vid 10 veckors ålder för att det är många i kullen? För att underlätta för kattmamman då ungarna kommer bli mer krävande och jobbiga då de blir större? Vad säger ni om att en veterinär rekommenderar detta?
Min katt fick jag hem när hon var 8 veckor, någonting jag ångrar väldigt väldigt mycket. Hon är världens goaste katt men efter en del efterforskning så har jag insett att hon missat en hel del uppfostran av sin mamma. För en vecka sedan fick hon 6 kattungar. Många tycker alla jag pratar med. En väninna till min mamma är väldigt kattintresserad och har själv 3 "finare" katter. Hon är ofta hos veterinären med den ena så hon hade diskuterat lite med en kattkunnig veterinär om bättre foder till min katt nu när hon diar. Då hade veterinären sagt att eftersom det är så många kattungar så går det bra att lämna ungarna redan då de är 10 veckor gamla eftersom det inte är några raskatter.
Kan någon förklara vad hon menar med det? Varför är det ok att lämna bort huskatter vid 10 veckors ålder men inte raskatter? Och varför skulle inte en kattmamma klara av att ha dem i 12 veckor?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Det är ett brott mot djurskyddslagen och det är ALDRIG okey att skilja på kattmamma och kattungar innan 12v ålder
Anledningen till veterinärens uttalande är djup okunskap och dessutom förminskande av huskatternas rätt till samma behandling som raskatter
Den veterinären ger jag inte mycket för alls
Behåll kattungarna tills de är 12 v, det kommer din hona klara av galant
Ge henne högkvalitativt torrfoder (köps i djuraffär) så att hon får energi under kattungetiden
Lycka till och lyssna inte på så dumma människor
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
6st kattugar är inte mycket utan en normal kull, jag tycker att man kan lämna kattungar ca en vecka för tidigt alltså vid 11v om det nya hemmet har katt redan då katt ungen får den sociala biten då endå och enbart om det är en stor kull på 8+ ungar.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#2 Är det din motivering till att bryta mot djurskyddslagen?
#1 Tänkte det. Blev så paff när jag hörde att en veterinär hade sagt det. att jag köpte min katt vid 8 veckors ålder kommer jag alltid att hata mig själv för. Det var fel och jag har själv fått se konsekvenserna av det. Min katt är välmående på alla vis, men jag vet att hon hade blivit en helt annan katt ifall hon fått stanna i fyra veckor till. Inga stora förändringar men ändå till det bättre.
Dessa kattungar kommer stanna här tills de är minst 12 veckor, sedan kommer det få ta sin tid att hitta de rätta hemmen. Jag tar på mig ansvaret att de kommit till världen, de kommer inte kastas ut i det vilda eller avlivas ifall de inte blir sålda. De må reta ihjäl sin mamma när de blir större, men då är det mitt ansvar att se till så att hon får lite lugn och ro från dem. Tycker bara som sagt, att det är sjukt att en veterinär kommer med sådana rekommendationer då det finns människor som suger åt sig sådan information som svampar och lämnar bort ungarna på tok förtidigt, typ som min katts "uppfödare". Det är ju inte konstigt att folk inte lär sig det rätta när människor man ska kunna lita på inte kan vad som är rätt?!
//Pernilla
Ja, 6 kattungar är en helt normal kullstorlek, och oavsett antal kattungar kan de, och SKA de, vara tillsammans med syskon och kattmamma tills de är minst 12 veckor.
Otroligt upprörande att en veterinär inte har bättre koll på kattungars utveckling/behov och på djurskyddslagstiftningen.
Det är ingen skillnad på raskattungars och huskattungars utveckling och behov.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag skulle tro att den veterinär som din mammas väninna pratat med är väldigt okunnig om katter och främst kattungars utveckling. Jag märker själv otrolig skillnad på en tio veckors och en tolv veckors kattunge mentalt (tom 14 veckor har stor skillnad från tolv).
De är inte redo att lämna mamman vid den ålder vare sig det är en mega kull eller få kattungar. Många verkar lämna bort kattungar för "mamman inte är intresserad" men hon gör det hon ska göra, vilket göra dem mindre beroende av henne.
Att behålla hullet på en hona kan vara svårt. Men jag rekommenderar barf, om du inte har möjlighet att göra det så är det blötmat (tex Bozita och Mjau). Om du ska köpa torrfoder kolla på fett och protein halten. Den första ingrediensen ska vara kött och fett inte spannmål. Ofta har kattungemat bäst innehåll så köp detta till honan.
Lycka till :)
#2 Fel, fel, FEL! Det är ALDRIG ok att skilja kattungar från syskon och mamma före 12 veckors ålder om alla är friska!!
