Hane eller hona?
Hej! Jag är ny här och ska få hem mina första kattungar den 8 agusti🙂Två söta Burmahanar i färgerna Lila och choklad! Jag har aldrig haft att förut på grund av allergi så jag ser fram emot många tips och råd i detta forum! Nu är jag bara nyfiken på om ni har hanar eller honor och varför? 🙂Jag valde hanar för jag har hört att de är generellt lite mer mysiga och tillgivna än honor. Sen kanske det skiljer sig från ras till ras, vad vet jag?! Skriv och berätta 😉
Min första katt var en hona eftersom jag generellt i mitt liv kommit bättre överens med djur honor allt från får, höns, kor. Men efter att ha läst att det inte är någon större skillnad på kastrerade honor eller hanar så blev andra katten en hane mest på grund av färgen. Min sambo vill ha röda katter jag vill ha maskat så blev blandningen, en rödmaskad liten kille.

Jag har en av varje! Och det bara "blev" så, min första katt är hane och honom fick jag då uppfödaren sa att hon fått en hane i kullen som passade mig perfekt, att vi har som gjorda som varandra. Och det är så sant! Vi är verkligen som gjorda för varandra. Min andra katt är en katt jag räddade från att bli skjuten, hon är världens mest sociala katt då hon lärt känna dig och låter mig bokstavligen aldrig vara ifred då jag är hemma. Hon ska vara i ansiktet på mig hela tiden och gosa, sjukt social! Men bara med mig, ingen annan. Andra är hon oftast rädd för och håller sig undan
Första katten jag var men och skaffade var en hona för mamma vägrade hane. Hon var mest rädd för att den skulle markera och vara odräglig. På den tiden visste vi inte mycket alls om katter.
Min andra katt jag skaffade var en hane. Han är en ragdoll, och hanarna är generellt större än honorna och jag ville ha ett jättemysfluff att mysa med. Att han sedan visat sig bli rätt liten (ett år och inte mer än 4,5 kg inklusive lite maghäng) spelar ingen roll för jag älskar honom massor!
Tredje katten och nyaste tillskottet blev en hona. En bengal. Jag hade siktat in mig på en hane då de brukar vara större, men jag hade andra prioriteringar som vägde mycket tyngre.
Då jag redan hade ragdollen och bengaler och ragdolls inte alltid är den bästa kombon så utgick jag mest ifrån temperament och letade efter en vuxen bengal. Jag fick tag i en uppfödare som visade sig ha en hona för omplacering som verkade passa bra i temperament för att passa hemma hos oss. Mer klurig än hyper och inte i toppskiktet av aktiv sett till bengalmått. Så hon fick flytta hit och det har funkat utmärkt! Förhoppningsvis fortsätter det så även när ragdollen blir än mer vuxen :)
Vi har just nu 7 honkatten och en hankatt.. Men för 7 veckor sen hade vi bara y
Vi har 7 hon
Jag köpte två hanar lite av den anledning att uppfödaren jag hade kontakt med sa att hanar kan bli något mysigare, och för att jag gillar att dem är lite större. Men när ena dog enbart 6 månader gammal siktade jag in mig på en till hane men sen fick jag syn på en otroligt vacker tjej med en jättehärlig personlighet, så då blev det en tjej istället. Nu tycker jag det är jättekul med en av varje:)
Jag har en honkatt nu, men har haft både honor och hanar tidigare. Vi hade egentligen bestämt oss för att skaffa en hankatt den här gången, men så blev det inte. Istället tog vi över en kompis honkatt som inte trivdes tillsammans med övriga katter i familjen. Nu när hon får all uppmärksamhet och slipper konkurrens hemma är hon en helt fantastisk familjekatt. Pigg och glad och leker och busar mycket - gärna med oss människor. Hon spinner otroligt mycket och gillar att kela.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
När jag var yngre hörde jag samma sak som du; att hanar är generellt mer tillgivna än honor, men jag har märkt att detta inte stämmer. Jag har tre av varje (inget som jag valt, det har bara blivit så) och kan inte säga att jag märker någon direkt skillnad mellan könen, möjligtvis att honorna kan vara lite mer bestämda i vissa situationer, men det är svårt att säga om det beror på kön eller personlighet. Hur som helst skulle jag aldrig någonsin välja katt efter kön eller råda någon till det då både honor och hanar är lika underbara och fantastiska! 🙂
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
#8 catcult. Jag håller med dig om att honorna kanske är lite mer bestämda ibland. Och ibland också lite mer reserverade.
Om jag hade haft fler än en katt i taget hade jag helst haft honkatt+hankatt eller hankatt+hankatt. Men med bara en katt i familjen som får hela uppmärksamheten tror jag att personligheten spelar större roll än könet.
Det var i en familj med bara honkatter som min honkatt inte mådde så bra.
Men det är svårt att säga vad som är personlighet och vad som är kön.
Det är jätteintressant att följa vad ni andra skriver!
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Just nu har jag två hanar. Har haft många olika katter i mitt liv i många olika konstellationer (är 60+), både ensamkatter och flera stycken. Kan konstatera att det har mer med personlighet att göra än kön. Kan hålla med om att en del honor är mer bestämda, speciellt mot andra katter. Alla katter är bestämda mot sina mattar och hussar! 😃
Jag har både hanar och honor.
Mina hanar är mycket keligare än mina honor. Hanarna kräver att jag kelar hårt och länge med dem medan honorna är mer kort keliga och vill ha lite mjukare kel.
Hanarna vill att jag kelar mest med deras tigermage medans honorna mest vill ha kind kel och klappar.
Hanarna lägger sig på rygg framför mina fötter när jag går medans honorna kommer gående mot mej och stryker sig mot mina ben.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Jag har två hanar för att jag också hade hört att hanar oftast blir gosigare än honor + att vi har alltid haft handjur i familjen, aldrig honor av någon anledning 😃
Jag har en hane och två honor, det var inget medvetet val utan jag har bara gått utifrån de katter jag fastnade för.
Alla är lika keliga och tillgivna - de bara har olika sätt att visa det på. :)
Ras o ras tror mer på personligheten spelar in :) Här valde vi hane till present till dottern- ras huskatt och tog hem en hemlös utekatt en hona som fick ungar. Kelig är Bamse till dottern o visst han kan kela med oss någon gång i veckan, Saga kelar mycket med alla och pratar o tjatar om allt :) Ras- huskatt. Så här har vi både hane och hona.