Honkatt sliter pälstussar
Jag har två innekatter som är syskon. Båda är kastrerade och vaccineras regelbundet. En hona och en hane. Dem är 50% siames och 50% devon rex.
Honan har på sista tiden börjat slita ut hårtussar ur sin päls när hon tvättar sig. Jag funderar på vad det kan bero på.
Mina teorier:
1. Dem har ätit Orijen i många år och nu när det kom ut ett nytt foder med mer kött så införde jag detta långsamt i deras kost.
2. Eller så är det för att dem är understimulerade. Jag har blivit gravid och har under 3 månader inte orkat leka med dem som förut.
Honan har under det senaste året mjällat lite över ryggen då och då men jag trodde det bara berodde på att luften var torr här hemma. Nu på sista tiden har mjället ökat.
Ska jag ta henne till veterinären på en gång eller ska jag testa att byta tillbaka till förra fodersorten igen först? Behöver hon ett bad?
Har ni några tips och råd?
Ett veterinärbesök är nog på sin plats. Vad gäller din katts beteende finns det fler möjliga orsaker till beteendet. Alleriger, smärta, stress och FUS.
kanske kvalster i nån form. nu säger jag inte det utan bara möligt
Kolla först så att det inte beror på ett fysiskt/medicinskt problem genom ett veterinärbesök.
Att katter sliter eller slickar bort päls kan även ha psykologiska orsaker.
Hur gamla är katterna, hur länge har de bott hos dig?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag ringde och rådgjorde med en veterinär som sa att jag skulle testa att byta foder innan jag kom in på ett besök. Jag bytte tillbaka till det gamla fodret och mjällandet och päls-slitandet försvann efter 4 dagar.
Jag håller tummarna nu att det håller sig borta.
Dem är 6 år och har bott hos mig sedan dem var små.