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Problemet är att denna katt är så förbaskat kräsen. Jag har provat flera olika foder men hon accepterar bara Arion. Vilket vad jag läst mig till inte ska vara ett bra foder. Jag vill att både hon och min andra katt ska äta mjau blötfoder, det kan fungera i ca 2 veckor sedan totalvägrar de att äta.
Jag har dock köpt hem hill's a/d critical care som tydligen ska vara bra för att hon ska få i sig näring. Hon får en halv burk om dagen + sitt torrfoder. Funderar även på att ge henne välling, läste om Anderssons välling som ska vara bra för digivande honor?
//Pernilla
#8 Köp istället mjölkersättning till katt och ge henne. KMR är det bästa märket tycker jag med Royal Canin har också mjölkersättning
#9 Ska jag kolla upp :)
//Pernilla
Tror att det har kommit en lag som säger att man inte får lämna ifrån sig kattungarna före 12v ålder. Vare sig det är raskatter eller bonkatter spelar ingen roll.
Sverak håller hårt på 12v reglen vad det gäller raskatter ialla fall, inte en dag tidigare får stå på köpekontraktet, du kan bli anmäld då…..
#11 Du behöver inte bara tro, det finns en lag.
1 maj 2008 kom en ny lag i Sverige:
SJVFS 2008:5 3 kap – Särskilda bestämmelser för hållande av katt
9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.
Kattförbunden (t.ex. Sverak) har haft regeln längre än så, vilket innebar att tidigare endast var registrerade raskattuppfödare som behövde rätta sig efter 12-veckorsregeln. Eftersom kattungar har precis samma behov för att utvecklas till trygga harmoniska katter (oavsett om de har stamtavla eller inte) är det en fröjd att det även blev inskrivet i djurskyddslagen till slut.
Sajtvärd Katter iFokus
Och även om mamman skulle dö när kattungarna är 10 veckor så måste man ändå ha kvar dom tills dom är 12 veckor enligt lag.
Sen när små kattungar blir utan mamma så måste de ju förstås ha tillgång till någon som kan uppfostra dom.
Men i grunden måste man alltså ansöka om tillstånd om man anser sig ha särskilda skäl. Vilket jag inte kan komma på några vettiga anledning till egentligen.
Tycker hellre man kan hålla kvar ungarna tills dom är 13-14 veckor.
Skulle aldrig välja den veterinären igen då jag anser att dom bör uppmana om 12 veckors åldern till alla som är uppfödare eller fått kattungar. Kattungar i den åldern leker mycket med varandra och mamma katten brukar i regel hålla dom under uppsikt och mata dom några gånger per dag. Man kan underlätta för kattmamman att ha kattungarna i ett rum på så vis blir hon kanske mindre stressad över att "leta" efter kattungarna, dessutom gå i från o veta dom är där.
Lagen gäller alla kattungar och den anser jag är en enkel bra lag att följa.
#15 Nä, det är inte min veterinär egentligen. Har bara varit nere hos dem med hunden och då varit nöjd. Men åker hellre i första hand till en pensionerad veterinär som jag anser är kunnigare. Det var bara mammas väninna som skulle köpa de där burkarna med mat med mig och då passade hon på att fråga lite. Hade absolut inte behövt en veterinärs rådgivning för att veta när ungarna skulle lämnas. För mig är det numera en självklarhet att ungarna stannar tills de är minst 12 veckor, och är de inte mogna då och kanske behöver sin mamma lite till, då får de stanna tills de är redo.
//Pernilla
Det man ska komma ihåg är att veterinärer är kunniga när det gäller katters sjukdomar och hur man "lagar" fysiska skador.
De är inte experter på katters naturliga beteenden och behov, vilket många kattägare tyvärr verkar tro. Väldigt tråkigt att en del veterinärer så lättvindigt kastar ur sig råd om saker som i de flesta fall ligger helt utanför deras kunskapsområde.
Sajtvärd Katter iFokus
Om jag inte minns fel så var det en historia här för kanske ett år sedan när man tog en hel kull från kattmamman samma dag vilket gjorde att mamman fick mjölkstockning eftersom det gick för fort att ungarna från henne. Denna kattmamma dog efter ett par dagar hos veterinär.
Med en kull på sex ungar ska man låta kattungarna flytta gradvis över med någon dags mellanrum för att kattan inte ska gå samma öde till mötes.
Föreskriftens text har av någon anledning blivit fel men SJV har inga ambitioner att ändra den trots att de håller med om att den är fel. Ordet "och" mellan "mjölk och omvårdnad" skulle ha varit "eller" för då hade det stått att kattungarna ska vara kvar så länge de diar eller på annat sätt behöver mammans omvårdnad. Som det nu står är allt mellan kommatecknen värdelöst.
9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
#18 Det har jag inte tänkt på så tack för det tipset. Får se till så att de åker olika dagar. Hur långt bör man sprida ut avlämningarna för att kattmamman ska hinna med?
//Pernilla
19 Jag har haft kattungar och dom har fått flytta två, två och en dela upp detta under 1 veckas tid. Samt minska ner maten till mamman
#20 Okej, tack för tipset. Så ska jag göra :)
//Pernilla
6 kattungar inte inte onormalt mycket så ser inte varför det skulle stressa kattmamman med ha 6 ungar.

Snarare är det väl så att sex kattungar kan innebära att de behöver stanna lite längre.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tror inte att det är någon bra idé att ge mamman mindre mat för kroppen ser till att barnen får det som de behöver på mammans bekostnad om hon inte får tillräckligt med mat. Samma gäller för människor. Håller med #23
Vi växlar mellan Bozita och Mjau i tetror. Honkatten visar mycket bestämt när hon är trött på ett fabrikat.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#24 Var har du fått det ifrån? Är mamma katt/tvåbening undernärd o har allvarliga brister så kan hon inte producera fullvärdig mjölk.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Eftersom 12 veckor är en lag så ska ungarna absolut inte flytta ens en dag tidigare. Vet många uppfödare som håller ungarna längre t ex 14 veckor, speciellt vid stora kullar. 6 stycken ungar i en kattkull är inte speciellt ovanligt.
Får ungarna "flytta" om mamman dör och man kan flytta dom till en amma? Det låter i mina ögon sunt i alla fall, och ska då självklart stanna hos amman/extramamman tills de är 12 veckor.
Ge mamman bra näringsrik mat (hög andel kött) så kommer hon klara det bra.
Veterinärer har oftast inte speciellt bra koll, tyvärr..
Vet att detta är OT och att många tjatar om detta, men jag säger det igen. Rekommenderar att kastrera honan när kattungarna har flyttat.
Jag åt dåligt och min mjölk sinade pga det så jo mindre mat = mindre mjölk
#27, jo, hon ska kastreras när ungarna flyttat. Hon har som sagt gått på p-piller. Ren vana av att katterna under min uppväxt alltid fått det. Tanken var egentligen att hon skulle kastreras då jag flyttade ner på markplan för säkerhets skull, men så kom det massor andra utgifter. (Dålig ursäkt jag vet), dessutom var hon ju aldrig ute utan uppsikt. Tills hon lärde sig att öppna ytterdörren en natt. Hon hade spottat ut p-pillret några dagar tidigare, kommit i löp och ville uppenbarligen ut väldigt gärna. Jag hade ingen tanke på att kolla dörren innan jag gick och la mig. Sedan var det försent. Nöjd katt kom i alla fall tillbaka in morgonen efter. Så jodå, en kastrering väntas om några månader, inga fler kattungar här inte. Mysigt, men det finns tillräckligt av dem! Känner skuld att folk kommer att välja köpa dessa på grund av mig när det hade funnits 6 andra katter som behövt nytt hem ännu mer.
#25 Hur är det att växla mellan de två sorterna? Visst är det ganska likt innehåll? Mina katter brukar bli dåliga i magen vid foderbyte, därför får de alltid både torr och blötfoder, så när de dissar blötfodret går de bara tillbaka till torrfodret. Behöver man hålla på och vänja in de olika sorterna varje gång de dissar den ena? eller kan man bara byta tvärt?
//Pernilla
24. När jag sluta amma så var det dra ner på kosten som jag slappa mjölkstockning och så gjorde vi med hästar som skulle vänjas av med sina föl samt även hundar så varför skulle man inte kunna minska ner på maten även på katt? Har man hund/häst som är skendräktig så minskar man ner för slippa mjölkstockning jag tror det bör funka på även på katt med.
nu gör jag inläg 12 veckor minmum annars kan de blir stressade får pysiska problem mm
lagar finns inte för skojs skull

Jag vet inte om någon har sagt detta innan rakt ut, men 12 veckor är den absoluta minimiåldern, det är inte någon slags medelålder för när det är rekommenderat att de ska flytta, och lagen är satt efter just detta.
Faktum är att det aldrig skadar att behålla ungarna några veckor längre, många raskattuppfödare gör det och tycker bara att det är positivt, och deras köpare verkar hålla med fullständigt.
(De köpare som bryr sig om kattens välmående mer än att få några veckors "extra söthet" oavsett vad konsekvserna blir i det långa loppet åtmintone, men de får å andra sidan inte köpa någon kattunge av dessa uppfödare…)